Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Astuge edasi, kallid külalised!
Võib aga minna ka teistpidi. Õhtujuhil on paha tuju, ta joob ära kõik arglikele esinejatele mõeldud julgestusnapsud, kaotab paberid ja komistab kaarega lavalt alla publikusse nagu juhtus kord Tartus ühel suurüritusel.
Õhtujuht ei ole pelgalt lõbus lõuapoolik. Ta on ürituse õnnestumise võti - garant, nagu tänapäevane moesõna ütleb. Ta peab olema valmis mitte ainult etteantud kava läbi viima, vaid kogu hingega hoolitsema ürituse rütmi eest. Vajadusel kas või kinke jagama, kui palgatud jõuluvana viimasel hetkel helistab, et jäi haigeks.
Üritusturundusfirma Event Masters loovjuhi Valdo Jahilo sõnul on olulisim, et õhtujuht oleks korraldava firma esindaja, mitte staar omaette. Jahilo praktikas on olnud juhuseid, kus juht hakkab näiteks rahvale kaebama, et korraldamisega on probleeme, mitte ei ürita olukorda lahendada.
Mõni jälle muudab omaalgatuslikult ajakava nii, et sündmus hakkab koost lagunema. "Kui hiljem küsid, miks, siis vastab, et talle tundus nii parem. Kuid ürituse korraldamine on ikka meeskonnatöö," ütleb Jahilo.
Firmapidude ebaõnnestumistest on kõigil korraldajatel palju lõbusaid ja vähem lõbusaid lugusid rääkida, kuid vea teinud õhtujuhtide nimesid ei soovi keegi mainida. Kui aga vaja kedagi kiita, on kõigil sündmusturundajatel oma nimekiri lemmikjuhtidest.
Ainus nimi, keda kiitsid eranditult kõik küsitletud korraldajad, oli Emil Rutiku. Ka Mart Sanderi professionaalsusele ei heidetud midagi ette, kuid tema suure kunstnikuhinge muretus on mõnelegi korraldajale halli karva või paar pähe toonud.
Rohkelt mainitud nimi oli Artur Raidmets, kelle plussidena toodi esile isiku mitmekülgsust ning täpsust, mis on talle toonud paljude korraldajate usalduse. Kui juba Raidmets lavale palutud, siis korraldaja muretsema ei pea.
Sündmuskorraldusfirmas Valge Maja projekte juhtinud Heleri Pendi sõnul on nimede kordumise põhjuseks osavate rahvameeste kehv pealekasv. Turul on mõned tuntud ja hinnalt kallid tegijad ning algajad, nende vahel aga haigutab tühjus. Pent soovitab leida õhtujuhi vastavalt sündmuse sisule ja soovitustele, mitte tulenevalt tema kuulsast nimest.
Kogenud õhtujuht ning ürituste korraldaja Aivar Kuusk rõhutab, et valiku tegemisel algab kõik eesmärgist, miks sündmust korraldatakse, mis on selle sõnum ja mis mekk peab pidulistel lõpuks sündmusest suhu jääma. Tihti valitakse kallis ja tuntud nimi, ehkki parim lahendus oleks hoopis muu. Üks on hea konferansjee, teine sobib suvepäevi juhtima, kolmas on sündinud jõuluvana.
Tänu näo tuntusele ja heale esinemisoskusele kasutatakse palju näitlejaid. Reeglina on näitleja küll hea konferansjee, kuid mitte nii hea õhtujuht. Ilma teksti ja täpse ajakavata kipub improvisatsioon ruttu lõppema, räägib Kuusk.
Valdo Jahilo hinnangul kohtab harva firmajuhte, kes ise suudavad edukalt sündmuseid vedada. Kuid neid on, ka selliseid, kes professionaalidelegi silmad ette annavad: "Näiteks EASi galat on juhtinud ärimees Juhan Kolk, kes oli väga positiivne üllatus. Tekkis isegi mõte teda edaspidi mõnda üritust juhtima paluda."
Õhtujuhi jaoks lõpeb õhtu, kui viimane külaline on lahkunud, mitte siis, kui tema enda osa läbi saab, nendib turundaja Andres Kask ja meenutab suvepäevi Toilas, kus oma osa lõpetanud õhtujuht asus napsu võtma. Et mitte rahva silma all olla, valis ta topsikaaslaseks bussijuhi: "Napilt saime nii vahele, et juht hommikuks roolikõlbulik oli," ütleb Kask. Ta lisab, et üritusi korraldades peab olema valmis kõigeks. Kas on lindi lõikamiseks kaasas valed käärid või saavad mikrofonil patareid tühjaks. Nendeks hetkedeks soovib Kask kõigile, et õhtujuht oleks toetaja ja abiline, mitte sarkastiline staar või koguni ise lisaprobleem.
Aivar Kuuse kinnitusel on õhtujuhtide hinnad Eestis erinevad. Keskpärase külakultuurimaja rahvakunstniku saab vahemikus 1500-2000 krooni, tundmatud, aga head tegijad maksavad vahemikus 2000-4000 ja Eesti kahurvägi vahemikus 5000-15 000. Hinnas kajastuvad õhtujuhi keelteoskus, kogemused, üldine tuntus ja paljud muud kriteeriumid, mida ei pruugi firma sünnipäeval kõnesid sisse juhatades üldse vaja minna. Samuti loeb sündmuse kestus. Kuusk lisab, et tema lagi on olnud ühel kuuetunnisel firmasündmusel kolmkümmend tuhat krooni.