Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Eksportööril võib tekkida veoprobleeme
Kuigi Eesti piirivalveamet keeldub tihendatud piirikontrolli ajal avaldamast statistikat Eesti-Venemaa piiri ületanud veokite kohta on maksu- ja tolliameti piirijärjekordade infost näha, et Narva piiripunktis Venemaale pääsu ootavate autode arv on nädalaga vähenenud 220-lt kahele.
Cargobusiga Venemaale pakke saatma harjunud inimesed võivad lugeda firma koduleheküljelt teadet, et ettevõte on ajutiselt katkestanud Venemaale saadetavate pakkide vastuvõtmise. Firmast kommenteeritakse, et nad ei ole kindlad, et saadetised saavad Venemaa tollis tavapärase käsitluse osaliseks. Kardetakse, et Vene tolli puistamise tagajärjel võidakse näiteks saadetisi tagasi saata, avada või rikkuda pakendit.
"Transport Venemaale on Eesti vedajatelt praegu viinud une ja närvid," ütleb üks nime mitte avaldada sooviv Eesti transpordifirma juht. Tema sõnul saadetakse Venemaale ainult neid autosid, mille juhid julgevad minna. Juhid kardavad, kuna on kuulnud, et kellelgi olevat sisse löödud esiklaas ja kellelgi lõhutud peeglid.
Konkreetseid näited, et Eesti vedajad satuvad Venemaal praegu rünnakute alla, siiski kellelgi ei ole. Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni (ERAA) peasekretär Toivo Kuldkepp räägib, et saatis nädala alguses vedajatele e-kirja, kus palus teada anda, kui kedagi Venemaal kiusatakse. Seni pole ühtegi teadet tulnud. Ka Vene tolliülematega on ERAA esindaja rääkimas käinud ja ühtegi suuremat ekstsessi Eesti kaubavedajatega tollis ei ole olnud.
Venemaale tihedamini või harvem kaupa saatvad ettevõtted ei ole samuti seni mures kauba transpordi üle. Reeglina on tarned edasi lükatud ja viimasel nädalal Venemaale kaupa läinud ei ole. "Kuna jaekaubanduse mõned kliendid on praegu lõpetanud tarnimise, on edasimüüja viimase tellimuse tarnimist edasi lükanud, kuni olukord laheneb," annab Kati Kusmin tüüpilise Venemaale eksportija vastuse. Tema juhitav Kalev Chocolate Factory saatis seni Venemaale iga kuu kaks-kolm koormat maiustusi.
Ka aknaid tootva ASi Fenestra Venemaa ekspordijuht Kalmer Suurkütt ütleb, et viimasel nädalal ei ole neil kaupa Venemaale läinud. Kuid temal on varuks veel üks trump, mis lubab ettevõttel end kindlalt tunda. Fenestra kasutab juba aastaid Venemaale transpordil Venemaa transpordifirmat. Praeguses olukorras lubab see tunda end kindlamalt, et nende kaubaga veok ei lange Venemaal rünnakute ohvriks ja veok ka piiril kergemini üle lastakse.
Roman Loov, ASi SP Transit tegevdirektor
Meil pole mingeid probleeme Venemaal tekkinud. Seega ei pea me midagi muutma oma igapäevatöös. Minu kõrvu pole ka jõudnud, et kasvanud oleks meie poole pöörduvate klientide hulk, kes mujalt transporti ei leia.
Ei usu ka, et piirijärjekordade vähenemine on seotud sellega, et Venemaale sõita ei julgeta. Meie Venemaale suunduvad mahud on väiksed, kuid Lääne-Euroopa vedude põhjal tean, et ka seal oli see nädal vaikne - eksport mõõnas. Nädal varem oli aga liiklus väga tormiline. See aasta ongi kaubamahud väga veidralt üles-alla hüpanud.
Ei usu ka, et Venemaa lisateelubade saamine praeguste sündmustega seoses keerulisemaks muutub. Nende lubade saamine on vahetu läbirääkimine isikute tasemel. Nende eest tuleb eraldi maksta ja ei usu, et nende saamine või mitte saamine praeguste sündmustega kuidagi seotud on.
Teet Tammiste, ASi Estma tegevjuht
Praegune situatsioon on selline, et autotranspordis olid lühiajalised seisakud, kuna Venemaa noored blokeerisid tee. Meie andmetel need blokeerimised lahendati. Autovedajad kardavad, et ei anta uusi veolubasid ja tekkida võivaid probleeme piiridel. Seetõttu püüavad nad tõsta hindu, et teenida praegustest vedudest maksimumi. Osad eestlastest juhtidega vedajad lihtsalt kardavad Venemaale sõita.
Raudteetranspordis on kuulda, et Venemaa raudtee ei kirjuta alla telegramme eksportkaubale läbi Eesti, tuues ettekäändeks vagunite puudumise ning raudtee läbilaskevõime ja remondivajaduse. Seega hakkab sattuma Eestisse vähem vaguneid ja see omakorda tähendab, et üsna varsti ei jätku vaguneid ka kauba Venemaale saatmiseks. Otsest keeldu Venemaale kauba saatmiseks ei ole.
Kliendid helistavad ja muretsevad, kas tuleks kaup Tallinna asemel teistesse sadamatesse pöörata. Sisuliselt nõuavad nad meilt garantiisid, mida me anda ei saa.