Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Firmade juhid ostavad end peremeesteks

    Automüüja Amserv Grupi üks omanikest Raivo Kütt sõnab, et soovitab teistelgi kaaluda firma väljaostu. Kütt ostis eelmise aasta juulis koos kolleegi Raivo Aavistoga omanikelt firma. "Oleneb küll valdkonnast, aga kellel julgust on ettevõtlusega tegeleda, see peaks küll selle peale mõtlema," märgib Kütt.
    "Nägin perspektiivi. Võtsin riski ja väljakutse vastu," räägib masinaehitusfirma Ilmarine üks omanikest ja ettevõtet aastaid juhtinud Karel Saar. Selle aasta juulis ostis mees koos Heiki Laidma ning Indrek Luukasega enda juhitava firma aktsiad SRC Groupilt ära.
    29aastase firmaomaniku sõnul andis ostuks tõuke see, et endiste omanike ja tema nägemus ettevõtte arengust läksid lahku. Saar kinnitab, et firmal läheb pärast ostu palju paremini.
    ASi Valnes nõukogu esimehe Alvar Veersalu meelest on kaks põhjust, miks tegevjuhid tahavad firma välja osta. Esiteks areneb majanduskeskkond positiivselt. Teine on filosoofiline: soovitakse tuttavas valdkonnas end teostada.
    "1998. aastal kaasasime omanikeringi Baltics Small Equity Fund'i," räägib Veersalu. Nii tahtis mees koos firma tegevjuhi ning kaasomaniku Kuldar Saunaga saada raha, et luua tütarfirma Lätis. "Soovisimegi, et saame tütarfirma käima ning kui ettevõtte juba töötab ning riskitase on väiksem, siis ostame tagasi," lisab ta.
    Kaks aastat tagasi ettevõtte investeerimisfondilt välja ostnud Standardi juht Enn Veskimägi otsust ei kahetse. Eelmisel aastal võttis ta firmast koos kaasomanikega 5 miljonit krooni dividende. "Ma arvan, et soodne periood veel jätkub, kuid mitte väga kaua," märgib Veskimägi ja lisab, et järgmise aasta teisel poolel hakkab tööjõunappuse tõttu majanduskasv aeglustuma.
    Olin Amservi väikeaktsionär, kes asjade lõpliku käiguga eriti rahule ei jäänud.
    Märkisin aktsiaid IPOst juunis 1997, nii palju, kui soovisin, ei saanud. Sain soovitust umbes kolmandiku, mis võis aktsiale ennustada kõrgemat lendu.
    Ent aktiivselt kaubeldavaks Amservi aktsia kunagi ei saanudki. Esimestel aastatel dividendi ei makstud, küll aga näpuotsaga hilisematel aastatel. Mis ettevõttes vahepealsetel aastatel toimus, selle vastu ma suurt huvi ei tundnud, aeg-ajalt jäi siiski kõrvu või sai lehest lugeda, et uute autode müügitulemused olid firmal võrdlemisi head. Aktsia hinnas või dividendis need head tulemused aga ei kajastunud.
    Eelmise aasta suvel ostsid ettevõtte juhid Raivo Kütt ja Raivo Aavisto end firmas tuumikomanikuks. Väikeaktsionäre nad enda kõrvale nähtavasti ei soovinud ja selle aasta aprillis sain aktsiate ülevõtmise teate.
    Ise nimetan seda toimingut väikeaktsionäridelt rekvireerimiseks ja eksproprieerimiseks - nagu kunagi toimiti kulakute ja kapitalistidega, ainult selle vahega, et nüüd rekvireeriti vara minult, moonakalt.
    Tõsi, üheksa aastaga, arvestades ka dividende, kerkis aktsia hind umbes 2,5 korda ehk ikkagi ca 11% aastas, nii et patt oleks ju selle investeeringu pärast nuriseda. Aga nurisen siiski, sest nagu firmal hakkas veelgi paremini minema, otsustati väikeaktsionäridest vabaneda, sest jokk-põhimõte toimib meie riigis hästi.
    Eesti tuntuim ettevõtte tagasiostu juhtum oli 2001. aastal, kui Hans H. Luik ostis rootslastelt tagasi Ekspress Grupi. Äripäev nimetas selle tehingu aasta ärisündmuseks.
    "Meediaärimees Hans H. Luik sai lõppeval aastal hakkama ärimaailmas tavatu teoga - ta ostis Skandinaavia suurimalt kirjastuskontsernilt Bonnier tagasi 50% osaluse Ekspress Grupis. Pretsedendituse poolest on tehing võrreldav näiteks Hansapanga aktsiate tagasiostuga Jüri Mõisa ja Hannes Tamjärve poolt," kommenteeris Äripäeva peatoimetaja Igor Rõtov viis aastat tagasi.
    Viimasel paaril aastal on Luige eeskuju järginud mitmed Eesti tippjuhid.
    Sellisel kasvaval turul nagu Eesti peaks omanikul olema ikka väga tõsine põhjus, miks firma maha müüa.
    Peamine motivaator selleks on ehk see, kui omanikul pole ettevõttega strateegilist plaani ning ta ei oska sellega midagi edasi teha.
    Ostja ning firma poolt võttes on see loomulikult hea, sest parem üks väike tugev omanik kui suur ja nõrk.
    Üks ehe näide sellest on kasvõi Hans H. Luik Ekspress Grupiga.
    Ei saa öelda, et tal pärast väljaostmist halvasti läheks, pigem vastupidi.
    Teisest küljest on praegune ettevõtete evolutsioon ju selline, et ehitatakse firma üles, müüakse maha ning tehakse uus.
    Autor: Gert D. Hankewitz
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Tugev dollar paneb Eesti firmadele põntsu, mõne taskud täidab aga miljonitega
Euro suhtes üha kallinev USA dollar Eesti majandusele midagi rõõmustavat ei tähenda: inflatsioon saab hoogu juurde, võitjaks käputäis ettevõtteid.
Euro suhtes üha kallinev USA dollar Eesti majandusele midagi rõõmustavat ei tähenda: inflatsioon saab hoogu juurde, võitjaks käputäis ettevõtteid.