Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Puuduliku eeltöö tagajärjel võib maja kokku variseda

    "Nagu lintvundamentide, nii ka vaialuste ehitamiseks rajatakse reeglina kaevend ning kaevetööd ongi varingute peamised põhjused," seletab Ehitusekspertiisibüroo OÜ juhataja Teet Sepaste.
    Tema kinnitusel võib kandva pinnasekihi ning lintvundamentide sügavusel asuvate pinnasekihtide täiendav koormamine tekitada olemasolevate hoonete ebaühtlast vajumist. Sellises olukorras tuleb võtta lähedased olemasolevad hooned uusehitiste rajamise vibratsiooni ja pinnasekihtide koormamise tõttu vaatluse alla. Samuti tuleb jälgida võimalikke vajumeid ning fikseerida hoonete üldine ja siseviimistluse seisund.
    Viimane on vajalik ka kaitseks hilisemate alusetute kahjunõuete vastu.
    Tallinna Tehnikaülikooli ehitiste projekteerimise instituudi dotsendi Väino Voltri hinnangul tuleb enne kaevetööde alustamist selgitada välja olemasolevate hoonete vundamentide seisukord ja selle koha geoloogilised andmed.
    Tartu maantee rekonstrueerimist teostava Skanska EMV Teedeehituse, vaia- ja pinnasetööde divisjoni direktori Jüri Põld möönab, et igasugune maapinna alune pinnasekoormuse vähendamine (väljakaevamine) või vibratsioon (rasketehnika, nt rammimine) rikub pinnase tasakaalu.
    Sama puudutab ka veepinna alandamist. Tulemusena tekkiv tihenemine annab vajumeid ja veeldumine ebaühtlaseid vajumeid, mis omakorda mõjutavadki lähedalasuvaid hooneid ja rajatisi. "Kõige ohtlikum on vale tehnoloogia valik või puudulike uuringute baasil tehtud otsus," selgitab siinjuures Põld.
    Tartu mnt 35/37 varingut käsitlev ekspertiisiakt toob varingu põhjuseks pinnase väljavalgumise hoone vundamendi alt kaevetööde käigus. Sama kinnitab oma 23. augusti pressiteates ka Skanska EMV.
    Sepaste leiab täpsustuseks: "Subjektiivne hinnang kohtvaatluse alusel on, et varingu põhjustas olemasoleva pinnase eemaldamine kogu seina pikkuses hoone vundamendist sügavamalt. Seda oleks pidanud tegema järkude kaupa."
    Sarnane nõue oleks tema veendumusel pidanud sisalduma projekteerimisdokumentides või ehituslepingutes.
    Samas nõuab Sepaste kinnitusel teede projekteerimine, ehitamine ja ehitusjärelevalve eraldi maanteeameti tegevusluba. "Kuid loa eelduseks olevates pädevusnõuetes on nimetatud ainult teid ja rajatisi, mitte hooneid," osutab Sepaste segadusele seadustes.
    "Seadus sellist asja ei reguleeri. See on projektikeskne," kommenteerib Põld uusrajatist vanade hoonete külje alla ehitava firma tegutsemist. Teisalt võivad tema kinnitusel erinevad ametkonnad projekti kooskõlastamisel nõuda teostamise tehnoloogia kontrolli või projekti osana täiendavat lahendust.
    Kuid sisuliselt määrab ikkagi projekteerija kasutatava tehnoloogia, täiendavate abinõude korra ja seire kohustuse.
    Põld osutab tõigale, et uuringute kohustus on tellijal. Kuna uuringud on kallid, tellitakse need võimalikult väikses mahus. Nii valmibki puudulik ja vähese infoga aruanne.
    Tartu maantee rekonstrueerimist teostava Skanska EMV Teedeehituse, vaia- ja pinnasetööde divisjoni direktori Jüri Põllu sõnutsi otseseid nõudmisi uuringute mahu kohta normdokumentides ei ole, tellija hoiab näiliselt raha kokku. Liiatigi on tema arvates Eestis üldse väga vähe geotehnikuid.
    "Tuleb parandada projekteerija ja ehitaja hariduslikku taset ja tema võimet näha ehitusel olulisi probleeme," teab probleemi vastu rohtu Tallinna Tehnikaülikooli ehitiste projekteerimise instituudi dotsent Väino Voltri.
    Ehitusekspertiisibüroo OÜ juhataja Teet Sepaste peab pääseteeks standardi muutmist.
    Hoonetega külgnevate kae-vendite rajamisel napib pahatihti infot olemasolevate hoonete vundamentide kohta. Samuti esineb projektides vigu.
    Esimesel juhul usaldatakse tihti arhiivides leiduvat projekti tegelikku olukorda kontrollimata. Peale tegelikkuses projektist kõrvalekaldumise võib olla tehtud ka ümberehitusi, mis on jäetud dokumenteerimata.
    Lisaks on teostatavad uuringud tihti ebapiisava mahuga. Vundamendi avamine ühest kohast ei anna küllalt informatsiooni kogu hoone kohta. Tulemuseks on projekteeritud lahenduste teostamatus, mis reeglina avastatakse enne tõsiste probleemide tekkimist.
    Teise puuduse puhul ei arvestata näiteks pinnase asendamisel, et selleks tuleb olemasolev eemaldada ning sel hetkel puudub veel projektiga ettenähtud täite vastukaal.
    Sama lugu on alaliste tugiseinte ehitamisega. Kui projektis puudub märkus, et olemasolevad vundamendid tuleb avada ja tööd teostada järkude kaupa, võib tagajärjeks olla varing. Tööde teostamise tehnoloogia on projektides aga tihti ei kajastata. Lisaks esineb raskusi selle arvestamisega kavandatud lahendustes.
    Probleemi võimendab asjaolu, et standardis EVS 811:2002 "Hoone projekt" pole ehitustööde hinnapakkumiste aluseks olevas põhiprojekti staadiumis nõutud ehitustööde tehnoloogia arvestamist lahendustes.
    Vundamentide puhul on standardis eraldi rõhutatud, et ehitusaegsete ajutiste tugiseinte lahendus ei kuulu ehitise projekti koosseisu üheski staadiumis.
    Ühtlasi aga delegeeritakse tööjooniste vajaduse hindamine ja võimalik koostamine ehituslepinguga ehitajale. Samas ei hinnata isegi tööjooniste staadiumis ajutiste tugiseinte vajadust ja lahendust ei esitata.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennikutootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.