Autot saab osta, kütust mitte

Ardo Kalda 20. oktoober 2006, 00:00

Kel soovi ja entusiasmi, saab olenemata tankimisvõimaluse puudumisest bioetanoolil töötavaid Forde juba soetada. Info-Auto turundusdirektori Tiit Lillipuu kinnitusel võib neilt juba praegu osta C-Maxi ja Focust eri kerevariatsioonidega. Autode hinnad algavad 245 900 kroonist. Lillipuu teatel pole siiani küll ühtegi autot veel kaubaks läinud.

Saab Eesti müügidirektori Timo Runge andmeil Eestis praegu veel E85 kütusel töötavat SAAB 9-5 BioPowerit soetada ei saa, kuid reaalselt peaks laienemisring jõudma meieni aasta-pooleteise jooksul. Selline on GM C&E Europe'i otsus, sest Eestis ei ole bioetanooli müüjat. Runge teada jääb BioPoweri mootor samasse suurusjärku hariliku bensiinimootoriga. Kui näiteks sedaankerega SAAB 9-5 VECTOR 2,0 LPT maksab 480 000 krooni, siis võrdväärse BioPoweri hind on 515 000 krooni suurusjärgus.

Statoil Eesti AS kontseptsioonijuhi Kai Realo arvates on ka Eestis kindlasti võimalik E85 biokütuse müük koostöös mõne autode maaletoojaga. Pidurdab asjaolu, et bioetanooli tootmist mootorikütuseks vajaliku kvaliteediga Eestis ei eksisteeri. Teine negatiivne aspekt on, et isegi aktsiisivabastust arvestades on bioetanool samaväärsest bensiinist kallim.

Realo ootusel tõuseb huvi E85 biokütuse vastu kindlasti, kui tõuseb mootoribensiini aktsiisimaks ja ilma aktsiisimaksuta E85 liitri hind muutub seeläbi konkurentsivõimelisemaks.

Keskkonnaministeeriumi energeetikaosakonna nõuniku Ell-Mari Koppeli sõnul esitatakse detsembris valitsusele heakskiitmiseks "Biomassi ja bioenergia kasutamise edendamise arengukava aastateks 2007-2013".

Arengukavas kavandatakse tegevused aastateks 2007-2013. Arengukava eesmärk on luua õiguslikult reguleeritud majanduskeskkond biomassi ja bioenergia kasutamise edendamiseks. Meetmete kavandamisel lähtutakse nende majanduslike, sotsiaalsete ja keskkonnamõjude hinnangust.

Kõige eesrindlikumaks maaks bioetanooli levitamisel on maailmas Rootsi. Pole ka midagi imestada, sest valitsus ja autotootjad eesotsas General Motorsi ja Fordiga on teinud väga suurt lobitööd, saamaks inimesi enda klientideks.

Fordi esindus hakkas pilootprogrammina Ameerikast nn flexi-fuel autosid tooma juba 1990. aastate alguses. Sama hakkas aastakümne keskel üle terve Rootsi tanklate rajamisega tegelema bensiinimüüja OK.

Valitsuse poolt on Rootsis biobensiinile, bioetanoolile ja biodiislile ka väiksemad maksud. Linnad läbi kogu Rootsi pakuvad nn puhastele autodele tasuta parkimist. Töötajad, kes kasutavad puhaste kategooriasse mahtuvat firma autot, saavad isikliku tulumaksu pealt soodustusi.

Paljud autotootjad on samuti hakanud flexi-fuel-autodesse panustama, sest ilmselgelt ei saa nad enam võita võidujooksu elektrihübriidmasinatega, mida valmistavatel Toyotal ja Hondal on sel turul juba tugev eelis ning arengus ja müügis teiste ees pikk edumaa.

Näiteks müüdi Rootsis jaanuarist juulini 6100 Saab 9-5 BioPowerit ja 4214 Ford Focus Flexi-Fuelit, seevastu elektri- ja bensiiniajamiga hübriidautosid Toyota Prius läks samas ajavahemikus kaubaks vaid 1089 tükki.

Paljud seisavad ka etanooli kasutamise vastu, sest maailma etanoolivarud on üsna limiteeritud ja kui neist piisab Rootsile, siis ei pruugi piisata kogu maailmale.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    06. December 2011, 19:34
    Otsi:

    Ava täpsem otsing