Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Künd, kallis töö

    Enam polnud künd kõigest mulla pinnakihi rikkumine, vaid mulda oli tõepoolest võimalik väiksema energiakuluga pöörata ning kobestada, luues nii taimedele võimalused oma saagipotentsiaali saavutamiseks.
    Tänapäeval on adra populaarsus maailmas küll langemas, kuid päris ilma adrata ei tohiks viljelussüsteemi üles ehitama hakata. Mitmed uurijad on jõudnud sarnasele tulemusele: mulla viljakuse säilimiseks tuleb aeg-ajalt seda segada, et ühtlustada toitainete jaotumist. Samuti aitab mulla pinnakihi pööramine võidelda teatud umbrohtude ning haigustekitajate vastu.
    Kahjuks on meie muldade umbrohuseemne varu nii suur, et alumistest kihtidest künniga ülespoole toodud mullas leidub piisavalt idanemisvõimelisi umbrohuseemneid. Nendest sirgunud taimedega võitlemiseks tuleb kasutada kasvuaegse hoolduse võtteid.
    Künd sobib esimeseks tööks jäätmaade uuesti kasutusse võtmisel. Tuleb siiski meeles pidada, et korraliku künni aluseks on nõuetekohaselt ette valmistatud maa (kamar purustatud või keemiliselt hävitatud, suured kivid koristatud, võsa ja kõrge taimik kas eemaldatud või purustatud).
    Ader on aja jooksul teinud läbi keeruka arengu, kuid adra tööseadis ehk hõlm koos peitli ja teraga on jäänud põhimõtteliselt muutumatuks. Küll on paranenud materjalid ja valmistamise täpsus.
    Kuna traktorid on arenenud võimsamaks ja mitmekülgsemaks, võimaldab see ühest küljest kasutada suuremaid atru ning teisest küljest parandada töö kvaliteeti. Suuremate atrade kasutamist ei piira ainult traktori veovõime, vaid ka mulla tallamine. Suurte rippatrade kasutamisel võib tagatelje koormus ületada kümne tonni piiri. See on harimisküpsele mullale ühekordsete rehvide korral selgelt liiga palju. Topeltrataste või laiade madalsurverehvide kasutamine künnitööl on problemaatiline, kui kasutatakse vaoskündi - rehv ei mahu vakku ja tallab nii kündi, kündmata põllu serva kui ka vao põhja.
    Põllulkünni puhul, kui traktor liigub kõigi ratastega kündmata maal, seda probleemi ei teki ning eeliseks on häälestamise lihtsustumine ning paranenud veovõime. Juhile langeb sellisel juhul suurem koormus, kuna masinat tuleb juhtida täpselt. Hea künni saamiseks ei tohi kõrvalekalle ületada 5-10 cm.
    Silma järgi sellist täpsust tagada on keerukas ja väsitav. Navigatsiooniseadmel põhinev juhiabi või autopiloot suudab täpsust säilitada tunde, kui kasutustingimused seda lubavad (taeva nähtavus, eriti edela suunas).
    Üks võimalus traktori veovõimet suurema adra vedamiseks ära kasutada, on adra jaotamine kaheks erinevaks seadmeks, millest üks paikneb traditsiooniliselt masina taga ning teine osa esirippsüsteemil. Sellisel juhul jaotub adra raskus ühtlasemalt traktori telgede vahel ja väheneb koormus adra haakeseadmele.
    Kirjeldatud viisil koostatud künnimasin võib liikuda nii ühe poole ratastega vaos kui ka tervenisti kündmata maal, seda võib juhtida juhi aistingute alusel või autopilooti kasutades.
    Maailmas on üha suuremat hoogu kogumas adrata viljelus.
    Eestis on soovitatav kasutada mullaharimisel ettevõtte arsenalis leiduvaid mullaharimisvahendeid vastavalt hetkesisu vajadustele.
    Kui ader töötleb mulda sügavusel 18-35 cm, siis kergadrad ehk hõlmkoorlid teevad seda väiksemas sügavuses, vahemikus 5-18 cm. Need on tööpõhimõttelt atradega sarnased seadmed, mille ülesandeks on kobestada ja segada mulla pindmist kihti.
    Autor: Peeter Viil
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.