Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Pirita klooster tänasest ooperikires

    Kogenud põhjanaabrite juures Savonlinnas, kuidas vana kindlus ärkab uuele elule muusikafestivali läbi, tekkis dirigent Eri Klasil soov, et ka Tallinnas oleks sama kaalukas suvefestival. Tallinna Filharmoonia kunstilise juhina on tarmukas dirigent oma unistusi reaalsuseks muutmas.
    Birgitta Festivali teeb ainulaadseks kõigepealt iidne klooster ise, mis selleks festivaliks kaetakse 430 aasta järel esmakordselt pärast ajaloolist põlengut 1300ruutmeetrise katusega. Ka 1200kohaline tribüün on sel aastal kompaktsem. Publik pääseb tribüünile nelja sissepääsu ja kolme trepi kaudu, ligipääs on tagatud ka ratastoolidele. Kaitsmaks vaatajaid augustiõhtu jaheduse ja tuule eest, paigaldatakse aknakatted. Nõnda püüavad korraldajad teha võimalikult mugavaks ooperikunsti jälgimise ajaloolises kloostris, mille ilu ja võlu avaneb just õhtupimeduses.
    Sel festivalil muutuvad maagiliselt mõjuvad ajaloolised müürid tänapäeva tipptasemel valgustehnika värvituna kord Buenos Airese tänavateks, kord Siberi vangilaagri müürideks, kord Rooma imperaatori paleeks.
    Kunstilistes taotlustes tõuseb esile kõrgtase kõrvuti kloostri vaimsusega seotud teostega. Lisaks vokaal-sümfoonilistele suurvormidele on sisulisi ühendusi kloostriga nii Piazzolla kui ka Šostakovitši ooperitel.
    Festivali märksõna on teatraalsus. Lavalistest lahendustest on põnevad hiigelbandoneoon Piazzolla ooperis "Maria de Buenos Aires", lavalaiune bassein Mozarti "Tituse halastuses" ning juba eelmisest aastast tuntud üle publiku kiikuvad tegelased Orffi "Carmina Buranas". Lavastuslikult paeluvate ooperite kõrval on ka vokaal-sümfoonilised suurvormid koreograafiliselt seatud.
    Püha Birgitta ordu nunnakloostri müürid on läbi imbunud katoliku usku naiste palvetest ja muredest. Piazzolla ooper on lugu naisest Argentina katoliiklikus ühiskonnas, tema karistusest ja lunastusest. Šostakovitši ooperis näitab lavastaja naise hinge sunnitööd - psüühikat ekstreemse kire ja armastuse seisundis. Kui palju on aga selle hinge sunnitöö eest nunnakloostrisse varjule tuldud.
    Argentiinlaste, helilooja Piazzolla ja poeet Horacio Ferreri teoses "Maria de Buenos Aires" avaneb praegu kuum tangoteema oma intiimsuses ja igatsuses, kibeduses ja magususes.
    Lavastaja on Peeter Volkonski, muusikaline juht Mihhail Gerts, kunstnik Hardi Volmer, koreograaf Laine Mägi.
    Nimiosas on ooperi- ja kammerlaulja Angelika Klas-Fagerlund, hinnatud eriti Soome tangolavadel. Jutustaja El Duende rollis on Puerto Ricos sündinud laulja ja näitleja Daniel Bonilla-Torres, kes selle ooperi maailmas kuulsaks mänginud. Eesti lavastus on talle kümnes.
    Esietendusel Buenos Airese Planet Teatris 1968. aastal mängis ta koos Itaalia superstaari Milvaga, kes oli Piazzolla armastatu.
    Daniel Bonilla-Torres: " "Maria de Buenos Aires" toob publiku ette ladina-ameerika naise sotsiaalse tegelikkuse, tema saatuse ja võitlused selles katoliiklikus matšoühiskonnas. Aga ka selle maailmanurga inimeste kurbuse ja melanhoolse mõtteviisi. Näitab vajadust väljendada tango-teksti kaudu kõike, mis neid igapäevases elus ümbritseb, emotsionaalselt ja füüsiliselt mõjutab. On nagu kuulda lõputut reekviemi nende elule."
    Bonilla-Torres on tähele pannud, et introvertsele eurooplasele meeldib selle muusika intiimsus, mida rõhutavad sensuaalne rütm ning harmoonia. "Nad justkui sulgevad silmad ja tantsivad "tango embuses", kaovad nende endi maailma - olgu see siis minevikus või olevikus, aga mitte kunagi tulevikus. Selle muusikaga saab põgeneda oma igapäeva rutiinist, nautida paremini oma praegust elu, vürtsitatuna veidikese nostalgiaga."
    Kaastegevad on näitlejad Ardo Ran Varres, Mart Kampus, Aita Vaher, kõnekoor, tantsijad ja orkester.
    Astor Piazzolla tango-ooperi "Maria de Buenos Aires" etendused leiavad aset 11. ja 12. augustil algusega kell 21.
    Lavastaja Dmitri Bertmani loodud Moskva ooperiteater "Helikon" püüab vältida "mugavaid" äraleierdatud lahendusi ja pakub publikule uudset vaatenurka, pidades sealjuures täpselt kinni autori mõttest.
    Helikon Opera fenomeniks peetaksegi sügavast sisulisest analüüsist tulenevaid rabavaid lavastuslikke võtteid, mis paeluvad kindlasti ka neid, kes muidu ooperis ei käi.
    "Teatrikülastus peab vaatajat kuidagi muutma, ja minu ülesanne on anda selleks põhjust. Ooper on tuleviku kunst, mis võistleb interneti ja videoga… Muusika on tohutu jõud - see tuleb appi ka siis, kui tekst jääb nõrgaks, see katab andetuse kinni," ütleb Bertman.
    "Helikon" toob meie publikule 15. augustil Mozarti viimase ooperi "Tituse halastus" ja 17. augustil Šostakovitši ooperi "Mtsenski maakonna Lady Macbeth".
    Moskva Novaja Opera Koor ja Eesti Riiklik Sümfooniaorkester Eri Klasi dirigeerimisel esitavad koos solistidega kaks vokaal-sümfoonilist suurvormi koostöös tantsuteatriga Fine 5.
    Tiina Olleski ja René Nõmmiku koreograafia on kui totaalne teater valguse, varjude, sõna, muusika ja koorimasside liikumisega, mis kulgeb lavalt videoekraanile ning tagasi. 18. augustil Orffi "Carmina Buranas" on solistid Angelika Mikk, Urmas Põldma ja Jassi Zahharov.
    19. augustil Verdi Reekviemis Aile Asszonyi, Annely Peebo ja Mati Palm.
    Birgitta Festivali lõpetab 20. augustil kontsert "Tuulatud Thule" Tõnis Mägi, "Utima Thule" ja Tallinna Kammerorkestriga.
    Autor: Kersti Inno
  • Hetkel kuum
Leonardo Ortega: ilma vajaliku välistööjõuta ei tule ka oodatud majanduskasvu
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
ÜROs küpseb plasti globaalselt piirav lepe, naftatööstus on tagajalgadel
ÜRO koguneb otsustavale kõnelusele plastreostuse ja plasti tootmise piiramiseks, kuid naftakeemia suurfirmad võitlevad vastu.
ÜRO koguneb otsustavale kõnelusele plastreostuse ja plasti tootmise piiramiseks, kuid naftakeemia suurfirmad võitlevad vastu.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Rahandusministeerium plaanib suurendada lähetuste päevaraha
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Maailmas pole sõjale veel nõnda palju kulutatud
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.