Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ka jalgratas on Hollandi üks sümboleist

    Olles elanud viis kuud vahetusüliõpilasena Hollandis, näen Eestis tugevat vajadust hakata meil praktiliselt olematut jalgrattakultuuri au sisse tõstma. Vastupidiselt mõnekümnele meie linnades päeva jooksul vastusattuvale ratturile - ning sedagi peamiselt suvisel ajal -, on Hollandi tänavad pedaale sõtkuvatest kodanikest tulvil. Olenemata aastaajast, ilmast ning ametikohast.
    Tavaline hollandlane sõidab rattaga tööle ka siis, kui väljas sajab paduvihma või rahet. Ja see liikumisviis on väga nakkav! Tudengina, kel iga euro arvel, läbisin minagi talvel iga päev jalgrattal minu jaoks ekstreemse 40minutilise kooliteekonna, mil lumetorm silmad kinni tuiskas ja olemise üha märjemaks muutis.
    Jalgrattateid on Hollandis kõikjal - linnades, maanteedel, külades. Eraldi valgusfoorid reguleerivad ratturite liikumist ning autode jaoks on väntavad liiklejad alati primaarsed. Tipptunnil jõuab rattur igale poole kiiremini kui autojuht ning boonusena veel uksest ukseni. Kõikjal on vastavaid parklaid ja parkimiskohti, nende puudumisel lukustatakse rattad lihtsalt kanaliäärde või posti külge.
    Olenemata east sõidavad hollandlased õhtuti ka pidudele ja kokkusaamistele jalgrattaga ning hiljem rõõmsas tujus koju. Märkasin ka mitmel korral pensionäre vapralt pedaale sõtkumas. Mugavamad neist kasutavad liiklemiseks nuppudega reguleeritavat masinat, kus füüsilist jõudu tarvis pole.
    Esmapilgul üllatas, et hollandlased sõidavad paljuski ratastega, millel roostekiht varjutab originaalvärvi ning mis vändates kolisevad ja krigisevad hoolimata õlitamisest. Esteetiline rattakogemus on nende jaoks teisejärguline, põhiline on, et ratas liiguks. Enamik tänavatel liikuvatest jalgratastest on aastakümneid vanad linnarattad ning maastikurattaid märkab vähe.
    Ostsime sõbranna Liinaga endalegi kodutänavas paiknevast jalgrattapoest (garantiiga terveks eluks!) roostes igivanad rattad, et kohalikku kultuuri paremini sulanduda ning liikumist kergemaks muuta. Rattapoe omanikul tuli meie vanakraami küll päris mitmel korral parandada - minul kukkus näiteks pedaal sõidu ajal kolm korda küljest ning sõbrannal sõideti esiratas kaheksasse.
    Ühistransport on tudengeile kallis ning Hollandis lihtsalt ei saa teistmoodi liigelda kui ratastel. Harjusin väntamisega niivõrd, et natuke pikemat maad kõndides hakkasid varem vägagi mugavad jalanõud minu hämmastuseks hõõruma.
    Kuigi jalgrattad näevad välimuse poolest välja suhteliselt haledad, pole soovitav neid lukustamatult kuhugi linnavahele seisma jätta. Kodutud varastavad ning müüvad neid vaid viie euro eest. Rattalukud meenutasid pigem lehmakette kui klassikalisi jalgrattalukke, kuid see-eest pidasid roostes liiklusvahendid ka terve õppeperioodi kenasti vastu.
    Pikemaks ajaks Amsterdami sõites jätsime alati oma kalli vara rongijaama kõrvale posti külge, kus vargad kõige agaramalt tegutsevad. Järgmisel päeval tagasi tulles ei võinud kunagi kindel olla, kas rattad ikka alles on.
    Kui asi puudutab jalgrattaid, on hollandlased äärmiselt leidlikud. Tänavatel jalutades või linnas ringi sõites kohtasime imepäraseid leiutisi, mis kõik ratta omamise ning sellega liiklemise lihtsamaks teevad. Nii on tavaline, kui ülikonnas ja portfelliga ärimees sõidab hommikul tööle, olles püksisääre klambriga kinnitanud, et vältida selle takerdumist keti vahele.
