Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Süvasadam vajab pikenduseks silda
Tänase Äripäeva uudise järgi ei ole Saaremaa süvasadamale pandud lootused täitunud. Kruiisilaevu on käinud üksnes seitse, sadam seisab jõude. Rohelised võivad kahjurõõmust käsi hõõruda.
Arvame, et ilma Saaremaa sillata ei hakkagi sadam korralikult tööle - seega oleks vaja ka sild valmis ehitada.
Sild ja sadam annaksid teineteisele tänuväärset lisaväärtust, üks ilma teiseta ei ole terviklik lahendus. Sadam tooks turistid Saaremaale kohale, sild aitaks turistid ka mandrile sõidutada - näiteks vaatama-tutvuma Läänemaa huviväärsustega.
Koos sillaga oleks kruiise lihtsam müüa. Pikk ja noobel sild oleks ka vaatamisväärsus omaette. Võib-olla saaks kunagi kantud isegi mõnele eurokupüürile, kui neid peaks uuendatama.
Sillaprojekti pole Äripäeva teada päevakorrast maha võetud, kuid asi on ilmselgelt soikunud mingitesse protseduuridesse, olgu nendeks tasuvus-, keskkonna- või mingid muud uuringud. Sestap - sillaprojektiga täiskäik edasi!
Vastuväide silla kui sadama pikenduse ehitusele on asjaolu, et sadam, olles küll iseenesest kallis objekt, on siiski suurusjärgu võrra odavam kui sild. Seega tuleks justkui välja nii, et väiksema investeeringu õigustamiseks peab tegema teise ja veelgi suurema investeeringu.
Ent sild teeks kogu aeg ka oma "põhitööd", milleks on garanteerida ühendust mandri ja Saaremaa vahel. Vjatšeslav Leedo parvlaevad teevad küll usinasti oma sõite, kuid rajuilma vastu nad ikkagi ei saa ja aeg-ajalt ühendus katkeb.
Ka tekivad näiteks suvel autodest pikad järjekorrad. Sild aitaks ka mandri poolt rahvast juurde tuua, millest saaks kasu Saare- ja Muhumaa ettevõtlus.
Võib-olla on sadam töötanud sedavõrd lühikest aega, vähem kui aasta, nii et oivalisi majandustulemusi on veel vara nõuda.
Võib siiski prognoosida, et ilma kaubaveota ja üksnes saarega isoleeritud reisisadamal on väga raske oma käivet juba hommepäev tõsta.
Hüdroloogiaspetsialisti Uno Liivi sõnul blokeerisid kaubasadamaks arendamise võimaluse rohelised juba eos. Samas ainult reisisadama staatus tähendab sõltumist kruiisilaevade külastustest.
Viimane omakorda nõuab liinilepingute sõlmimist. See ei käi kähku, samuti puudus Tallinna Sadamal Liivi sõnul kindlus roheliste käitumise suhtes - aasta-paar tagasi.
Sadam koos sillaga on see koht, kus on paslik tsiteerida arengustsenaariumi, et üks pluss ühe summa on suurem kui kaks.
Autor: ÄP