Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Lihtne laastkatus kestab üle poole sajandi

    OÜ Puitkatused juhataja Janek Käärd peab laastkatuse eeliseks peale looduslikkuse ja maa maastikuga haakuvuse ka selle kergust. Seega võib sarikate vahe tavalisest hõredama teha.
    OÜ Frantsiskus juhataja Tõnu Parmaksoni veendumusel on laastkatus puitkatustest levinuim.
    Laastkatuse laastud on Puuinfo projektijuhi Märt Riistopi seletusel 4-6 millimeetrit paksud, 7-12 sentimeetrit laiad ja kuni 75 sentimeetrit pikad. Samas soovitab ta pikkust 45-55 sentimeetrit.
    Laastu materjalina kasutatakse tooreid kuuse-, männi-, haava- või lepapakke. Laastupakud peavad olema sirged ja võimalikult okstevabad. Käärdi kinnitusel on tänapäeval laastude tegemisel levinud teistest odavam ja väheokslikum haab, mille laastud aga kipuvad miinusena kergelt kaarduma. Seetõttu oleks parem eelistada vaigurohket kuuske, kuid selle puuduseks on jällegi oksavaba materjali vähesus.
    "Korralikult tehtud katusel vesi puidu vahele ei lähe. Samas ei sobi puitkate lamekatustele," juhib materjali eripäradele tähelepanu Riistop.
    Riistopi seletusel kistakse laaste käsitsi spetsiaalsel tööpingil erilise noaga. Kuigi höövelmasinaga saab Parmaksoni sõnul laaste teha lihtsamalt, lõikab masin puu poorid puruks ning laastkatus hakkab vett imama ja mädaneb kiiremini.
    Käsitsi lõhestamine aitab säilitada puidu poore ja puit ei lase niiskust sisse. Parimate omadustega on laastud ja pilpad, mis on saadud talvel langetatud puust, siis on materjalis seennakkuste alti maltspuidu osatähtsus väikseim. Laastu parimad omadused tagab ka selle õige väljalõikamine - aastaringid peavad jooksma materjaliga risti.
    Laastud naelutatakse alates räästast ridadena 3-4sentimeetrise ülekattega naaberlaastu suhtes. Järgmise rea laastud peavad katma alumise rea laaste. Riistopi seletusel annab laaste lõigata katusel ka vastavalt vajadusele ja nõnda keerulisemaid sõlmi katta. Käärdi sõnul on laastkatuse paigaldamine jõukohane igaühele. Õppinud meister paigaldab keskmiselt 10-15 m2 katust päevas.
    Riistopi kinnitusel võib hoolikalt valitud ja korralikult tehtud laastkatus kesta üle poole sajandi.
    Seevastu Parmaksoni veendumusel jääb laastkatuse vastupidavusaeg 15-30 aasta vahele.
    Riitop peab laastkatuse kestvuse nimel oluliseks selle puhtust. Lehe-, oksa ja samblarisu tuleb katuselt kõrvaldada kaks korda aastas. Teisalt on laastkatus on hell liiga ägeda pinna puhtaks kraapimise suhtes.
    Katuselaastud lõigatakse üldiselt toorestest kuuse-, männi-, haava- või lepapakkudest. Kõige vastupidavam laastu tooraine on kuusk. Samas on kuuse puuduseks selle suur okslikkus.
    Katuse katmiseks kasutatakse kaks kuni kolm, kihti laaste, kõrvalhoonetel piisab kahest kihist. Liiga vähe kihte võib põhjustada lekkeid, liiga palju kihte ei kipu aga pärast vihma ära kuivama. Koorega laaste katusele panna ei tohi, kuna koor seob niiskust.
    Laastude naelutamiseks soovitatakse kasutada tsinkimata naelu - kui katus on oma ea ära elanud, saab selle vaevata roovidelt maha kühveldada. Samas ei maksa naelu laastu põhjani kinni taguda, muidu laast lõheneb.
    Laastude paigaldamisel peab nende kumerus, v.a esimene rida, jääma ülespoole. Et laastud ei märguks, tuleb jälgida, et naelutamisel jääks laastude kiud suunaga allapoole - siis on laast veekindlam. Enne naelutamist peaksid laastud umbes ühe ööpäeva vees ligunema.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Boeing on keerulises olukorras, kuid üllatas tulemustega
Kolmapäeval teavitas Boeing esimese kvartali tulemustest, mis näitasid, et ettevõtte korrigeeritud kahjum aktsia kohta oli 1,13 dollarit, mis oli väiksem kui oodatud 1,72 dollarit, vahendas Yahoo Finance.
Kolmapäeval teavitas Boeing esimese kvartali tulemustest, mis näitasid, et ettevõtte korrigeeritud kahjum aktsia kohta oli 1,13 dollarit, mis oli väiksem kui oodatud 1,72 dollarit, vahendas Yahoo Finance.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Savisaare sõnul oli tema Tallinna tööots rohkem hobi
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.