Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Lidl möödus Soomes Anttilast
Saksa Lidl alustas Soomes 2002. aasta oktoobris, kui ta avas seal esimesed kümme poodi. Eelmise aasta lõpuks oli poodide arv tõusnud 95-le. Et Lidl ise oma müügitulemusi ei avalikusta, siis on kontserni tulemusi hinnatud kaudselt. Turu-uuringufirma A. C. Nielsen on arvestanud Lidli turuosaks Soome jaekaubanduses 3,7 protsenti. Sellega on Lidl tõusnud kõigi Soome jaekaubandusfirmade seas 16. kohale. Lidli ligi saja poe käibeks arvestatakse kuni 7,8 miljardit krooni, millega ta edestab Anttilat, R-kioskit, Euromarketit ja Valintatalo. Lidli palgal on Soomes juba ligi paar tuhat inimest.
Soome statistikaameti andmeil kasvatas Soome esmatarbekaubandus eelmisel aastal oma müüki ainult protsendi võrra ja kogu jaekaubandus viis protsenti. Esmatarbekaubanduses suutsid oma turuosa kasvatada S-rühm, Tradeka ja Lidl.
Lidl kavatseb avada Soomes kokku 150 kauplust. Et paari aastaga on tal õnnestunud avada ligi sada kauplust, siis on selle eesmärgi saavutamine lähiaastail tõenäoline. Kauppalehti ennustab, et sel juhul võib Lidli käive küündida Stockmanni oma lähedale. Stockmanni eelmise aasta käive oli 12,5 miljardit krooni, millega ta hõivas Soome jaekaubanduses kaheksanda koha.
Lidli edule Soomes on kaasa aidanud soodsad hinnad. Soome tarbijakaitseamet tegi Vantaas värske hinnavõrdluse eri kaubandusfirmade ostukorvidest, kus suhtarvuks oli võetud sada. Uuringu kohaselt oli odavaim ostukorv Lidlil, mille suhtarv oli 93, ja kalleim Stockmannil, kus see oli 118. Firmamärgikaupade puhul oli vahe veelgi suurem, vastavalt 91 ja 125.
Käibe kasvatamisele vaatamata püsib Lidl Soomes seni kahjumis, sest uute poodide ehitamine nõuab suuri investeeringuid. Kontserni eelmise aasta kahjum oli 280 miljonit krooni ja nelja tegevusaasta kahjum on kuni 940 miljonit krooni.
Kui Lidl on Soomes oma poodide võrgu välja ehitanud, hakkab ta tõsisemat tähelepanu pöörama Balti turule. Lidl Suomi tegevdirektor Antti Tiitola nõustus laienemise kohta Kauppalehtile ütlema nii palju, et Eestis on juba mõned krundid leitud. Kuid paistab, et veelgi varem jõutakse poodide avamiseni Lätis.
Saksa Lidli tulekust Läti, nagu ka Eesti turule on räägitud juba mitu aastat, aga seni pole kuuldustest kaugemale jõutud. Ilmselt läheb sellega nagu Leedu T-Marketite tulekuga Eesti turule. Oodati ja oodati, ja siis järsku hakkasid need levima nagu seened pärast vihma.
Eelmisel nädalal pöördusid Lidli esindajad Lätis Riia arhitektuuriameti poole, et saada seitsme poe ehitamise luba. Poed on kõik standardsuurusega 1300-1700 ruutmeetrit. Need on kavandatud Riia eri linnaosadesse ja arvatakse, et need alustavad tööd kas aasta lõpul või uue aasta algul. Lidli esindajad ise ei soovinud oma plaanide kohta endiselt mingeid kommentaare anda.
Ekspertide hinnangul on Lidl liiga palju aega kulutanud kruntide otsimisele ja projektide kooskõlastamisele. Viimasel kolmel aastal on Riia odavpoodide turul olnud meeletu kasv, mille taga on VP Market ja Rimi Baltic.