Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Lisateenuste sisseostmine jätab aega põhitegevuse jaoks
Selleks, et muuta oma ettevõtte infosüsteemid efektiivsemaks ning äriprotsessid paindlikumaks, oleks aeg hakata mõtlema osa infoteenuste allhankimisele.
Veebiteenustel põhinev tarkvara-ülesehitus (SOA - service oriented architecture) võimaldab ettevõtetel keskenduda nende põhitegevusele ning lisateenused sisse osta. See omakorda tähendab kiirust infosüsteemide ümberseadistamisel, dünaamilisemaid äriprotsesse ja kokkuhoidu IT-kuludes.
SOA kujutab endast lihtsustatult infosüsteemide ülesehitust, kus süsteemide osad (andmebaasid jm) on kirjeldatud veebiteenustena.
Kuna tüüpilised veebiteenused kujutavast endast praegu andmebaasipäringuid, siis pakub SOA ettevõtetele ainulaadset võimalust olemasolevaid andmeid müüa või sisse osta.
Arvestades, et andmebaaside sisu haldamine ning andmete kvaliteedi tagamine on kulukas tegevus, siis on majanduslikult põhjendatud, et mõned ettevõtted pühenduvad andmebaaside haldamisele, samas kui teised ostavad nende andmebaaside kasutamise õiguse vajadusel sisse.
Nende protsessidega seotud kulude kärpimiseks on SOAs eriline koht veebiteenuste maakleril, kes viib kokku veebiteenuste pakkujad ning tarbijad. Eesti ja Euroopa turul alustab peatselt näiteks SOA Trader - eesti kapitalil baseeruv teadmustepõhine ettevõte. Veebiteenuste turu kiire kasvu tõttu võib peagi oodata uute maaklerite lisandumist.
Oma olemuselt võiks infoteenuste maaklerlust võrrelda üüripindade maaklerlusega. Infoteenuste maakler hoiab kokku kliendi aega ning muid ressursse vajaliku objekti leidmisel või müümisel, valmistab ette lepingud ning seisab oma kliendi huvide eest.
Autor: Peep Küngas