Wal-Mart vandus Saksamaa turul alla

Sirje Rank 31. juuli 2006, 00:00

Maailma suurim jaekaubanduskett teatas reedel, et lahkub Saksamaalt ja müüb oma 85 hüpermarketit kohalikule suurimale jaekaubandusketile Metro. Tehingu hinda pooled ei avalikustanud, kuid Metro teatas, et sai varad tegelikust väärtusest odavamalt ning Wal-Mart hoiatas, et kannab tehingust teises kvartalis miljard dollarit kahjumit.

Saksamaalt lahkumise põhjuseks on nii üliterav konkurents kui ka valearvestused kohaliku tarbija eelistuste hindamisel.

"On järjest selgem, et Saksamaa ärikliimas on meil raske saavutada sellist mastaapi ja tulemust, nagu me sooviksime," teatas firma esindaja Amy Wyatt. "Selle tehinguga saame koondada oma tähelepanu neile turgudele, kus meie eesmärgid on saavutatavad."

Mullu oli Wal-Marti Saksa kaupluste käive 2 miljardit eurot, võrreldes kogu kontserni 312,4 miljardi dollari suuruse müügituluga. Saksa haru jäi oluliselt alla ka Wal-Marti 300 kauplusega Asda ketile Suurbritannias, mis jääb nüüd USA kontserni ainsaks sillapeaks Euroopas.

Wal-Mart sisenes Saksa turule 1997. aastal kahe kohaliku jaeketi - Wertkauf ja Interspar ostuga. Analüütikute hinnangul on firma täna ligi 11 000 töötajaga kauplused peaaegu kõik üheksa tegevusaastat kahjumit andnud.

Wal-Marti ärimudel on pakkuda toidu- ja muid baaskaupu üliodava hinnaga, mis eeldab suurt kaalu läbirääkimistel tarnijatega ning ametiühinguliikumise välistamist. Saksamaal olid aga juba ees tugevad kohalikud odavmüügiketid, nagu Lidl ja Aldi, mis konkureerisid samuti väga madalate hindadega - odavmüügikettide käes on Saksa jaemüügiturust ligi 40%. Aldil on üle riigi 4100 kauplust - võrreldavat kaalu Wal-Mart Saksa turul ei saavutanud.

Turgu üritati võita lühiajaliste kampaaniatega omahinnast madalamate hindadega, kuid need keelasid Saksa ametivõimud ära, süüdistades Wal-Marti väikekaupluste väljasuretamises. Kokkupõrked Saksa ametiühingutega viisid streikideni.

Möödalaskmisi oli USAst "imporditud" juhtkonnal ka Saksa tarbijatega, kes väidetavalt on ühed nõudlikumad ja hinnatundlikumad tarbijad üle terve Euroopa. Sakslased on valmis käima ühest poest teise, et ainult madalamat hinda saada, samas kui USA tarbija eelistab kauba osta ühest kauplusest. Analüütikute sõnul ei võtnud Saksa tarbijad omaks ka Wal-Marti klienditeenindust - Wal-Marti pakkijate asemel eelistavad sakslased oma ostud ise kotti panna.

Wal-Martile oli Saksa turult lahkumine tänavu teine allajäämine välisturul. Maikuus otsustati lahkuda Lõuna-Koreast, kus samuti ei õnnestunud saavutada piisavalt suurt turuosa. Analüütikud prognoosivad, et samal põhjusel võib Wal-Mart peagi taanduda ka Argentinast. USA turu küllastumine tähendab aga, et Wal-Marti kasvuplaanide põhirõhk langeb välisturgudele - eelkõige Hiinas ja Indias ning Ladina-Ameerikas. Juuni seisuga oli Wal-Marti 6601 kauplusest 2701 väljaspool USAd.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    24. November 2011, 16:09
    Otsi:

    Ava täpsem otsing