    Samuti võib juhtuda, et vanemad sõidutavad lasteaeda oma nelja last, kes on paigutatud kärusse, mis omakorda on vastavalt eelistusele kas jalgratta ees või taga. Tegemist pole järelkäruga, vaid jalgratta külge monteeritavaga. Pakiraamil transporditakse ilma probleemideta kummuteid, madratseid, reisile minnes ka pagasit ning igapäevaselt sõpru. Hiiglaslikke toidukotte veetakse lenksu küljes või selle tarvis mõeldud spetsiaalse kastiga.
    Eestis harulduste kirja loetav kolmele mõeldud ratas on Hollandis suhteliselt tavaline nähtus. Sellega saab näiteks isa koos kahe lapsega linna vahel ringi sõita.
    Hollandlastele meeldib jalgrattaid värvimise ja kujundamise kaudu isikupärasemaks muuta. Tänu sellele muutub väiksemaks võimalus, et ratas ära varastatakse. Kohtasime igas mõõdus, toonis ja huvitavate detailidega rattaid, mõnda sai ka kokku pakkida ja kaenlasse võtta.
    Tuttavad, kes käisid Amsterdamis perereisil autoga, kahetsesid hiljem sõiduvahendi valikut. Lihtsam ja odavam olnuks kasutada kohapeal jalgrattaid ja ühistransporti. Trammid-bussid on Amsterdamis ülipuhtad ning liiguvad minutilise täpsusega. Linna romantilisi kanalipealseid ning sildu on kõige mõnusam imetleda kohapeal renditud ratastel liigeldes. Muide, Hollandis ratturite joovet praktiliselt ei kontrollita.
    Seevastu autole parkimiskoha leidmine on Amsterdami südalinnas aga tõeline vedamine ja 30 minutit parkimist maksab üle 60 kr. Kes julgeb autoparkimise eest tasumata jätta, võib arvestada sadadesse eurodesse küündiva trahviga. See tehakse vältimatult, sest pea iga igal tänaval patrullib parkimiskontrolör.
    Autor: Kerttu Kongas
  • Hetkel kuum
IT-ettevõtte juht: tehisaru tuleb taltsutada
Tehisintellekt, mis tänavu hakkab mõjutama mitut valdkonda meditsiinist julgeoleku ja keskkonnani, aitab teha hüppe, mis toob Eesti taas digitaalse arengu eesliinile, kirjutab Tietoevry Create’i Baltikumi juht Valērija Vārna.
Tehisintellekt, mis tänavu hakkab mõjutama mitut valdkonda meditsiinist julgeoleku ja keskkonnani, aitab teha hüppe, mis toob Eesti taas digitaalse arengu eesliinile, kirjutab Tietoevry Create’i Baltikumi juht Valērija Vārna.
Indrek Kasela astub tagasi, juhatus jätkab kahe liikmega
Kalatootja PRFoodsi juht Indrek Kasela astus ettevõtte juhi kohalt tagasi, samuti lahkus ta tütarühingute Saaremere Kala ja Saare Kala Tootmine juhatustest.
Kalatootja PRFoodsi juht Indrek Kasela astus ettevõtte juhi kohalt tagasi, samuti lahkus ta tütarühingute Saaremere Kala ja Saare Kala Tootmine juhatustest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Riik võtab tänavu 150 miljonit eurot dividende Täiendatud
Riigile kuuluvad äriühingud ja need, mille üle riigil on otsustusõigus, tasuvad tänavu dividende 158 miljonit eurot, millest riigikassasse jõuab 152 miljonit eurot.
Riigile kuuluvad äriühingud ja need, mille üle riigil on otsustusõigus, tasuvad tänavu dividende 158 miljonit eurot, millest riigikassasse jõuab 152 miljonit eurot.
Aastaid tulutut ponnistamist: Vene saatkond rentis kohvitassi eest korterit ega teinud hinnatõusust kuulmagi
Tallinn püüdis aastaid tõsta Vene saatkonnale renditud südalinna korteri renti ja lepingutki lõpetada, ent algsest, pisut enam kui neljaeurosest hinnast kaugemale ei jõutudki.
Tallinn püüdis aastaid tõsta Vene saatkonnale renditud südalinna korteri renti ja lepingutki lõpetada, ent algsest, pisut enam kui neljaeurosest hinnast kaugemale ei jõutudki.