Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Uus määrus ei löönud turgu sassi
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi määrus, mis lubab üksiksõidukikinnituse alusel Ameerika turule toodetud autosid Eestis arvele võtta, kehtib juba veebruarist. Suure kära ja ministeeriumisse saadetud vihaste kirjade saatel vastu võetud määrus pole aga kardetud kaost autoturul tekitanud.
Premium Motors Grupi nõukogu esimehe Jürgen Vesteri hinnangul on praegune rahulik olukord vägagi normaalne. Nimelt kaotas uus määrus ära sõidukitüübi perekonna mõiste, mis tähendab, et samu mudeleid, mis ametliku esindaja juures Euroopas teise nime all müügis, ei tohtinud Ameerikast tooduna arvele võtta. Näiteks ei tohtinud enne määruse jõustumist Eestis arvele võtta Ameerikas sealsele turule toodetud Porsche Cayenne'i maastureid, sest sellele oli olemas ka Euroopa mudel. Nüüd seda võib teha, kuid endiselt jäi kehtima testide tegemise nõue, mille täitmine on küllaltki tülikas ja kulukas.
Vesteri andmeil on palju autosid siiani ootel parkimisplatsidel, sest need on toodud Ameerika piirkondadest, mille müra- ja heitgaaside nõuded pole kuigi karmid ja siinsetest testidest need autod läbi ei lähe. Vester nimetab ka seda, et kahjuks pole hinnakäärid Ameerika ja Euroopa variantide vahel nii suured kui kardetud ja jäävad tavaliselt kümne protsendi kanti.
Üks suurimaid löögi alla sattujaid pidi olema Porschede kohalik müüja, sest Ameerikast tulevad sama marki masinad on märksa odavamad. Andrus Lint Porschede müügiga tegelevast Baltijas Sporta Auto Eesti filiaalist nimetab, et nemad pole küll täheldanud, et keegi oleks neilt turuosa näppama hakanud. Lint pole ka seda näinud, et kliendid pendeldaks parema hinna saamiseks eri pakkumistega automüüjate vahel: "Õnneks on Porsche kliendid lojaalsed ja peavad tähtsaks, kust nad auto ostavad." Linti väitel on nemad siiski ainuke ametlik Porschede müüja Eestis, kes pakub autodele ka tehasehooldust.
Vesteri teatel teeb BSA enda müüdud Porschedele garantiihoolduse. Seda tehakse äsjaavatud teeninduses, kus selleks on kogu vajalik sisseseade. Premiumi mehed loodavad Saksa luksusmargi müüginumbrid Hummerite omaga samale tasemele tõsta, mis peaks jääma umbes 25 auto kanti aastas. Kuulujutud räägivad siiski Mercedese M-klassi Ameerika versioonide sissevoolust. Selle lükkab ümber Eestis Mercedes-Benzi ametlikult esindava Silberauto pressiesindaja Jaan Vare, kes nendib, et alates veebruarist on nende teeninduses käinud seitse M-klassi Ameerika versiooni, 5 Mitsubishit ning ka mõned Chryslerid ja Jeepid.
Jürgen Vester manitseb inimesi äärmisele ettevaatlikkusele Ameerikast kasutatud autode toomisega, sest need võivad olla nii varastatud kui ka kindlustuse poolt mahakantud ja sellisel juhul pole nendega siin midagi teha.