Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Nagu vanasti
Kas mulle ainult tundub või on see ka päriselt nii, et Eesti reklaamides on väga vähe "nagu vanasti" argumenti.
Mitte et mulle sellised reklaamid väga meeldiksid. Ma ei mõtle siinkohal konkreetselt Ekstra jäätise reklaami. Täiesti aus reklaam. Mind lihtsalt huvitab põhjus, miks meil sellised reklaamid puuduvad.
Kas ei ole neid seetõttu, et meil puuduvad tooted, millele võiks lubada vana head kvaliteeti? On tõsi, et lubadus "toode X on nagu vanasti" kõigele ei sobi. Näiteks "arvutid nagu vanasti" või "pank nagu aastal 1995" on absurdimaiguline.
Arvan, et siin on põhjuseks üleüldine vaikiv nõusolek vanast heast ajast mitte rääkida. Õigupoolest meil ju polegi seda vana head aega. Nõukogude ajal oli halb, Pätsu ajal oli ka lõpuks mingi jama, enne seda oli Eesti valitsejaks Vene tsaar...
Eesti ettevõtjad vaatavad kadedusega, kuidas vanades kapitalistlikes riikides on väljendi "since" ja sajanditetaguse aastaarvu kasutamine täiesti aus asi. Ka mõningad Eesti kaubamärgid ütlevad, et nemad on "aastast see ja see". Aga see käib natukene häbenedes.
Kõik ju teavad, et Eestis "tuhande kaheksasaja mingindal" aastal alustanud ettevõte on üle elanud palju riigikordasid ja majandusmudeleid. Et tegelikult ei saa rääkida ühest ja samast ettevõttest ning jutt ajastutega edasi antud traditsioonidest on kaunikesti habras. Enamikule Eesti kaubamärkidele lisatud väljend "aastast see ja see" kannab endaga salamisi kaasas sõnumit, et "me teame, et te teate, et päriselt me nüüd natukene luiskame".
Kui meil tehaksegi mõni väikene nostalgiaga vürtsitatud reklaam, siis sisimas kardetakse kogu aeg, et mida see "nagu vanasti" küll inimestele meenutab. Kardetakse, et positiivsete seoste asemel meenub hoopis negatiivne.
Kes teab, võib-olla ei saadagi meil mineviku meenutamise hirmust niipea üle ja esimesed tõelised ning uhkusega tehtud "nagu vanasti" reklaamid tulevad alles aastate pärast.
Praegused lapsed on siis sirgunud jõukateks tarbijateks ning neile saab mõnusa nostalgiaga öelda, et "mäletate, see oli vanal heal ajal, kui Britney Spears oli väga popp ja autod sõitsid veel bensiiniga."
Autor: Kristian Kirsfeldt