• OMX Baltic0,14%300,36
  • OMX Riga0,97%888,53
  • OMX Tallinn0,1%2 058,29
  • OMX Vilnius0,34%1 198,02
  • S&P 500−0,22%5 967,84
  • DOW 300,08%42 206,82
  • Nasdaq −0,51%19 447,41
  • FTSE 100−0,2%8 774,65
  • Nikkei 225−0,22%38 403,23
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%90,3
  • OMX Baltic0,14%300,36
  • OMX Riga0,97%888,53
  • OMX Tallinn0,1%2 058,29
  • OMX Vilnius0,34%1 198,02
  • S&P 500−0,22%5 967,84
  • DOW 300,08%42 206,82
  • Nasdaq −0,51%19 447,41
  • FTSE 100−0,2%8 774,65
  • Nikkei 225−0,22%38 403,23
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%90,3
  • 07.02.07, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Vene sõjatöösturid võtsid üle Ahtme vagunitehase

Ahtme vagunitehas alustas tegevust kolm aastat tagasi, tehase omanikud investeerisid 400 miljonit krooni, pool rahast tuli Venemaalt. Tehast toodi Eesti ajakirjanduses näitena positiivsest Vene investeeringust Euroopa Liiduga liituvasse Eestisse ning tehas asus ka kohe paisutama Eesti ekspordinumbreid.
Tänaseks on olukord muutunud ja tehases käib võimuvõitlus, mille analoogiaid võib leida Venemaalt. Lisaks tavapärasele varade ülevõtmisele jookseb juhtumist läbi ka Venemaa Föderaalse Julgeoleku (FSB) nimi, kes tunneb huvi Malõhhi siinse tegevuse vastu. Malõhh juuniori osalus Ahtme vagunitehast omavas ASis UVZ&AVR on alates läinud kevadest peidetud Briti Neitsisaartel registreeritud offshore-firmasse Steplore Holdings Ltd. See juhtus pärast seda, kui ta oli aktsionäride koosolekul teatanud, et see on vajalik FSB huvi eemalepeletamiseks. Kuid kohe seejärel hakkasid hargnema sündmused, mille krooniks oli tehase asutaja Vladimir Dežinovi väljatõrjumine senisest omanikeringist.
Manööverdused toimusid Dežinovi seljataga

