Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Autotootjad uute autonimedega hädas
Näiteks 50ndate aastate algul palkas Ford oma mudelitele uute nimede väljamõtlemiseks poeedi Marianne Moore'i, mille tulemusel laekus töölauale nimedena Utopian Turtletop ja Intelligent Bullet. Õnneks või kahjuks ei jõudnud need nimed kunagi tootmises olevatele autodele.
Autotööstuse algusaegadel oli asi oluliselt lihtsam. Tootjad eristasid kallimad ja luksuslikumad mudelid odavamatest ja lihtsamatest nimelisanditega nagu "Deluxe" ja "Standard". Nii tundsid rikkamad autoostjad ennast odavama mudeli ostjast erinevana. Näiteks Fordi mudelitähisest Club Coupé tekkiv hõng oli piisav, eristamaks seda autot tavapärasest toodangust.
Autode numbritega eristamine tundub väga lihtne ja selge. Kuid ka see tekitab erinevate valmistajate vahel vaidlusi. Võib-olla kuulsaim oli aastakümneid tagasi peetud tuline "lahing" Porsche ja Peugeot' vahel. Nimelt oli Porschel algselt plaan mudel 911 turule tuua numbrikombinatsiooniga 901.
Seepeale tõstis Peugeot protesti ja väitis, et ainult neil on õigus ristida oma sõidukid kolmekohaliste numbritega, millest keskmine on 0.
Seepeale oli Porsche sunnitud ristima oma kuulsaima mudeli 911-ks. Porsche suurimal turul USAs on see nimetus tänaseks mõneti negatiivseks muutunud. Nimelt meenutab see ameeriklastele liialt musta kuupäeva, 9. septembrit 2001.
Ebameeldivasse olukorda võib autotootja sattuda ka seetõttu, et eri keeltes võib mingi nimi tähendada midagi kohatut, naljakat või koguni ebatsensuurset.
Klassikaline näide on Mitsubishi maastur Pajero, mis hispaania keele slängis seostub otseselt eneserahuldamisega. Seega on mõnel turul see maastur müügil Mitsubishi Montero nime all. Fordi Brasiilia turule mõeldud sõiduk Caliente tähendas slängis prostituuti. Või Chevy Novat ei saatnud müügiedu hispaaniakeelsetes riikides, sest Nova kõlas sealses keelekeskkonnas väga sarnaselt sõnaühendiga "mitte liikuma".
Huvitav on ka, et paljud margid on eri turgudel eri nimedega. Näiteks Opel on Suurbritannias tuntud hoopis Vauxhallina ja veel hiljuti kandsid Lexuse mudelid Jaapanis emafirma Toyota embleeme. Viimase põhjus peitus selles, et Jaapani kultuuris ei ole jõukuse näitamine hea tava.
Et paremini sihtmärgini jõuda, on mõned autofirmad oma sõidukid ka vastavalt nimetanud. Chrysleril oli 1955. aastal prototüüp nimega La Femme! Tänapäeval autole mõeldamatu nimi (kujutage ette naisõiguslaste pahameeletormi) oli sel ajal täiesti omal kohal. Seda enam, et auto oli disainitud spetsiaalselt naisjuhtidele, kere värvus oli roosa koos valgega ja auto varustusse kuulusid huulepulgahoidja ning polstrivärvi ja disainiga kokkusobiv käekott.
Mercedes-Benz, Lexus, Peugeot, BMW ja veel mõned tootjad on jäänud numbrikombinatsioonide juurde. Kuid ka siin selgub, et numbreid lihtsalt ei jätku piisavalt või ei ole erinevad kombinatsioonid turundusinimestele meele järgi. Samas ei ole 2005. aasta 3-seeria BMW enam kaugeltki see auto, mis oli 1977. aasta 3-seeria. Suured erinevused on nii kaalus, suuruses kui ka hinnas ja sihtrühmades.
Automaailmas on erinevatel aegadel esinenud väga kummalisi mudelinimesid: Daihatsu Naked, Honda That's, Suzuki Cappuccino jne.
Kuid tõenäoliselt on kummaliste nimede aeg alles eest, sest kohe on jalgu alla saamas Hiina autotööstus ja võib vaid aimata, millega meid üllatatakse. Mõningaid "pärleid" on juba kuulda olnud: Geely Rural/Urban Nanny Van, Beauty Leopard Coupé. Ootame põnevusega, mida tulevik toob.
Autor: Richard Õunap