Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tehno- ja ökoteemad vallutavad koolitusturgu
Leviv ökosõbralikkus ning tehnoloogiline areng kujundavad kõige enam peatsete koolituste sisu.
Üsna selgelt joonistub koolitus- ja konsultatsiooniturul välja kolm suunda, mille alla viimase aja populaarseimad teemaderingid kenasti ära saab mahutada.
Esiteks. Ei olnud sugugi üllatav, et kõige nõutumad valdkonnad koolitus- ja konsultatsiooniäris seonduvad eneseanalüüsi, -juhtimise ja -motiveerimise arendamisega. Ehk pisut täpsemalt öeldes isiklike eesmärkide saavutamisele ja eneseteostusele suunatud teemadega, mida väga kõlava nimega ka elujuhtimise valdkonnaks kutsutakse.
Silmatorkavalt on viimasel aastal klientide huviorbiidis sellised individuaalsed arendussuunad nagu individuaalne juhendamine (coaching), mentorlus, innovatiivsuse ja loovuse arendamine, motivatsiooni tõstmine ja hoidmine, muutustega toimetulek.
Beebibuumi generatsioon Ameerikas ja Euroopas, on majanduslikult suhteliselt hästikindlustatud, eduka ja ambitsioonika põlvkonna enesekesksus on pööranud ka koolitushuvid eelkõige sissepoole.
See nii-öelda mina-põlvkond, kes on üsna suurearvuline demograafiline grupp, otsib teravdatult vastuseid küsimustele, kuidas efektiivsemalt oma isiklikke eesmärke saavutada, mismoodi tuua välja ja kasutada oma tegelikku potentsiaali ja katsetada loovamalt traditsioonilistest väärtustest väljapoole jäävaid ideid, kuidas parema enesejuhtimise kaudu juhtida tõhusamalt teisi ja kogu maailma.
Nendele eksistentsiaalsetele minakesksetele küsimustele on tõenäoselt mõnevõrra hõlpsam vastuseid leida selliste intensiivsete üks ühele enesearendusvormide kaudu nagu individuaalne juhendamine ja mentorlus või oma loomepotentsiaali avamine asjatundjate toel ja abiga. Lisaks on need arendusviisid märksa enam kontaktis reaalse igapäevaeluga ning konkreetse inimese arendusvajadustega ja võimaldavad suuremat inimlikku seotust, kui ärimaailmas toimuv seda muidu suudab pakkuda.
Põhjuseid selle trendi esilekerkimisele on lisaks ülaltoodule muidugi märksa rohkem.
Järgmine esilekerkiv suund konsultatsiooni- ja koolitusäris on üha laienev teemadering, mis seotud kõrgtehnoloogia arenguga. E-ettevõtlus, firmade laienemine veebis, küberkommunikatsiooni karide tundmine - küber-eetika, -turvalisus, e-suhtluse etikett ehk netikett, "navigeerimine küberkosmoses" jms. Kõik sellised teemad, millest kõneldakse palju, aga teatakse tegelikult üsna vähe ja mis eeldavad märksa spetsiifilisemaid oskusi ja teadmisi, kui me senini oma igapäevatöös vajanud oleme.
Kolmas suund, mille vastu klientide huvi järjest suureneb, on seotud jätkusuutlikkuse, säästlikkuse ja ökosõbralikkusega, mis on saamas lahutamatuteks mõisteteks paljude ettevõtete tuleviku planeerimisel. Sellesisuliste konsultatsioonide ehk n-ö rohelise ekspertiisi eesmärk on aidata organisatsioonil oma energia ja ressursikasutamist hinnata, analüüsida ja ümber korraldada.
Mis tähendab muu hulgas, et sellesuunaliste konsultatsioonide ja koolituste üheks sihiks on anda sellele palju kasutatud, kuid ebamäärasele säästva arengu mõistele märksa reaalsem, konkreetse ettevõtte ja ühiskonna majandusruumist lähtuv sisu. Samuti on selle arendussuuna üks sihte viia vastavates kategooriates mõtlemine lähemale eri tasandi töötajatele ja seeläbi suurendada nende valmisolekut ja motiveeritust selles osas kaasa rääkida.
Järjest enam kasutatakse ära veebikoolituse ja -konsultatsiooni võimalused. Internetipõlvkonna arendusvajaduste rahuldamiseks ja tähelepanu köitmiseks tuleb ka koolitus- ja konsultatsiooniäris võtta üha enam kasutusele küber- ja meediamaailma trikke ja tavasid ning veebihariduse elemente.
Autor: Maris Sööt