Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Maksumärk käivitas viinavahetusralli
Erinevatel andmetel on kogu kesklattu varutud kange alkoholi välja vahetanud Eesti Tarbijateühistute Keskühistu (ETK) ja sama valmistub lähinädalatel tegema ka Rimi Eesti Food, ehkki maksumärkideta kanget alkoholi tohib müüa septembri lõpuni.
Viina Liidu juhatuse liige Aleksander Skoblov rääkis, et kaupluste viinavahetusralli läks lahti kohe pärast jaanipäeva.
"Kauplused tahavad kiiresti maksumärkideta joogid välja vahetada, et nende müügiga ei tekiks mingit probleemi," ütles Skoblov. "Nad pole vist maksumärkide üleminekuperioodist lõpuni aru saanud."
Skoblovi sõnul ähvardavad kaupmehed maksumärkideta kauba tagasivõtmisest keeldujaid, et asendavad need joogid teiste tehaste omadega.
60protsendise turuosaga Liviko müügidirektor Ragnar Kits tunnistas: "Algul arvasime, et vaevalt enamik kauplusi nii tõsiselt kaasa läheb. Suured kauplused tahtsid aga kohe saada ainult maksumärkidega tooteid."
Kõige drastilisema näitena nimetas Ragnar Kits ETKd, mis kohe pärast jaanipäeva keeldus kaupa vastu võtmast, kui Liviko nende kesklaos olevat 2-3 nädala müügivaru maksumärkidega toodangu vastu ei vaheta. "See oleks praegu juba müüdud ja joodud," kommenteeris Kits.
"Nad ütlesid, et pigem las neil olla riiulitel augud, kui hakkavad hiljem maksumärkideta tooteid ümber vahetama," vahendas Kits.
Alkoholipudelite vahetuse tõttu vähenes Livikol juuni lõpu ja juuni alguse müük 10-20 protsenti.
"Kui üleminek oleks olnud sujuv, poleks probleeme olnud," tõdes Kits. Tänaseks on jõutud sinnamaani, et kõik kange alkoholi pudelid lähevad ettevõttest välja maksumärkidega. Et lattu tekkinud ummistus kõrvaldada, toodi inimesed tootmisliinide tagant pudelitele maksumärke kleepima ning palgati ka lisatööjõudu.
"Püüame kaupmehi veenda, et nad kangeid alkohoolseid jooke tagasi ei saadaks. Kauplustes olevad kogused on sellised, et nii või teisiti müüdaks need septembri lõpuks ära," ütles Altia Eesti logistikadirektor Kai Rukki. "Isegi müügikampaaniate tegemiseks pole vajadust."
"Neid ei huvita absoluutselt, et kauba tagasivõtt ja maksumärkidega ülekleepimine toimub alkoholitootja kulul," oli Rukki nördinud. "Kaubandusketid ei kompenseeri sellest midagi."
ETK hankedirektor Marko Jõks ütles eile kesklao kiiret väljavahetamist põhjendades: "Vahetusega peab ju kuskilt pihta hakkama. Lihtsalt ajaliselt poleks jõudnud, kui oleks septembris alustanud."
Eile Rimi Eesti Foodist lehe trükkimineku ajaks kommentaari saada ei õnnestunud.
Alkoholitootjal tuleb aktsiis maksta pärast valmistoodangu müümist ja ülekleebitud pudelite puhul tuleb seega aktsiisi tasuda topelt. Selle raha saab ta hiljem küll maksu- ja tolliametist tagasi, kuid miljonitesse kroonidesse ulatuvad summad on ettevõtete jaoks paariks kuuks lukus.