Artikkel jätkub pärast reklaami

Malõhh leidis nimelt ühise keele tehase teise siinse suurema aktsionäri Vladimir Vinogradovi ja mitme väiksema aktsionäriga. Tehase senine aktsionär AVR Transservice, mille kaudu olidki aktsiaosalused vormistatud, lükati kõrvale ning tema osalus ASis UVZ&AVR müüdi juhatuse otsusega riiulilt ostetud firmale Floberg Trans, kus praegu on formaalse ainuomaniku rollis Vinogradovi käsualune Sergei Jelissejev. AVR Transservice muutus selle tagajärjel sisuliselt varatuks, sest ka kinnistu, kus tehas asub, müüdi tehasele endale. AVR Transservice'i juhatus põhjendas Dežinovile neid samme vajadusega parandada ettevõtte majandusseisu. Pealegi olevat nõukogu need sammud heaks kiitnud. Dežinov ja koos temaga üle parda visatud väikeaktsionär Dmitri Piskunov kuulsid sellest alles tagantjärele.
Piskunovi sõnul on nad info saamiseks vähemalt kuuel korral üritanud kokku kutsuda aktsionäride üldkoosolekut, kuid vastaspool on need nurjanud. Nüüd on mehed otsustanud kohtusse pöörduda.
Dežinov otsustas raudteetsisternide ja -vagunite kokkupanekule keskenduda 2003. aastal, kui tema osaluses tegutsenud kütusefirmat Onako Eesti oli tabanud mitu altminekut. Uue äripartnerina langes liisk Venemaal tegutseva Uralvagonzavodi kasuks. Ahtme kinnistu, kuhu vagunitehas rajati, kuulus aga AVR Transservice'ile. Koostöölepe sõlmitud, asus Dežinov tehast rajama.
Et Uralvagonzavodis suuremat huvi äratada, pakkus Dežinov Venemaa riiklikule suurkontsernile loodavas tehases 51protsendilist osalust. AVR Transservice, mille alla olid koondunud Dežinov ja tema senised äripartnerid, jättis endale 49 protsenti UVZ&AVRi aktsiatest. Kuid sellestki jäi Uralvagonzavodi peadirektorile Nikolai Malõhhile väheks ning 32 protsenti AVR Transservice'i aktsiatest rändas peadirektori poja Nikolai Malõhh juuniori taskusse.
Nagu nüüd on selgunud, Malõhhid sellega ei piirdunud. Kui vagunitehase 2004. aasta käive ulatus üle 510 miljoni krooni, siis juba 2005. aasta andis esimese tõsise vastulöögi, mille tagajärjel käive kahanes 207 miljoni kroonini. Ka 2006. aasta ei toonud kaasa muudatusi paremuse suunas. Uralvagonzavod, kust tulid vagunitoorikud, on oma kraanid sisuliselt kinni keeranud.
"Ainult selle tüli pärast see kõik küll nii ei ole," vastas ASi UVZ&AVRi juhatuse esimees Andrei Meidra küsimuse peale, kas Ahtme tehase probleemid tulenevad Malõhhide ja Dežinovi vaenust.
Juba mitu kuud liiguvad Ida-Virumaal jutud, et Ahtme vagunitehas, mis annab tööd enam kui 100 inimesele, ägab omanike tülist tekkinud raskustes. Äripäeva ajakirjanikud käisid tehases külas.
On kolmapäev, 31. jaanuar. Ahtme vagunitehase vahetus ümbruses on lumi kenasti koristatud. Hiiglasliku hoone ette on pargitud kümmekond autot, neist pooled maasturid. Kellahelina peale avab ukse turvamees. Vastuseks meie palvele tehase esindajaga rääkida palutakse oodata. Peatselt seisab uksevahes juba kaks turvameest: "Gvozdev (tehase direktor Vadim Gvozdev - toim.) sõitis just minema. Kellelgi teisel pole õigust ajakirjanikega vestelda, ka vahetuseülemal mitte," selgitab mustas mundris turvamees.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Uksevahest paistab taamal pikk ja tühi tootmissaal. Kostavad üksikud nõrgad vasaralöögid. Küsin, kas tehas ikka töötab. "Ma ei saa teile vastata, muidu olen homme tööst ilma," vastab turvamees viisakalt ja naeratab.
Tehasehoonest kümmekond meetrit eemal asub Silbeti ladu, kus töömees rassib ehitusplokke tõsta. "Neid, kes hommikuti vagunitehasesse tööle tulevad, jääb iga päevaga vähemaks," sõnab Silbeti tunkedes tööline. "Täna hommikul polnud neist enam kedagi bussi peal."
Helistan direktor Vadim Gvozdevile. "Muidugi me töötame," kinnitab Gvozdev. "Aga ma ei saa teile kommentaare anda. Helistage juhatuse esimehele Andrei Meidrale."
Võtame bussipeatusest peale mehe, kes juhatab meid vagunitehase töötajate korterelamu juurde. Temagi naine on tehase hingekirjas, kuid juba aasta lapsehoolduspuhkusel. "Seal on paljud lahti lastud. Jutud käivad, et tehases on uus peremees. Ja detsembris hakati töötajaid korteritest välja ajama," räägib mees.
Tagasiteel Tallinna helistan Andrei Meidrale. "Meil on palgal 110 inimest ja lahti lasknud pole me suurt kedagi. Vastupidi, eelmisel nädalal võtsime neli uut keevitajat tööle. Nii et töö käib, küll mitte täismahus," ütleb Meidra. "Tõsi on, et vagunitoorikuid pole Venemaalt mitu kuud tulnud. Jaanuari alguses oli meil Uralvagonzavodis nõupidamine, omanikud on otsustanud siin tootmist jätkata ja mitmekesisemale toodangule keskenduda. Usun, et märtsis-aprillis saame taas täiskoormusega jätkata ja pinged kaotada."

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 26 p 3 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele