Kõige enam kasvasid tele- ja internetireklaami hinnad. Media House'i arendusjuhi Hanno Kindeli hinnangul kallines eelmise aastaga võrreldes telereklaami hinnakiri keskmiselt 25-30% ja välimeedia maksumus 15%.
Kindeli sõnul trükimeedias laushinnatõstmist ei toimunud, küll kasvasid valikuliselt väljaannete defitsiitsemate pindade maksumused.
Üle pika aja tõstsid hindu ka ajakirjad. Äripäeva reklaami- ja turunduskonsultatsiooni direktori Ethel Reieri hinnangul suurenesid viie suurema ajalehe reklaamihinnad tänavu 12%.
Hinnatõus mõjutab kõiki ettevõtteid, ent eelkõige väikeseid ja keskmisi, kes aina täpsemalt jälgivad, kas ja kus reklaamida.
BBDO Zavod tegevjuht Marek Reinaasi sõnul suurenevad turunduseelarved igal aastal ja 2007 pole seetõttu erandlik.
Reinaasi sõnul on ettevõtted mõistnud, et turundus on keerulisem, kuna tarbijakäitumine on muutunud ja tehnoloogia areneb. "Ülesanded on muutunud raskemaks," lisas Reinaas. "Praegu räägitakse eesmärkides juba protsendipunkidest."
Kontuur Leo Burnett juht Jane Oblikas lisas, et üldine sõnum enam ei müü ja massimeedias seda esitada ei tasu. Oblika sõnul määratlevad ettevõtted kitsamad sihtgrupid ja spetsialiseeruvad rohkem. "Selles suunas liiguvad juba Hansapank ja EMT," tõi ta näiteks.
Ka Tele2 turundusdirektor Kristjan Seema teatas, et püüab sel aastal turunduskampaaniaid teostades rohkem arvestada sihtrühmade väärtushinnangutega. "Usun, et käesoleval aastal muutub mobiiltelefon oluliseks meediatarbimise vahendiks," lisas Seema. Tele2 pöörab senisest enam tähelepanu riigisektorile, kus firma hinnangul on tublisti ruumi maksumaksja rahakotiga heaperemehelikuks majandamiseks.
Saku Õlletehase turundusdirektori Karis Sepa sõnul on firma võrreldes eelmise aastaga valmis rohkem uute meetoditega riskima, kuid täpsemalt ei soovinud Sepp plaanidest rääkida.
Sepa sõnul suureneb trüki- ja internetimeedia kasutamine, tarbimismänge korraldab Saku vähem kui eelmisel aastal. Turunduseelarve sel aastal suureneb. "Kuna turunduseelarve moodustab umbes 7% netokäibest, siis käibe suurenedes kasvab ka eelarve," täpsustas Sepp.
Kalev Chocolate Factory turundusdirektor Alar Pink teatas, et tarbimismänge korraldab firma kindlasti edasi, kuna need on taktikaliselt tõhusad ja annavad häid tulemusi.
Erinevalt suurettevõtetest Kadarbiku talul kindlat turunduseelarvet ei ole. Talu peremehe Ants Paki sõnul kulub raha eelkõige tegevustele otse kauplustes, näiteks näidismüügile ja degustatsioonile. "Oleme reklaaminud ajakirjanduses, aga tarbija neid reklaame ei lugenud," leidis Pak. Sel aastal plaanib firma võib-olla ka telekampaaniat.
Ordi selle aasta eesmärk on müüa Eestis umbes 10% rohkem ja firma kulutab sel aastal turundusele umbes neli miljonit krooni. Ettevõtte kommertsdirektori Jaan Pika sõnul sõltub ka hinnakirjadest, milliseid reklaamikanaleid firma kasutab.
Selle aasta märksõna turunduses on engagement ehk tarbija kaasahaaramine. Tarbija ei saa mitte kuulekalt massimeediast teada, mida ta tegema peab, vaid reklaamijad leiavad kanalid kahepoolseks suhtluseks. Kommunikatsioon muutub käskude andmisest reklaamija ja tarbija vaheliseks suhtluseks. Reklaamikeel muutub järjest kaasahaaravamaks, nii et endalegi märkamatult hakkad selle tagajärjel tegutsema.
Telekanalid andsid pühaliku lubaduse super prime time'i aja kell 20-22 liigsest reklaamiküllusest puhtana hoida. See ongi murdepunkt Eesti telereklaamis. Kas seda suudetakse hoida?
Trükimeedial jätkub hea aasta ja ta kasvab endises tempos, nii et nad ei tohiks kurta.
Internetil on 2007. aasta enesetõestuse aasta. Sel aastal hinnatakse internetti nagu teisi klassikalisi massimeediakanaleid. Uue meedia avanss on ammu laiaks löödud.
Välimeedia üürike õnnehetk aasta alguses poliitreklaami näol tähendab siiski töiseid ülejäänud 11 kuud, et internet neid kogumahtudelt kätte ei saaks. Sama oht on ka raadioreklaamil.
Seotud lood
IIZI finantsjuhi Kaido Kepi sõnul jõuab majanduskasvu üldine aeglustumine kindlustussektorisse viitega, mistõttu on tunda turul kerget jahenemist.
Enimloetud
3
Ettevõtjad ei leia ka ise üksmeelt
Hetkel kuum
Ettevõtjad ei leia ka ise üksmeelt
Tagasi Äripäeva esilehele