Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
2 × esietendus Ugalas
"Nora/Maja" keskmes on abielukriisi jõudnud naine, kes kord abikaasa tervise nimel on tolle teadmata teinud ohverduse, mis tema vastu pöörab.
Lootnud abikaasa mõistvusele ja selles pettunud, avanevad naise silmad ning seni õnnelikuna tundunud kooselu ei paista enam sugugi samasugusena. Et endas selgusele jõuda, otsustab naine jätta mehe ja kolm last ning minna laia maailma küsimustele vastuseid otsima.
"See on armastuse purunemise, vastamata armastuse lugu, mis peaks puudutama väga paljusid," leidis lavastaja Helen Rekkor.
Kui Ibsen oma "Nukumaja" XIX sajandi lõpul kirjutas, olid selle teemad, eriti naiste emantsipatsiooni küsimus, skandaalsed. Lavastaja Helen Rekkori sõnul pole tema vaadanud näidendit aga mitte sellest, sotsiaalse tragöödia vaatenurgast. Eelkõige vaatas talle sellest vastu inimeste isiklik tragöödia.
Lavastaja arvates on tänapäeval häda pigem selles, et naised on endale kõik õigused küll kätte võidelnud, kuid elustiili nimel neist loobunud. Inimestele on muutunud primaarseks see, kuidas asjad väljast paistavad. Tegelikku olukorda pole kas aega või tahtmist hinnata. Nihkes väärtushinnangud viivad selleni, et inimlikud väärtused ohverdataksegi elustiilile.
Sidemeks kaasajaga on lavastaja soovil ka lavakujundus, kus tegelaste korteris peegeldub tänapäeva trendiinimene. Kõik on viimseni läbi mõeldud, nagu pildil sisustusajakirjas.
Ibseni "Nukumaja" on varem mängitud pealkirja all "Nora". "Ootan huviga, mis küsimusi ja vastuseid see võib tekitada. Mul endal on vastused olemas," ei soovinud Helen Rekkor oma versiooni pealkirja "Nora/Maja" lahti seletada.
Helen Rekkor on lõpetanud Tartu ülikooli Viljandi kultuuriakadeemia teatrikunsti eriala viienda lennu näitlejana ning omandab seitsmenda lennu koosseisus teist teatriharidust, lavastaja oma.
Laiema avalikkuse ette jõudis Rekkori lavastustest esimesena Tammsaare-aineline "tõde: EI: õigus", mida tema kursusekaaslased mängisid möödunud suvel Vargamäel. Mitu tema lavastust on sündinud Teatrilabori egiidi all. "Nora/Maja" on Rekkori esimene lavatöö kutselises teatris.
Kui "Nora/Majas" lähevad kord teineteist leidnud inimeste teed lahku, siis "Börs ja Börsitar" kõneleb üksildastest hingedest, kes püüavad kedagi enda kõrvale leida.
"Aktsiatega selles loos tegemist pole, vaid kuulutuste börsiga, kus põimuvad rahateema ja üksinduse ning teise inimese leidmise teema," on autor ja lavastaja Ott Aardam öelnud päevalehele "Meie Maa".
Näidendi tutvustus lubab naljakat lugu tõsistel teemadel, mis otsib vastuseid küsimustele: kui müra hulk inimese ümber ja sees aina kasvab, siis kuidas leida sellest üles teine inimene? Kas leida? Kui raha saab järjest rohkem inimese mõõdupuuks, siis kuidas sellega kohanduda, kui enesemüügioskus on kesine? Kas kohanduda?
Laiemale vaatajaskonnale teleseriaalist "Õnne 13" tuntud Ugala näitleja Ott Aardami jaoks on see lavastajadebüüt.
Autor: Ülle Hallik