Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Vedu kallineb kolmandiku
Uudis Leedu naftatöötleja Mažeikiu Nafta tarneprobleemidest tõi suurema tähelepanu alla vedajad.
Aastalõpuks ennustatakse kütuse hinna tõusu krooni võrra, sest Venemaalt on lakanud tooraine tarned töötlemistehasesse.
Lakke kerkiv kütuse hind tähendaks suuremale osale transpordiettevõtetest marginaali lähenemist nullile, teisisõnu hakkaksid teenusepakkujad kasumi asemel kahjumit tootma.
"Kütame veohinnale juurde," tõdes ASi Tallinna Toiduveod juhataja Liivo Luidre ning lisas, et kui mitte lähema paari nädala jooksul, siis sügisest tõusevad veohinnad kindlasti.
Sarnaselt Tallinna Toiduvedude hoiatusega andis veoteenuse kallinemisest signaale ka Sintravella OÜ juhataja Marek Aljand, kelle hinnangul on oodata üldist transpordi hinna tõusu kahe-kolme kuu jooksul.
Kriitilist olukorda veoturul kinnitas ka ASi Alu Veok juhatuse esimees Aivo Härmaste, kelle sõnul tuleb tõsiselt vaatluse alla võtta äritegevuse kasumlikkus. Kütus on siiski põhiline kulu allikas transpordiettevõttele.
"Hakkame klientidele kirju välja saatma teatega veohindade tõusust," nentis Härmaste, juhtides tähelepanu asjaolule, et Euroopa Liiduga ühinemisest saadik pole veoteenuse hindu tõstetud.
Autologistika OÜ tegevjuht Sven Aria on seisukohal, et kasumitootmise eesmärgil on minimaalne hinnatõus viis protsenti, ent arvestades tõsiasja, et veohind on nagunii juba ammu allpool kriitilist piiri, tuleb hinda tõsta kohe 30%.
Eelmisel nädalal tõusis naftabarreli hind rekordiliselt 75,81 dollarini, mis kahjuks ei anna lootust, et kütusehinnad võiksid langeda. CNNMoney vahendab, et sel aastal on nafta hind kerkinud 23% võrra.
Lisaks tuleb transpordifirmades arvestada suurenenud tööjõu kulutustega, sest palgatõusu nõutakse 10% ulatuses.
Kindlasti kallinevad veod nende klientide jaoks, kellele on transpordifirma sidunud kütte hinna otseselt veo hinnaga ehk siis veole on lisatud eraldi kütuselisa, mis sõltub mingist teada olevast kütuse müüja hinnakirjast.
Kõigi ülejäänute jaoks määrab tõusud-langused ikkagi veoturu seis. Põhilised tegurid, mis lähiajal sunnivad veohindu tõstma, on pidev tööjõu hinna tõus ja ikka seesama kütte hind.
Hinna tõusmist mõjutab kindlasti septembris pärast puhkuseid vedude hulga kiire kasv.
Veoteenuste hind on tänu tihedale konkurentsile viimase aasta jooksul püsinud suhteliselt stabiilne.
Võrreldes eelmise aasta suvekuudega on küll mõnevõrra tõusnud eksportkoormate hind, kuid see pole võrreldav kütuse hinna tõusuga.
Paljud transpordiettevõtted on äraootaval seisukohal. Oodatakse, kuidas suhtuvad hinnatõusu konkurendid.
Paratamatult tuleb kaaluda veoteenuste hinna tõusu sügisel ja seda mitte ainult tingituna kütusehinna kerkimisest. Teine tähtis tegur, mis tingib veoteenuse hinna tõusu, on jätkuv surve palkadele.
Kütuse hind on juba märgatavalt tõusnud, krooni võrra kindlasti. Seetõttu oleme veohindade korrigeerimisega tegelenud juba maikuust alates.
Klientidega hinnaläbirääkimisi pidada ei ole kerge ja sellele reageerimine võtab enamasti kaua aega. Siis juhtub nii, et lojaalne klient otsib turult odavamaid tegijaid.
Kui nüüd veel kütuse hind peaks tõusma, oleme sunnitud tõepoolest uuesti läbirääkimisi hakkama pidama.
Kuna meie firma veod on põhiliselt Skandinaaviamaadesse, siis tähendab, et lisaks kerkivad ilmselt jälle ka laevapiletihinnad. Alates maist on laevapileti hinnad Rootsi suunal tõusnud keskmiselt 800 krooni võrra ja see on juba märkimisväärne hinnatõus. Ning ka Soome suunal on hind samuti 600 krooni kerkinud.
Hoobilt ei oska uue veoteenuse hinnatõusu protsenti öelda. Arvutada võib nii, arvestades, et auto tarbib keskmiselt 35 l/100 km. Muist vedusid on jälle sellise hinnaga, et kui muid tegureid peale kütuse hinna tõusu ei ole, siis kohe hinda tõsta ei ole vaja.
Kusjuures veohinnatõusu mõjutavatest teguritest ei ole vähetähtsam juhtide töötasu. See tõuseb märkamatult, sest korralike, ausate ja töökate juhtide puuduses on hea palk väga tähtis.
Auto ilma juhita paraku ei sõida ja halb juht on kokkuvõttes veel kahjulikum kui seisev auto.
Kütuse hinna tõusuga peaksid transpordi hinnad tõusma lausa viis kuni kümme protsenti.
Veotellijad ütlevad, et ootame ära, mis turg teeb. Loodetakse, et hinnad mingi aja pärast stabiliseeruvad.
Transporditurul on varsti ees ootamas suur hinnatõus, kui endiselt ei jätku autojuhte.
Näha on, et mitmed transpordifirmade juhid peavad juba plaani ettevõtte otsi koomale tõmmata ja on hakanud autojuhtide puuduse tõttu veomasinaid maha müüma. Arvan, et paljud firmad lõpetavad oma tegevuse või on juba lõpetanud, kuna transport ei ole selliste hindade juures kasumit tootev ning riskid on suured.
Veoteenuse hinnad ei ole rahvusvahelisel transpordil viie aasta jooksul langenud ega tõusnud.
Paljud kliendid, kelle kaupa veetakse, on oma transpordi kasumiga 1-2 nädalat miinuses.
Samas Euroopa ja Skandinaavia puhkavad ja need autod on Eesti, Baltimaade ning Venemaa turul.
Kuid mis saab siis, kui Euroopa ja Skandinaavia tulevad puhkuselt tagasi? Siis peaks transpordiprobleem veelgi süvenema.