Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Savisaar ajab välja toetust laevnikele
Savisaar kavatseb pärast täiendavat selgitustööd ligi aasta tagasi valminud laevanduse riikliku toetusprogrammi uuesti valitsusse viia.
"Nagu ütleb vanasõna: veetilk uuristab kivisse augu," kommenteeris Savisaar eile. "Usun, et kokkulepe saavutamine läheb kokkuvõttes kiiremini kui Arengufondi puhul."
Möödunud nädalal tegi majandusminister valitsuskabinetile ettepaneku kohaldada Eesti kaubalaevadele maksusoodustust alates selle aasta teisest poolest ja reisilaevadele alates tuleva aasta algusest.
Kavandatava süsteemi järgi tuleks laevandusettevõtjatel arvestada kaubalaevadel sõitvate meremeeste eest makstavat sotsiaalmaksu kahekordse miinimumpalga pealt ja reisilaevade töötajaskonna sotsiaalmaksu kolmekordse miinimumpalga pealt.
Aastatel 2008-2010 reisi- ja kaubalaevade soodustused võrdsustuksid ning sotsiaalmaksu tuleks maksta kahekordselt miinimumpalgalt.
Savisaar lisas: "Paraku on Eestis veel poliitikuid, kes juhinduvad ainult abstraktsetest loosungitest ega taha näha reaalset konkurentsiolukorda ühes või teises majandussektoris." Tema sõnul varitseb oht, et Eesti firmad võivad kaotada konkurentsivõime nendes majandusharudes, kus EL lubab riigiabi anda.
Eesti Meremeeste Sõltumatu Ametühingu juhi Kaia Vase sõnul on Eesti peaaegu ainuke riik, kus laevaomanikele soodustusi ei tehta. "Ümberlipustamine on väga lihtne," sõnas Vask. "Tallink on juba kaalunud laevade viimist Soome lipu alla, et riigilt toetust saada."
Skandinaavia riigid on aastaid soodustusi pakkunud, näiteks nullprotsendilist või tavapärasest madalamat tulu- ja sotsiaalmaksu, aga ka maksude tagastamist ja amortisatsioonikulude mahaarvamist ettevõtte tulumaksust. Praeguseks toetavad oma lipu all sõitvaid laevu juba ka naaberriigid Läti ja Leedu.
Laevandustoetusi võimaldab Euroopa Liidu direktiiv, mille eesmärk on hoida laevu Euroopa riikide lipu all.