Peeter Teder • 19. detsember 2006 kell 22:00

Lendajatel ühinemistuhin

USA lennureisijatel võib ees seista palju vähem valikuid reiside broneerimisel ja see võib tähendada ka kõrgemaid piletihindu. Kuuest olulisemast lennukompaniist võib järele jääda vaid kolm, kirjutas CNNMoney.

Eelmisel kuul tegi US Airways pakkumise Delta ülevõtmiseks, eelmise nädala keskel tuli aga teade, et USA ühe suurima lennukompanii Unitedi emafirma UAL peab kõnelusi Continental Airlinesi ostmiseks. Samal ajal tegi odavlennufirma AirTran vaenuliku pakkumise Midwest Expressi ülevõtmiseks. Mõned analüütikud ja tööstusharu ametnikud ütlevad, et lennufirmad peavadki ühinema, et hoida kulusid kontrolli all. Lennundus oli kaua ülekapitaliseeritud, kuid andis viis aastat järjest kokku 42 miljardit dollarit kahjumit. Kriitikud aga väidavad, et reisijatel jääb valikuvõimalusi vähemaks ja vähenevad võimsused ei tee muud, kui avaldavad survet piletihindade tõusuks. Väljakuulutatud ülevõtmistehingutel on hulk vastaseid, kellele ei meeldi suurfirmad. "Iga ühinemine, mis kaotab ühe kaubamärgi, võtab reisijatelt ära ka valikuvõimaluse," ütles CNNMoneyle lennunduskonsultant Michael Boyd. "Millal iganes on tarbijal vähem võimalusi, lähevad piletihinnad üles. See on kõik, mida selle kohta öelda võib."

Eksperdid ütlevad, et Unitedi ja Continentali vahelised läbirääkimised on veel varajases staadiumis ja vähemalt osaliselt on tegemist reaktsiooniga US Airi poolt Deltale tehtud pakkumisele. "See on lihtsalt esialgne, midagi ei ole kindlat," ütles Calyon Securitiese analüütik Ray Neidl. Samas pidas ta tõenäoliseks, et AirTrani ja Midwesti ühinemine toimub. "Kui pakutakse 24protsendilist preemiat üle aktsia turuhinna, siis minu arust on head eeldused tehingu toimumiseks," rääkis Neidl. "Nende firmade turud ei kattu ja ka ametnikepoolseid võimalikke tõkkeid on selle tehingu teel vähe." Atlantas peakorterit omav AirTran pakkus aktsiates ja rahas kokku 11,25 dollarit ühe Midwest Expressi aktsia eest. See teeb pakkumise koguväärtuseks üle 200 miljoni dollari ehk 2,4 miljardit krooni. AirTran on teatanud, et Midwest lükkas pakkumise tagasi.

"Kuna konkurents lennunduses muutub järjest karmimaks, annaks kahe firma ühinemine parimad võimalused meie piirkondade teenindamiseks," teatas AirTrani tegevjuht Joe Leonard. "See tagab, et me suudame pakkuda head teenindust reisijatele, kaitsta pikas perspektiivis meie töötajate huve ja tuua kasu piirkondadele, kus me tegutseme." US Airwaysi poolt Deltale tehtud pakkumine sai eelmisel nädalal tähelepanu. Delta soovib pankrotist välja tulla iseseisvalt ja kohtus oma kreeditoridega. Delta soovitas oma kreeditoridel mitte toetada US Airi pakkumist.

Unitedi emafirma UALi pakkumine Continentalile pole samas üllatus. Spetsialistid ennustasid, et pärast US Airi poolt Deltale tehtud pakkumist tuleb ülevõtmisteateid mühinal. Ja UAL pole teinud saladust sellest, et soovib midagi üles osta. "Meie püüdlused püsivad üsna ühed ja samad. Me arvame, et konsolideerumine on lennundusele hea," ütles CNN Moneyle UALi finantsdirektor Jake Brace. "Kui ülevõtmisel on jumet, siis me võtame selle ette." Kuid Continentali tegevjuht Larry Kellner on seda meelt, et nende firma eelistab jääda sõltumatuks. Oma sõnutsi ei ole ta kindel, et konsolideerumine on nii tõenäoline, nagu üldiselt arvatakse. "Kui konsolideerumine leiab tööstusharus aset, on see loomulikult väga tähtis. Kuid ma ei hinda nende sündmuste toimumise tõenäosust väga suureks," ütles Kellner. Kellneril on üks trump tagataskus juhuks, kui Continental soovib ära öelda UALi pakkumisest või teistest pakkumistest. Nimelt omab Northwest Airlines Continentali kuldaktsiat, mis lubab tal blokeerida ükskõik millised ülevõtmispakkumised. Sammud konsolideerumise suunas sattusid aga mõnede vaatlejate terava kriitika alla. Nad ütlevad, et isegi kui konkurents odavlennufirmade poolt kasvab, tõusevad piletihinnad ikkagi ja seda eriti teisejärgulistesse sihtkohtadesse reisimisel.

Lennukompaniide aktsiad on viimase nelja kuuga tugevasti rallinud, sest kasvavad piletihinnad ja langevad kütusehinnad on parandanud lennundussektori kasumiväljavaateid.

Nüüd ronivad hinnad ülevõtmiste ja ühinemiste ootuses isegi veel kõrgemale. Kuid, kas on juba liiga hilja rongile astuda.

Analüütikute hinnangul on aktsiatel veel ruumi tõusta. Eeldades, et kütusehinnad järgmisel aastal ei tõuse, võivad lennufirmade kasumiväljavaated olla head isegi ilma ühinemiste ja ülevõtmisteta.

Amexi lennukompaniide indeks hüppas eelmise nädala keskel kolm protsenti. Tõusu põhjuseks olid ülevõtmiskõnelused United Airlines'i emafirma UALi ja Continental Airlinesi ning odavlennufirma AirTrani poolt väiksemale rivaalile Midwest Expressile tehtud ülevõtmispakkumine.

UALi ja Continentali aktsiad tõusid toona 5 protsenti; Midwest Expressi aktsia aga rallis 20 protsenti.

UALi ja Midwesti ülevõtmispakkumised olid järjeks novembris US Airwaysi poolt Delta Air Linesile tehtud 8 miljardi dollarilisele ülevõtmispakkumisele.

Pankrotikaitse all olev Delta aga püüab oma jõududega hakkama saada. Wall Street Journali andmeil esitas Delta reorganiseerimisplaani meie aja järgi eile õhtuks.

Plaani kohaselt oleks Delta väärtuseks 10 kuni 12 miljardit dollarit ehk 119 kuni 143 miljardit krooni.

Delta loodab, et firma kreeditorid eelistavad nende suuremat pakkumist US Airwaysi pakkumisele. Delta enda kohaselt ulatuksid firma võlad pärast reorganiseerimist 10 miljardi dollarini ehk 119 miljardi kroonini. US Airwaysi pakkumise kohaselt aga 22 miljardi dollarini ehk 263 miljardi kroonini.

Mõnede andmete kohaselt ei paku Delta enda ümberkorraldusplaan nii palju raha kui US Airwaysi pakkumine. Viimane rõhub oma pakkumises kulude kokkuhoiule. Delta lükkas eile õhtul US Airwaysi pakkumise ka ametlikult tagasi.

Hetkel kuum