Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kalurid söönud ja kalad alles

    Eelmisel esmaspäeval oli Euroopa Liidu põllumajandus- ja kalandusministrite nõukogus arutusel Euroopa kalandusfondi eelnõu. Juba ligi kahe aasta jooksul käsitletud eelnõu arutelu päädis patiseisus. Kesköisel ministrite debatiringil lükkas kompromissi tagasi nii palju riike, et edasine arutelu muutus mõttetuks.
    Tegemist on määruse eelnõuga, mis seab reeglid ELi kalandusfondi vahendite kasutamiseks. Otsus vastavaks finantseerimiseks on tehtud juba ELi eelarvekokkulepete käigus.
    Milles siis peamised põhimõttelised lahkarvamused seisnevad? Mitte selles, kas kalandust on vaja arendada, vaid selles, millised peaksid olema prioriteedid selle arendamisel.
    Kogu maailma kalandus seisab silmitsi kolme probleemiga - piiratud ja ka vähenevad kalavarud, kalandusest sõltuvate inimeste ja laevastiku ebaproportsionaalsus võrreldes kalavaruga ning üha kallinevad sisendid (näiteks kütus, mis moodustab kalapüügi omahinnast märkimisväärse osa). Kui kalavarude kaitse peamised meetmed on püügipiirangud ja tugevnev järelevalve nende järgimise üle, siis ELi kalandusfondi funktsioon on aidata kalandussektoril muutuvate oludega kohaneda.
    Ühel meelel ollakse selles, et toetada tuleb kalalaevastiku vähendamist - nt laevade lõikamist vanametalliks või nende sihtotstarbe muutmist. Nimetatud määrus lubaks muuta sihtotstarvet ka kasumit tootval eesmärgil (näiteks turism), peaasi, et selle laevaga enam kala ei püütaks.
    Teine suund, milles riikide arusaamad erinevad, on püügile jäävate laevade moderniseerimine. Siin ollakse ühel meelel, et see ei tohi kaasa tuua laeva püügivõimsuse suurenemist, vaid see peab olema suunatud keskkonnasäästlikkuse, selektiivsemate püügimeetodite, tööohutuse jms suunas. Suurimad erimeelsused riikide vahel on selles, kas toetada laevamootorite vahetust või mitte.
    Nõustutakse, et kindlasti ei tohi toetada mootorite vahetust võimsamate vastu. Küsimus on rohkem selles, kas ja kuipalju peaks uus mootor olema endisest väiksema võimsusega. Eesti on seisukohal, et tuleb lubada mootorite vahetamise toetust, nagu ka suhteliselt laialdasi võimalusi laevade üldiseks moderniseerimiseks.
    Kui minna natuke ajaloos tagasi, siis kuni ELi eelmise laienemiseni 2004 toetati ELi eelarvest ka uute laevade ostmist, mille tulemusena paljude oluliste kalandusriikide laevastikud ulatuslikult uuendati ja moderniseeriti.
    Samas ei investeeritud enamikus Kesk ja Ida-Euroopa riikides erinevail põhjusil ka-lalaevastikku. Seetõttu on ka Eesti kalalaevastik küllaltki amortiseerunud. Lühidalt on meie seisukoht niisugune: jah, meiegi tahame jätkata püügivõimsuse vähendamist (st laevade vanarauaks muutmist, nende suunamist muuks otstarbeks), kuid samas peame aitama järgnevail aastail kaasa merele jäävate laevade moderniseerimisele, et need oleksid merekõlbulikud ning vastaksid kõigile normidele.
    Leiame, et üks oluline meede kalanduse elujõu pikendamiseks on ka laevamootorite vahetus keskkonnasõbralikumate ja kütusesäästlikumate vastu. Samal ajal peame tagama, et kalurid ei püüaks rohkem kui kalavarude seisukohalt lubatav ning kasutaksid järjest varusõbralikumaid püügivahendeid.
    Ehk parafraseerides üht tuntud vanasõna: et kalurid oleksid söönud ja kala jätkuks ka järeltulevatele põlvedele.
    Autor: Toomas Kevvai
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Investeerimine ja surm: pärandamise maksunüanssidest välismaa kinnisvara konksudeni Kahjumliku investeeringu pealt tuleb maksta tulumaksu
“Isegi hea tervisega investorile ei tee paha, kui nende asjade peale mõelda,” arvab kõhedaks tegevate surma ja pärandamise teemade kohta maksuekspert Ranno Tingas.
“Isegi hea tervisega investorile ei tee paha, kui nende asjade peale mõelda,” arvab kõhedaks tegevate surma ja pärandamise teemade kohta maksuekspert Ranno Tingas.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Savisaare sõnul oli tema Tallinna tööots rohkem hobi
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.