Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Transiidiärimees Filatovi kannupoisid

    Vene naftatransiidihiiu Severstaltransi tegevdirektor ning firma üks omanikest Andrei Filatov saab täna teada, kas Eesti valitsus annab talle eriliste teenete eest Eesti kodakondsuse. Kuigi peaminister Andrus Ansip on öelnud, et valitsus Filatovile kodakondsust ei anna, on mehel Eestis hulgaliselt toetajaid - nii neid, kes teevad seda avalikult, kui ka neid, kes hoiduvad varju.
    Filatovi toetajatena on nimetatud majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi keskerakondlasest nõunikku Oleg Harlamovit, Transiidi Assotsiatsiooni tegevdirektorit Andrus Kuusmanni, transiidiärimeest Arnout Dirk Lugtmeijerit ning Tallinna Sadama juhatuse esimeest Ain Kaljuranda. Filatovi kodakondsustaotlusele on oma toetava kirja lisanud Transiidi Assotsiatsioon koos Tallinna Sadama ning ASiga E.O.S. ja Trendgate.
    Oleg Harlamov ning Andrus Kuusmann on kolleegid BNSis töötamise päevilt ning veel mõne aja eest kuulus meestele ühine suhtekorraldusfirma SKF Apriori OÜ. Selle firma tuntuim teadaolev klient oli Severstali gruppi kuuluv Spacecom ning firma juhatuse liige Oleg Ossinovski.
    Kuusmann räägib, et tunneb Filatovit päris hästi juba aastaid. "Andrei on igati intelligentne inimene, käib tihti Eestis ning on siinse eluga igati kursis," ütleb ta.
    Ka Harlamovi sõnul on kodakondsuse taotlemise taga Filatovi isiklik siiras soov saada Eesti kodanikuks. "Mulle tundub, et Eesti on hakanud talle meeldima, siin on rahulikum kui Moskvas," ütleb Harlamov.
    Küsin Harlamovilt tema rolli kohta Filatovi vahendamisel. "Mina ei näe seda rolli, mingeid enda huvisid minul ei ole," lükkab ta kahtlustused ümber.
    Agarat lobitööd Filatovile Eesti kodakondsuse organiseerimisel teevad Eesti Raudtee turundusdirektorina ja Tallinna Sadama SRÜ direktorina töötanud Aivar Urm ja Luksemburgis elav üks E.O.S.-i aktsionäre Kalle Norberg.
    Luxembourg Financial Service'i juht Norberg kinnitab, et tunneb Filatovit päris hästi, sest Severstaltrans on nende klient. "Filatov on Eesti transiidis üks suuremaid tegijaid, võtmeisikuid ning kodakondsuse mittesaamise korral peaksid pettunud olema Eesti transiidisektor ning Eesti riik."
    Hiljutisel Eesti Raudtee tagasiostmisel aitas riigile otstarbekuse finantsanalüüsi teha seesama Norbergi juhitav Luxembourg Financial Services.
    Eelmise nädala Eesti Ekspress kirjutas ka Reformierakonna mõjuka liikme Neinar Seli huvidest transiidisektoris.
    "Mingeid isiklikke ärihuve transiidivaldkonnas minul ei ole ning samuti pole ma erakonna sees oma arvamust Filatovist peale surunud," ütleb Seli nüüd. "Tegemist on süsteemse ja täpse inimesega, kelle üle Eesti riik saaks uhke olla."
    Eelmisel nädalal kiitis Filatovit ka keskerakondlasest kultuuriminister Raivo Palmaru. Sellisele arvamuse jõudis Palmaru pärast kohtumist Severstaltransi asedirektori Aleksandr Nazartšukiga.
    Severstaltransi äri on Venemaal väljavalitute äri, mille ajajate edukus sõltub suhetest Moskva võimuladvikuga.
    Põhjused, miks Andrei Filatov Eesti kodakondsust soovib, võivad olla 2008. aasta Venemaa presidendivalimised, mille järel peab Vladimir Putin võimu loovutama kellelegi teisele.
    Venemaal toimuvate protsesside taustal pole kunagi ette teada, kes on uue võimu soosikud või millise suuna uus võim võtab. Seepärast kindlustavatki mõned ettenägelikumad inimesed Euroopa Liidu liikmesriigi kodakondsuse abil endale turvalist tulevikku.
    Males meistrikandidaadi järguni jõudnud Filatovi puhul ei ole kahtlust, et ta suudab oma plaane ja tegevusi mitu käiku ette näha, mistõttu võib kodakondsuse saamine olla eelkõige tema isiklik huvi, põhjuseks Venemaa poliitika ja presidendivalimiste lähenemine.
