Tunne inimest, kellega äri ajad, ehk JOKK transpordiäris

Kristo Kiviorg 30. mai 2007, 00:00

On reegel, mitte erand, et igas ärivaldkonnas on firmasid, kes viivitavad maksetega või jäävad lõppkokkuvõttes üldse võlgu, transpordisektor pole erand.

Sul on veok kusagil välismaal, kellele otsid pingsalt koormat. Leiadki internetist sobiva pakkumise. Sõlmid pakkujaga lepingu ilma viimase tausta kontrollimata.

Esimene probleem tekib, kui kokkulepitud ajal ei laeta masinale koormat. Iga veedetud päev välismaal tähendab transpordifirmadele teadagi lisakulutusi kas või veokijuhi päevaraha näol. Lõpuks, kui kaup on toimetatud sihtpunkti ning oleks aeg tehtud töö eest palka saada, "koostööpartner" telefonile ei vasta üldse või lubab võla esimesel võimalusel tasuda. Seda aga enamasti ei juhtu.

Järgmine samm oleks inkassofirma poole pöörduda. Siis selgub, et ettevõte, kellega koostööd tehti, on likvideerimisel. Viimastega aga inkassofirmad tegemist teha ei taha. Ja põhimõtteliselt ongi JOKK. Kinni hakata pole kusagilt.

Oma rahast eelpool kirjeldatud viisil ilma jäänud Rene Auto OÜ juhataja Rene Mändmets tunnistas tagantjärele koostööpartneri kontrollimise vajalikkust, kuid lisas: "Transpordiäri on suhete äri, kõiki kogu aeg kahtlustades ning mitte usaldades kaugele ei jõua." Ta märkis: "Mõnikord õigustab ennast risk, teinekord mitte. Vigadest tuleb õppida."

Üks võimalus tundmatu ettevõtja kohta taustainfot hankida on saata päring teistes firmades töötavatele kolleegidele. Kui kellelgi on pretensioone, tasub ettevaatlik olla. Oluline pole mitte firma ise, vaid isikud selle taga.

Informatsiooni ettevõtte maksehäirete kohta saab krediidiinfost. Kanne maksehäirete registrisse tehakse, kui ettevõtte maksehäire hõlmab endas kolme kuu pikkust perioodi. Tähtis on jälgida makse häire ajalugu.

"Oluline on vaadata kuude lõikes, kas kõne all oleva firma võlad kasvavad või on suudetud siiski mingil perioodil oma võlgu likvideerida. Inkassofirmad ei võta tavaliselt töösse firmasid, mis on likvideerimisel, sest tõenäosus raha sealt kätte saada on väike," selgitas Krediidiinfo asedirektor Alar Jäger.

Pankadel on kehtestatud ka omad kriteeriumid, mille alusel antakse teada, kui firmal probleeme peaks olema. Enamasti tehakse seda siis, kui lepingulistest suhetest tulenevalt ületab firma võlaajalugu kolme kuu piiri.

Viise, kuidas probleemse ettevõtte kohta info krediidiinfosse jõuab, on mitmeid. Jägeri sõnul on oluline jälgida regulaarselt ka ajakirjanduses avaldatavat, seda käsitletakse küll pehme informatsioonina, mida kindlasti ka kontrollitakse.

Ekspedeerimisettevõtte Allando Trailwaysi finantsdirektori Vahur Oja sõnul jääb transpordiäris valemängureid järjest vähemaks, kuid see-eest muutuvad nad professionaalsemaks.

"Osa tegelasi, kes keerulisi skeeme kasutada ei viitsi, loodavadki selle peale, et võlgu jäädes ei viitsi keegi nendega raha tagasisaamise saagat läbi teha. Oleme eesmärgiks võtnud aga alati lõpuni minemise ehk petturitel niisama lihtsalt minna ei lase," lausus Oja.

Palju abi on Vahuri sõnul ka seadusandluse karmistumisel, oluliseks peab ta seda, et juhatuse liige vastutab ettevõtte halva käekäigu eest isikliku varaga.

"Kuigi võib juhtuda, et inimesel puudub mingil ajavahemikul isiklik vara, soovib ta ühel hetkel oma elus ilmselt ka normaalselt elama hakata. Kui see juhtub, on võimalik inimene vastutusele võtta," lisas Oja.

Interneti avarustes leiab palju foorumeid, kus kaubale otsitakse vedajat ja vastupidi. Kontaktid tundmatute partneritega saavadki alguse just sealt.

Üks selline lehekülg on www.cargo.lt. Leheküljelt leiab ka nimekirja ettevõtetest, kes on võlgu või viivitavad maksmisega. Samas võib teie firma sattuda sinna, aga ka kõikidesse teistesse nimekirjadesse, ka kellegi pahatahtlikkuse tõttu. Seega, leides oma koostööpartneri antud nimekirjast, tuleks kindlasti ka teistest allikatest infot kontrollida, kuna on olnud juhuseid, kus võlgnik on asunud võlanõudjale vastupropagandat tegema.

Olukord peaks olema selge siis, kui teie äripartneri maksmisest kõrvale hoidmine leiab kinnitust mitmest allikast.

Logistika kuukirjale saadeti paar nädalat tagasi kiri, milles selgitatakse põhjalikult, kuidas musta äri ajamine logistikas käib.

Nimelt on ekspedeerimisfirmade logistikutelt, ilma et ekspedeerimisfirma juhtkond sellest üldse teadlik on, altkäemaksu eest võimalik osta tööd, nii ühekordset vedu kui ka pikemaajalist tööd. Väidetavalt on võimalik lunastada isegi "kuupilet".

Vedajad on valemängurid, kellel puudub tasuliseks vedude sooritamiseks vajalik autokaart. Autoveoseaduse alusel ei tohiks need firmad meetritki tasulist vedu teha, kuid töötavad siiski mainekate ekspedeerijate juures.

Kirjas pakutakse olukorrale ka lahendust: veo tellija ehk ekspedeerimisfirma tuleb teha solidaarselt vedajaga vastutavaks autoveoseaduse kõikide nõuete täitmise eest. Kuni vastutab ainult vedaja, lokkab korruptsioon veonduses edasi, seisab kirjas.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    25. November 2011, 10:32
    Otsi:

    Ava täpsem otsing