Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Suur ametiühing sõdib GoBusi rakukese vastu
Üleeile Tartus Ringteel asuva GoBusi peakontori seinal rippunud transpordi ametiühingu (ETAA) üleskutse hoiatas tungivalt vastloodud GoBusi ametiühingusse astumast.
"Kutsume üles provokatsioonile mitte alluma! Tegu on tööandja ametiühinguga, mis ei ole sõltumatu ja mille eesmärk on lõhkuda töötajate ühtekuuluvust," kirjutas ETTA.
Kiri juhtis trükitähtedes tähelepanu, et GoBusi ametiühingu esimees Mati Kangro ja juhatuse liige Arvo Pikk ei esinda enam ETTA liikmeid. "Ühingus on jõud!" lõppes kiri.
ETTA esimees Peep Peterson põhjendas, et GoBus tahab töötajaid oma huvides ära kasutada. "Näen siin ilmseid traagelniite Edelaraudteega, millel on GoBusiga samad omanikud. Nad tegid oma ametiühingu paari aasta eest ja käime siiani kohut," rääkis ta.
Kangro kinnitas, et ühingu loomise aluseks sai tema isiklik soov GoBusi töötajaid aidata. "Paljud on pettunud ETTA asjaajamistes, kes lubab paremaid palku, kuid ei muuda midagi," rääkis ta.
Kangro kinnitas, et ühingu loomine polnud Pärna idee.
8kroonine liikmetasu jääb ETTAga samasse suurusjärku. "Oma liikmetele saame võimaldada rohkem soodustusi, näiteks autopesulas saab 15% soodust või kütusekaardiga kütust osta 55 senti soodsamalt," rääkis Kangro.
Erinevalt ETTAst, kes ei karda võitluses bussijuhtide palkade nimel kasutada streiki, kavatseb GoBus lahendada palgaprobleemi läbirääkimiste teel, milleks saatis 4. septembril Pärnale ettepaneku asuda kollektiivlepingu läbirääkimistesse GoBusi töötajate õiguste ja huvide esindamiseks.
Pärn ütles, et on kirja kätte saanud. "Igal juhul eelistan konkreetseid läbirääkimisi. ETTA praegune tegevus on räige ja läheb liiale," kommenteeris ta.
GoBusi ametiühingu lõid 28. augustil seitse töötajat, kellest viis on bussijuhid. ETTA kuulis loomisest sel esmaspäeval. Kangro sõnul on praegu liikmeks astunud paarkümmend GoBusi töötajat ning aasta lõpuks kerkib number hinnanguliselt 150-le. Petersoni hinnangul liitub ühinguga 20-30 GoBusi töötajat.
Praegu kuulub ETTAsse 1100 GoBusi töötajast 600, kellest Tartus töötab 170.
30. juunil jättis transpordi ametiühing viimasel hetkel ära hoiatusstreigi Tartus ja Pärnus, sest jõudis GoBusiga viimasel hetkel kokkuleppele palkade ühtlustamise osas üle Eesti 1. juulist.
Praegu pole Tartu bussijuhid tulemusega rahul, sest kokkuleppe tulemusel kaks kolmandikku tartlastest võitis, kuid ülejäänud kaotasid kaks krooni palgast. GoBus maksis töötajatele vahe hiljem välja.
Kui sel kevadel valiti Pärnus transporditöötajate ametiühingu usaldusisikuks minu asemel Evald Leman, siis tekkisid vastuolud ja tulin bussipargist ära. Juuli lõpul kutsuti mind GoBusi tagasi töökorraldus- ja suhtekorraldusspetsialistiks. Nägin peagi, et Tartus jätkuvad vastuolud. Poisid (teised juhatuse liikmed - toim.) ütlesid, et pagan, lööme lahku, miks keegi kaugelt dikteerib meile, mida teha. Istusin ja kirjutasin kokku GoBusi ametiühingu põhikirja.
Minu meelest oli see üks suur mull ja raha kokkuhoiu huvides astusin poolteise aasta eest transpordi ametiühingust välja.
Kahe aasta eest hakkas hirmus palgalubamine, mis lõppes sellega, et ametiühing soovitas Inglismaale tööle minna.
Arvan, et meie tööandja tõstab ise palka ning ametiühing küll palgatõusuga hakkama ei saa. Kui palju see GoBusi ametiühingu loominegi aitab.
Autor: Airi Ilisson