Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Koduelektroonika garantii eest vastutab müüja
Kodutehnika garantii on lisaväärtus, millest tarbijad tihti kipuvad mööda vaatama. Suurenev konkurents kodu- ja arvutikaupade valmistamisel sunnib tootjaid kasutama üha odavamaid komponente, mis paraku võib toote kvaliteedi alla viia.
Vastavalt võlaõigusseadusele on tarbijal õigus esitada müüjale toote suhtes pretensioon kahe aasta jooksul alates toote ostust. Esimese kuue kuu jooksul võib müüja vastutusest vabaneda, kui ta suudab tõestada, et puudus on tekkinud, sest tarbija on seadet ebaõigesti kasutanud. Järgneva 18 kuu jooksul peab ostja suutma tõestada, et tegemist on tootja veaga.
Tasub meeles pidada, et tootja garantii ei kitsenda võlaõigusseadusest tulenevaid tarbija õigusi. Kui näiteks tootja annab tootele kuus kuud või ühe aasta müügigarantiid, võib juhtuda, et müüja peab ülejäänud pretensiooni esitamise tähtaja jooksul defektse toote parandamiseks või vahetamiseks tekkivad kulud omast taskust hüvitama.
Võlaõigusseadusest tulenevalt annab müügigarantii ostjale garantiitähtajal õiguse nõuda toote tasuta parandamist, samuti saab ostja nõuda selle asendamist. Garantiitähtajal asendatud tootele antakse algse müügigarantiiga sama kestusega uus garantii. Kuid toote parandamise puhul garantiitähtajal pikeneb müügigarantii parandamise aja võrra.
Tootja võib anda tootele müügigarantii, mis suurendab tarbija õigusi garantii kehtimise aja jooksul. Lisaks võib tootja anda lubaduse vahetada defektne toode esimese kuu jooksul uue toote vastu, anda ülemaailmse garantii tootele, pakkuda tasuta transporti toote pealekorjamiseks. Samuti võib tootja pakkuda eluaegset garantiid või telefonituge. Seega tasub enne toote ostu küsida müüjalt võimalike lisagarantiide olemasolu.
Tootjate pakutavatele müügigarantiidele on raske teha üldistusi, kuna need varieeruvad nii garantiiaja pikkuste kui ka ülalpidamis- ja hooldustingimuste osas. Probleemide vältimiseks tasub kindlasti lugeda tootejuhendit, et teada saada, mis tingimused peavad olema täidetud, et tootja garantii kehtiks.
Eraldi võiks välja tuua toote seerianumbri säilimise ja toote mitte avamise nõuded, mida nõuavad pea kõik tootjad. Kodutehnika, näiteks televiisorite ja DVD-mängijate tootjad võivad nõuda, et müüja täidaks garantiitalongi.
Mujalt maailmast ostetud toodetele üldjuhul Eestis müügigarantii ei kehti. See ei puuduta tootjaid, kes on sõlminud Eestis oma müügiesindajate või hoolduspartneritega vastava lepingu. Eriti tasuks seda uurida sülearvutikasutajatel, kes reisivad tihti ja pikalt.
Toote ostmisel tasub ka uurida, kes teostab tootele garantiid. Kui Eestis on olemas volitatud teeninduspartner, siis kõige kiirem lahendus on defektne toode mitte müüjale, vaid otse hoolduspartnerile viia.
Samas lasub vastutus endiselt müüjal, mitte volitatud hoolduspartneril. Kui Eestis tootel hoolduspartnerit ei ole, siis teostab toote garantiid müüja kaudu maaletooja.
Erimeelsuste puhul müüjaga tasub ostjal alati pöörduda tarbijakaitseameti poole.
Autor: Marko Jakob