    Riigikogu väliskomisjoni aseesimehe Marko Mihkelsoni arvates ei ole aga Eesti küll paik, kuhu võiks redutama tulla, näiteks oleks Inglismaa oma kohtusüsteemi tõttu tunduvalt turvalisem paik. "Pigem võiks Filatovi kodakondsuse taotlemise puhul otsida seoseid meie transiidisektoris toimuvaga ja Eesti Raudtee tagasiostuga. Kodakondsuse saamine võib olla kingitus, žest," lisab ta.
    Ka endine Eesti suursaadik Venemaal Mart Helme ei usu, et Eesti kodakondsuse saamise soovi taga võiks olla kartus tulevaste presidendivalimiste ees: "Tema äri on seotud Venemaaga ning kui ta peaks seal sattuma põlu alla, ei saaks ta enam Venemaaga äri ajada."
    Helme näeb Filatovi kodakondsuse ihaluse taga kahte põhjust: "Esiteks Venemaa üldine poliitika, mis otsib võimalusi lähiriikides kanda kinnitada, et sealset poliitikat mõjutada. Need on eriteenistuslikud aspektid."
    Helme sõnul on Venemaa poliitika muutunud pärast seda, kui Eesti sai nii Euroopa Liidu kui ka NATO liikmeks: "Protsesside mõjutamine on läinud rafineeritumaks, üha enam tehakse seda Eesti oma inimeste kätega."
    Teiseks võib kodakondsuse saamine Helme arvates olla Filatovi isiklik huvi, sest Eesti kodanikuna on kasulik äri ajada.
    "Eesti kodanikuna saab teda valida Riigikokku, teda saab ministriks määrata. Võib-olla soovib ta saada Eesti Raudtee või Tallinna Sadama nõukogusse."
    Andrei Filatov teatas oma eelmisel nädalal tehtud avalduses, et tal ei ole kunagi olnud ega ole mingisuguseid poliitilisi ambitsioone.
    Venemaa suuremate transiidifirmade hulka kuuluva Severstaltransi omanduses on Muugal asuvad E.O.S.-i ja Trendgate'i kütuseterminalid, mis vahendavad Venemaa naftatooteid, ning 70 protsenti Eestis tegutseva transiidifirma Spacecom aktsiatest.
    Hiljuti tahtis Venemaa transiidihiid omandada ka Pakterminali, kuid selle omanikud otsustasid Severstaltransi ostupakkumise tagasi lükata. Tallinki mõõtu hiidettevõte jäi selle otsuse tõttu tekkimata.
    Sevestaltrans on Eestisse investeerinud ligikaudu 3,5 miljardit krooni. Severstaltransi tänavuseks käibeks kujuneb 1,5 miljardit USA dollarit ehk 18 miljardit Eesti krooni.
    50 protsenti Severstaltransi aktsiatest kuulub Venemaa ühele rikkamale mehele Aleksei Mordašovile, ülejäänud aktsiapakk jaguneb võrdselt kolme mehe - Andrei Filatovi, Nikita Mišini ja Konstantin Nikolajevi vahel.
    Majandusminister Edgar Savisaar on igati toetanud Filatovile kodakondsuse andmist eriliste teenete eest. Selgusetu on ainult, milliste eriliste teenetega on tegemist.
    Eelmisel nädalal lahvatas skandaal, milles tuli avalikuks, et Filatov on rahastanud Eesti ajalugu moonutavat filmi.
    Avalikkuse pahameele tõttu on Savisaare positsioon löönud kõikuma, ka peaminister Andrus Ansip on oma toetusest Filatovile loobunud: "Mina olen seisukohal, et kodakondsuse andmine peab pälvima ka rahva toetuse ja praegusel ajal mina seda toetust ei näe. Seega mina olen vastu," ütles Ansip.
    Kas selle tõttu või mitte, aga igatahes on majandusminister Savisaar asunud ründama Reformierakonna ministri Paul-Erik Rummo poolt üles seatud Rustam Aksjonenko kandidatuuri.
    "Aksjonenko elab Šveitsis. Miks ei taotle ta Šveitsi kodakondsust, ei tea. Olen kuulnud, et Šveitsi politsei tunneb elavat huvi tema varanduse päritolu vastu," leiab Savisaar.
    Savisaar oli eile ja üleeile Šveitsis. Mõningatel andmetel oli sealviibimise üheks eesmärgiks Aksjonenko kohta materjalide kogumine.
    Tänane valitsuse istung näitab, kas kodakondsuse andmine tekitab koalitsioonis pikemaajalise riiu või võidab pragmatism.
  • Hetkel kuum
Raivo Hein: sotsid valetavad alati, aga jõudu neile Tallinnas! Vene- ja Savisaare-aegsetel lahendustel olgu lõpp
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Bolti lobi ei läinud Euroopas läbi, uus direktiiv sai rohelise tule
Euroopa Parlament andis lõpliku heakskiidu uutele reeglitele, mis parandavad platvormide heaks töötavate inimeste töötingimusi.
Euroopa Parlament andis lõpliku heakskiidu uutele reeglitele, mis parandavad platvormide heaks töötavate inimeste töötingimusi.