Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Äripäev toetab Edgar Savisaare ettepanekut

    Majandus- ja kommunikatsiooniminister Edgar Savisaar soovib suunata selle aasta riigieelarve ülelaekumise raudtee tagasiostuks.
    Äripäeva toimetus nõustub Savisaarega selles mõttes, et raudtee tagasiost on tõepoolest parem ettepanek, kui riigieelarve ülejääk niisama laiali jaotada.
    Tegelikult reageeris Edgar Savisaar Äripäeva juhtkirjalisele üleskutsele teha riigieelarve ülejäägile ideekonkurss ("Teeme võistupakkumise ülejäägi kulutamiseks", Äripäev, 23.08). Ja laekunud on täiesti tuumakas mõte. Konkretiseerime seda omalt poolt.
    Riik peaks tagasi ostma üksnes raudtee infrastruktuuri, mitte kaubavedude teenuse pakkumise. Infrastruktuuri all mõtleme relsse, liipreid, mullet, semafore. Kaubavedu jääks seniste operaatorite kätte, kellest suurim on praegune Eesti Raudtee. (Kui praegu kahte kolmandikku Eesti Raudteest omav Baltic Rail Service soovib Eesti Raudtee kui kaubamärgi endale jätta, siis soovitame Savisaarel mitte protsessida, nimes pole ju küsimus.) Reisijatevedu on niikuinii Edelaraudtee, Elektriraudtee ja Go Groupi käes, seega kauba- ja reisijateveos oluliselt midagi ei muutuks, mis lihtsustaks ostu-müügi toimingut.
    Vaid infrastruktuuri tagasiostmine tuleb riigile odavam. Siin on veel üks oluline nüanss. Praegu omab riik ühte kolmandikku Eesti Raudteest, järelikult ka ühte kolmandikku selle kaubavedudest. Kui riik ostab ainult infrastruktuuri välja, loobudes kaubaveo opereerimisest, siis saab BRS praeguse Eesti Raudtee kaubaveo kõik endale. Ja see õigus maksab ka midagi: selle arvel peab infrastruktuuri tagasiostu hind madalam olema.
    Riigile kuuluv raudtee infrastruktuur võimaldaks kaasata Euroopa Liidu fondide abiraha, mida praegune staatus ei luba ja mis on tegelikult tõsine miinus. Samuti kaob poliitiline oht, et peaaegu kogu raudtee võib libiseda Severstali kätte ehk vene kapitali mõjusfääri.
    Infrastruktuuri ja vedude opereerimise lahutamine teineteisest on samuti õige põhimõte, sest siis on kõik operaatorid võrdsetes konkurentsitingimustes. Tänane Eesti Raudtee kui põhiline vedaja on kõigele vaatamata eelisseisus ja see on tinginud teistelt operaatoritelt kaebusi.
    Võib ka nii võtta, et kui maanteed, Eesti-sisesed vee- ja õhuteed kuuluvad riigile, miks peaks raudteega teistmoodi olema.
    Ilmselt BRS raudtee tükeldamist ei soovi - nende trump ongi infrastruktuur. Kui BRS tahab müüa tervikuna, siis võiks samuti osta, sest riik saab operaatorteenuse tulevikus müüa, näiteks börsile viies.
    Tagasiostmise vastu räägib asjaolu, et riik sai raudteed müües täpselt miljard krooni, kuid tagasiostmiseks kulub kindlasti rohkem. Seega toimiks riik justkui risti vastupidi: müüs odavalt, ostab kallilt tagasi. Ent BRS on raudteesse üksjagu investeerinud, mistõttu on see paremas olukorras kui erastamise ajal. Samuti on saanud riik Eesti Raudteest korralikke dividende - see näitab, raudteest on saanud korralikult toimiv ettevõte. Seega ei osta riik tagasi seda objekti, mille omal ajal müüs, vaid ka sellele lisandunud väärtust.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Kui Mars kutsub: Musk soovib 55,8 miljardit Tesla varadest
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Järjekordne Telia MeetUp toimub juba 30. mail
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.