Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
FEBi eest maksti head hinda
"Müügi põhjus oli see, et ettevõttel läheb praegu tohutult hästi ja pakutav hind oli nii hea, et polnud mingit põhjust keelduda," selgitas FEBi nõukogu esimees ja üks endisi omanikke Urmas Sooaluste firma müümise põhjusi.
Sooalustele kuulus ettevõttest 49%. Kui palju ta tehinguga täpselt teenis, Sooaluste avaldada ei soovinud. "Leppisime tehingu teise poolega kokku, et seda summat me ei avalikusta," ütles Sooaluste.
Ahlsell AB tegevdirektori Göran Näsholmi sõnul maksis Rootsi kontsern Eesti ettevõtte eest rohkem kui tavaliselt sarnaste tehingute puhul. "Tavaliselt maksame ostutehingu puhul ostetava ettevõtte eest 7-10 korda rohkem, kui on nende aastane kasum," ütles Näsholm. "Seekord maksime rohkem kui tavaliselt, sest tegemist on meie jaoks esimese ettevõttega Baltimaades," rääkis Näsholm. Läbirääkimised müügihinna üle kestsid mõned kuud.
FEBi kasum oli 2005. aastal 18 miljonit krooni ehk siis oli ostusumma üle 180 miljoni krooni. Äripäeva möödunud aasta rikaste TOP 500 hindas Sooaluste osaluse väärtuseks 55,6 miljonit krooni, millega mees oli 284. kohal. Rootslastele õnnestus tal osalus müüa aga vähemalt kaks korda kallimalt.
Sooaluste sõnul on FEBi vastu huvi tundnud pea kõik praegu Eesti turul tegutsevad sama valdkonna ettevõtted. "Ahlselli pakkumine oli lihtsalt parim," märkis Sooaluste.
FEBi ärikliendi ASi Harju Ehitus nõukogu esimehe Märt Luugi sõnul on nende senine koostöö FEBiga olnud väga hea. "See, et FEBil on nüüd uus omanik, meie ärisuhteid ei mõjuta," ütles Luuk.
FEBi ühe konkurendi ASi Espak kaubandusdirektor Ivar Pikk usub, et konkureeriva ettevõtte müümine Rootsi suurfirmale FEBi praegust turuosa eriti ei suurenda. "Kuna neil jääb paika ka tegev juhtkond, siis oleks liig arvata, et nad oma tegevust kardinaalselt muuta suudavad," arvas Pikk.
Näsholmi andmetel kuulub FEBile Eestis kolmandik turust. Näsholm peab turuosa kasvatamist siiski ettevõtte üheks tähtsamaks eesmärgiks. "Kuigi meeskond jääb Eestis samaks, peaks koostöös omanikfirma spetsialistidega tekkima uusi strateegiaid, kuidas senist turuosa Eestis suurendada," rääkis ta. Näsholm loodab juba tänavu ettevõtte kasumi kahekordistada.
Pika sõnul võib FEBi müük kaasa tuua ettevõtte tarnete suurema operatiivsuse ja ka suurema tootevaliku. Sama meelt on ka Näsholm, kes tahab tootevalikusse lisada näiteks elektriseadmed.
Tulevikuplaanide suhtes pole Näsholm tagasihoidlik. "Oleme avatud ka FEBi laiendamisele Eesti piiri taha, eelkõige Balti riikidesse," märkis ta. Näsholm peab FEBi suurimateks konkurentideks Eesti turul Soome ettevõtet Onninen ja Prantsuse firmat Dahl.
Sooaluste oma tulevikuplaanidest veel rääkida ei soovinud, kuigi siht on mehel juba silme ees.
Sooaluste kuulub Res Publicasse. Tema erakonnakaaslane Kaupo Reede peab Sooalustet lühikese jutuga meheks, kellesuguseid on poliitikasse hädasti tarvis. "Mul oleks hea meel, kui Sooalustest aktiivne poliitik saaks," ütles Reede.
AS FEB on 1991. aastal loodud sanitaartehnika, kütte- ja ventilatsiooniseadmete hulgi- ja jaemüügifirma. Ettevõte, mille möödunud aasta käive oli 371 miljonit krooni, annab tööd 133 inimesele. Lisaks Sooalustele ja Jalakasele omas FEBis 5protsendist osalust soomlane Raimo Väisanen.
Ahlsell AB on Põhjamaade suurim kütte- ja sanitaartehnika hulgimüüja. Ettevõte annab tööd ligi 4000 inimesele ning tegutseb lisaks Rootsile Soomes, Norras, Taanis ja Venemaal. Ettevõtte 2005. aasta käive oli ca 31 miljardit krooni.