Toidulisandid aitavad treeningust taastuda

Pille Rõivas 20. oktoober 2006, 00:00

Seitsmekordne Eesti meister kulturismis Ott Kiivikas ütleb, et toidulisandid tulevad kõne alla aktiivsete inimeste puhul, kes tegelevad spordiga harrastuse tasemel vähemalt paar korda nädalas. Aga ka neil, kes teevad rasket füüsilist tööd.

Enamikku toidulisandite koostisosadest sisaldab ka inimese organism või saame neid mingil hulgal ka igapäevasest toidust, kuid mitte sellises koguses nagu toidulisandist.

Toidulisand asendab tavatoidust puudujäävat osa, tagab hea taastumis- ja töövõime. Kuid toidulisandid üksi ei taga head tulemust. Ei maksa unustada tasakaalustatud tervislikku toitumist ja kindlasti ei ole mõtet hakata tavatoitu toidulisandite vastu välja vahetama.

Pigem võib toidulisand olla kasulik kiirtoit, kui pole aega muud süüa. "Selle asemel, et olla söömata või süüa ebatervislikult, on parem juua valgujooki," ütleb Ott Kiivikas.

OÜ Sportlab osaniku Rainer Sildoja arvates võiks ja peaks ka tervisetreenija kasutama teatud määral toidulisandeid, kui treeningkordi on nädalas 3-4. Seda eriti just vastupidavusalade puhul nagu jooksmine, rattasõit või suusatamine.

Sel juhul on parimad madala valgusisaldusega energiarikkad spordijoogid. Kaubanduses selliseid valmistooteid küll pole, kuid müügil on vastavaid joogipulbreid, mille valgusisaldus jääb alla 20 protsendi.

Väike valguprotsent aitab süsivesikutel oluliselt kiiremini imenduda ning nende koosmõjul algab taastumine kiiremini. "Ükskõik millist tööd keha teeb, on pärast seda vaja ehitada uusi rakke. Tooraineks sobivad esmalt süsivesikud, siis valk ja rasv," selgitab Sildoja.

Jõualadega tegelevale tavaharjutajale sobivad joogipulbrid, kus valgu osakaal on 60-80 protsenti ning süsivesikutel 20%. Jõusaalis mütates vajavad lihased valke. Piltlikult üteldes lõhutakse rasket füüsilist tööd tehes lihaseid, mida valgud aitavad taastada. Väike kogus süsivesikuid aitab kiirendada valkude imendumist.

Suurema lihasmassi kasvatamisel peaks kasutama kreatiini. See kiirendab valkude omastamist veelgi. Kreatiini puhul ei ole tegu keelatud ja kahjuliku anaboolse steroidiga. Anaboolne ehk ülesehitav toime on kreatiinil aga tõesti.

Kindlasti ei tohiks talvel ja varakevadel unustada ka multivitamiine, sest sel ajal pole toidulaual värsket toitu ega ka ole söök ka kuigi vitamiinirohke.

Kulturist Kaido Voogla on toidulisandeid kasutanud viis aastat. Ta alustas valgujoogiga ning nüüd on tema menüüsse kogunenud järjest enam lisandeid. Praegu tarvitab ta 3-4 lisandit. Treeningpäeval kasutab ta neid vahetult pärast treeningud ja siis on jooki lisatud mitut toodet, mis aitavad taastumisele kaasa - valk, süsivesikud ja kreatiin. "Igal ainel on oma roll treeningjärgses taastumises," selgitab Kaido. Väljaspool võistlushooaega ei kasuta ta nii palju lisandeid ja proovib saada enamiku vajalikke aineid kätte tavatoidust, kuid trenni järel on need siiski vajalikud.

Siserattasporti harrastav Margit Mikson on proovinud mitmeid toidulisandeid ning jõudnud tänaseks järeldusele, et kõiksugu "imetabletikesed" ei mõju. "Ükski tablett ei vähenda rasvaprotsenti, kõik algab eelkõige toitumisest," räägib Mikson.

Pärast trenni kasutatavad valgu- ja energiajoogid on tema kogemuste põhjal tarvilikud.

"Muidugi võiks pärast trenni süüa ka kohupiima, kuid selle kogus oleks vajaliku hulga valgu saamiseks liiga suur," selgitab Margit. Samuti ei teki sedalaadi jooke tarvitades pärast trenni füüsilist väsimust.

Kristina Marran-Jürgensohn otsustas selle aasta veebruaris alustada pingutusi kaalu alandamiseks. Ta hakkas kasutama L-karnitiini tablette ja jooki, mis aitavad põletada rasvu ja intensiivistavad ainevahetust. Loomulikult ei lootnud ta kaalu alandamiseks üksnes nendele, vaid tegi ka 2-3 korda nädalas trenni ning jälgis süsivesikute hulka oma toidumenüüs. Nii õnnestus tal kahe kuuga kaalust kaotada 15 kg.

Neli kuud jälgis ta oma toitumist ja tarbis L-karnitiini, kuid nüüd enam mitte. "Asjad, mis justkui ideaalselt sisaldavad mitusada imerohtu, ei toimi," räägib Kristina.

Jalgrattaspordi harrastaja Margus Mikson joob trenni ajal süsivesikurikast jooki. Lühema trenni puhul ajab ka vesi asja ära. Õhtuti pärast trenni on tema menüüs ette nähtud 90protsendilise valgusisaldusega jook. Tema kogemused on näidanud, et kui ta vahepeal pärast rasket trenni valgujooki ei kasutanud, hakkas ta kiire ainevahetuse tõttu kehakaalu kaotama. "Ma nagu kuivasin kokku," selgitab Margus.

Margus on proovinud ka eri tootjate pakutavaid toidulisandeid, kuid nende põhiline erinevus tundub seisnevat maitses, sest toimivad need kõik ühtmoodi.

Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing