Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Parklakoht maksab rohkem kui auto
ERI Elamispindade Kinnisvara vanemmaakler Olle Jürine tõdeb, et parkimiskoha olemasolu või selle puudumine mõjutab korteri turuväärtust eelkõige Tallinna vanalinnas ja kesklinna tasulise parkimise alal. Teatud mõju on ka äärelinnas, kui tegemist on suurema majaga, mille ümber parkimisvõimalused on ebamugavad.
Soe parkimisvõimalus maja all on korterile kahtlemata lisaväärtus, mida ei saa tihti rahas mõõta. "Enamjaolt müüakse korterid koos parkimiskohtadega, harva pakutakse mõnes uues kortermajas parkimist eraldi müüa," sõnab ta. Jürine soovitab parkimiskoha kindlasti osta isegi siis, kui korter soetatakse paari aasta perspektiivis, sest korterit edasi müües võib parkimiskoht olla hea müügiargument.
BRC Kinnisvara elamispindade hindamise juht Piret Üts peab parkimiskoha olemasolu samuti väga oluliseks.
Äärelinnas paikneva korterelamu kinnistul asuvad parkimiskohad korteri turuväärtust oluliselt ei tõsta, sest parkimiskoha hind võrreldes korteri hinnaga ei ole kuigi kõrge. Lisa korteri turuväärtusele jääb tavaliselt 25 000-75 000 krooni vahemikku, olenevalt piirkonnasisesest asukohast. "Parkimiskohtadel on vara väärtuse mõjutamisel olulisem roll kesklinna piirkonnas, kus parkimisprobleem on teravamalt esile kerkinud," lisab ta. Nõudlus on Ütsi sõnutsi tihtipeale suurem kui pakkumine, sest parkimiskohtade arv on piiratud.
Seega on kesk- ja südalinna parkimiskohtade hinnatase kohati kuni 5 korda kõrgem kui äärelinnas.
Autoomanikust korteriostja näeb parkimiskoha soetamist kui paratamatut väljaminekut. Kesk- ja südalinna piirkonnas lisandub parkimis- või garaažikoha hind korteri hinnale, olles järelturul soetushinnast sageli kallim. Arco Vara Kinnisvarabüroo ASi elamispindade maakleri Lauri Laanoja sõnutsi suurendavad parkimiskohad korteri turuväärust sõltuvalt kortermaja asukohast ning sellest, kas tegemist on hoovis paikneva parkimiskohaga või varjualuse (keldri- või soklikorruse) suletud parklaga.
Kristiine linnaosa elanik Kai Aava hinnangul hakkab parkimiskohtade probleem kummitama ka äärelinna elanikke. Kui ridaelamute ja eramajade elanikel mahuvad autod oma maatükile ära, siis korteriomanikel on parkimisega tihti probleeme. Tema sõnul muutub olukord keeruliseks, kui peres on mitu autot. "Igale korterile kuulub tavaliselt üks koht," sõnab ta. Kui perre soetatakse veel teinegi auto, tuleb parklakoht osta naabrilt.
Parkimiskohtade hindade tõusu põhjuseks on laieneva tasulise parkimisala kõrval tõusnud ka mugavus ja turvalisus. Pärast niigi närvilist liiklust hakata maja ümbruses õhtuti veel tänaval autokohta otsima või hommikul avastada kinnipargitud või rüüstatud auto ei ole normaalne. Seega on parkimiskoha soetamiseks tehtud investeeringud muutunud üha enesestmõistetavamaks.
Parkimiskoha väärtuse määrab, nagu korterite puhulgi, peamiselt asukoht. Veel mõjutavad parkimiskoha väärtust parkimiskohtade suhe korterite arvu, parkimisvõimalused lähiümbruses ja see, kas tegemist on kinnises ruumis paikneva parkimiskohaga või mitte.