Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ümberehitus Ülemiste ristmikul paisutab ummikuid
Tallinna linnavalitsus valmistub uueks katseks vähendada liiklusseisakuid linna sissesõidul Ülemiste ristmikul.
Abilinnapea Olga Sõtniku sõnul on riigihanke ettevalmistused lõpukorral ning ehitustööde algus sõltub vaid projekti tingimustest ning ilmastikuoludest. "Võimalik, et ehitustöid alustatakse selle aasta sees, ehk on saab sõlmida lepingu töövõtjaga detsembri paiku," lausus Sõtnik.
Teetöödega kaasnevate liikluspiirangute ning ümbersõitude tõttu tuleb aga vedajatel arvestada suurema ajakuluga kaupade laiali veol.
Lennujaama külje all puu- ja köögiviljade jae- ja hulgimüügiga tegeleva Rigual ASi logistikajuhi Margus Lepasaare hinnangul kulub praegu kaupa vedavatel autojuhtidel keskmiselt 15% tööajast Ülemiste ristmikul ummikus seistes.
"Oleme leppinud sellega, et kehva asukoha tõttu ei saa me selle ristmiku tõttu voolavat tarnet lubada," kostis Lepasaar, kelle arvates kasvatab planeeritav ümberehitus autojuhtide töö ületunde, mis tuleb omakorda ettevõtte kuludesse kanda.
Ka Rimi Eesti Food ASile logistikateenust osutava BalDis Estonia OÜ transpordijuht Aivar Samet kinnitas ristmiku ümberehitusega lisanduvaid probleeme. "Ummikutes seisavad ju kaubaautod ning kaubavoogude pidurdumine ajaliselt on vältimatu," kommenteeris Samet, miks veoste kohaletoimetamine hakkab pikenema.
Sarnaselt Rigualile ja BalDis Estoniale kurtis liiklussulgu Air Cargo Estonia tegevjuht Maanus Mätlik, kelle teatel võib saadetiste kättetoimetamine nihkuda lausa järgmisele tööpäevale. "Hoiatame klienti, et kui on ummik, ei hakka autojuht trügima, vaid viib saadetise hiljem kohale, näiteks järgmisel hommikul," tõdes Mätlik ja lisas, et ka praegu kasutatakse Ülemiste ristmiku vältimiseks igasuguseid võimalikke ümbersõite hoovide ja kõrvaltänavate kaudu.
Ümberehituse planeerinud K-Projekt ASi projekteerimisdirektor Toivo Viilep selgitas, et ristmikul tehakse enamasti laiendamistöid tee kõrval oleva ala arvelt. "Ummikud ei tohiks olla nii ulatuslikud, samuti ei panda liiklust päris kinni," valgustas ta. Alustatakse tee ääres oleva tänavavalgustuse ning sidetrasside ümberpaigutamisega.
TNT Eesti transpordikorraldaja Taivo Rooger lubas teha kõik selleks, et ristmiku ümberehitus ja ka muud liiklusummikud töös takistuseks ei kujuneks. Autojuhid on varustatud GPRS-seadmetega, mis võimaldavad pakkide pealevõtmist ja kohaletoimetamist reaalajas jälgida ning kullerid saavad omavahel eksporditellimusi vahetada. "Tagame saadetise kiireima võimaliku tee kliendini igas liiklusolukorras," lisas Rooger.
Sarnaselt TNT-le väldivad ka DFDS Transport ASi vedajad tipptundidel Tartu maantee ja Suur-Sõjamäe ristmikku. "Meie selle ristmiku pärast oma autosid ega kaubavoogusid ümber ei suuna," teatas tegevjuht Jaan Lepp.
Ristmiku laiendamine leevendaks küll hetkel olulisimat sissepääsu linna, kuid pole vedajate hinnangul sugugi lahendus probleemile.
Abilinnapea Olga Sõtnik rääkis, et praegu planeeritav Ülemiste ristmiku väiksemahuline remont haakub ka Ülemiste ristmiku tulevase eritasandilise projektiga.
K-Projekti ASi projekteerimisdirektori Toivo Viilepi sõnul on Ülemiste liiklussõlme projektid töös ja arutatakse, kuidas ühendada järve poole jääv ristmik Peterburi maanteega.
"Mitmetasandiliseks ehitamist takistab seni maaküsimus," kurtis Viilep, kuna Järvevana teepoolses nurgas segab ristmiku laiendamist Statoili kütusejaam.
Sõtnik lisas, et eelprojekt peab lepingu järgi saama koostatud 15. aprilliks 2007. "Seejärel tuleb koostada tehniline projekt, et ehitustöödega oleks võimalik alustada 2008. aastal," valgustas Sõtnik.
Anton Juurik, TNT Eesti turundusjuht
K-projekti plaani uurides tekkis idee, et põhjalikult võiks kaaluda kahetasandilise ristmiku ehitamise võimalusi. Sarnane lahendus toimib ju edukalt Järvevana tee teises otsas Pärnu maanteega ristumisel.
Arusaadav, et lahendus on kallim paari raja juurdeehitusest, aga terve Tallinna infrastruktuuri arvesse võttes tundub see olevat väärt investeering ja tugi lennujaamaäärsele tehnoalale. Tuleb äri - tulevad maksud.
Margus Lepasaar, Rigual ASi logistikajuht
Kuni ristmikku mitmetasandiliseks ei ehitata, ei muutu liiklus sujuvamaks. Kavandatavad ümberehitused ei muuda midagi paremaks. Kui teaks, milliseks see liiklussõlm lõpuks kujuneb, saaksime planeerida, kas on üldse kasulik oma äri lennujaama ääres pidada. Võib-olla oleks targem hakata kolimisplaane tegema.
Aivar Samet, BalDis Eesti OÜ transpordijuht
Praegu on ainuõige lahendus mitmetasandiline ristmik. Kui aga otsustatakse kesklinna suunas üks rida ära kaotada, muutub olukord veelgi hullemaks. See pikendab omakorda transpordiaega, mis suurendab kulusid ja reostab heitgaasidega ümbruskonda. Ümbersõiduga ei säästa me aega ega kulusid.
Mait Miller, Smarten Logisticsi tegevjuht
Ülemiste ristmik on selgelt pudelikael ja vajab paremat lahendust. Milline see on, võiks jääda ikkagi vastavate spetsialistide otsustada. Olemasolevaid koormusi suudetakse mõõta ning ilmselt on ka mehhanismid tulevase koormuse arvutamiseks-hindamiseks.