Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Türi: lillelaada ja kevade kodulinn

    13. sajandi teisel poolel kujunes välja Türi kirikukihelkond, Türil asuvat Püha Martini kirikut mainitakse kirjalikult esimest korda 1347. aastal.
    1917. aasta 12. septembril ühendati mitu Alliku, Särevere ja Lokuta mõisa ning kohaliku kirikumõisa maa-alal asunud väikeküla Türi aleviks. Mälestus neist on nimede kujul tänini Türi linna alles jäänud.
    Peale kunagiste külanimede kasutatakse Türil teisigi küladest inspireeritud linnaosanimesid: Näljaküla, Kringliküla, Konnaküla, Tankaküla. Puupapivabriku töölisbarakkidest tekkis Vabrikuküla ning liivast, savist ja tsemendist valmistatud nn nopsakividest raadiojaama elamurajooni hakati kutsuma Nopsakülaks.
    Linna õigused sai Türi Eesti valitsuse otsusega 1926. aasta 2. juulil, rahvahääletus selleks korraldati eelmise aasta detsembris.
    Oma sünni on Türi linn võlgu aga kahele vennale: Otto Iwan ja Victor von Taubele. Nimelt asutas Laupa mõisnik Otto Iwan von Taube koos Kabala mõisas elava venna Victoriga 1899. aastal Türile puupapivabriku, kus juba 1901. aastal leidis ameti 115 töölist, kolme aasta möödudes tõusis vabrikutööliste arv 250ni.
    Enne vabriku õhkamist taganeva Punaarmee poolt 1941. aasta suvel töötas seal ligi 500 töölist ja 50 ametnikku. Tööliste eluasemeiks ehitatud pikad barakid, aga samuti vabriku ametnike perede elumajad annavad tollele Türi piirkonnale tänini oma näo.
    Puupapivabrik leidis endale koha rajatava raudtee äärde. 18. juunil 1900 andiski auruvedur Türil esimest korda vilet, kuna vast avatud Tallinna-Mõisaküla kitsarööpmeline raudtee hakkas läbima ka Türit.
    Tänu raudteeühendusele ja jõudsalt edenevale vabrikule oli Türi sada aastat tagasi kiiresti arenev paik, kus elanikkond suurenes igal aastal sadade inimeste võrra ning saed vingusid ja kirved kõlisesid uute hoonete ehitusel.
    Nii nagu linn isegi, on suhteliselt uus ka Türi hoonestus. Ehituspärleid on siit raske leida: peale 13. sajandi teisest poolest pärineva Püha Martini kiriku ning arhitekt Mihkelsoni projekteeritud ja 1923. aastal endale nurgakivi saanud aiamajandusgümnaasiumi siit väga huvitavat ei avasta, kuid linnake tervikuna jätab oma madalhoonestuse, heakorra ning rohkete parkidega
    meeldiva mulje. Säärases aedlinnas on turvaline ja mõnus elada.
    Loomulikult ehitasid linnakese jõukamad kodanikud enne Teist maailmasõda ka Türil endale uhkeid äri- ja eluhooneid.
    Suur osa sõjaeelsest hoonestusest on Türil hävinud: 1941 suvel toimunud lahingutes hävis Türil kokku 120 hoonet.
    Mida ei suutnud pommimürsud, selle hävitas taganev Punaarmee. Teiste hulgas lasti õhku Türi iludus - raadiomast, aga ka paberivabrik, raudteesild, meierei. Kaua kestnud lahingute ning põletatud maa taktika tõttu kuulus Türi neil sõja-aastail enim kannatanud linnade hulka Eestis.
    Taastumine võttis aega. Hoogsam ehitusbuum algas taas 1970. aastail, mil Türile ehitati tänavate kaupa sarnaseid väikeeramuid.
    Türi tehisjärvest on tänu eurorahale saanud pilkupüüdev ja hulgaliselt tegevusi pakkuv tervise- ning puhkepiirkond.
    Türi ise on jäänud aga mitmetest korrusmajadest hoolimata kauniks ning sõbralikuks aedlinnaks, kus linnakülalisel aitavad huviväärsusi avastada arvukad teabetahvlid.
    Fotod: Kaarel Aluoja
    Autor: Kaarel Aluoja
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.