Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Sorteerimata metalli eest saab vaid keskmise hinna
Kuuri all seisavad õnnetult katkine pesumasin ja oma aja ära teeninud elektripliit, garaažinurka on kokku kogutud 80ndatel moes olnud alumiiniumpotid-pannid. Lisaks vedelevad seina ääres mõned akud, lauda taga rohu sees roostetavad okastraadirullid, vanad tsiklimootorid ja ratasteta autoromu. Tuleb tuttav?
Kõigil meil on kuskil mõni metallist ese, mis tundub väärtusetu ja kasutu. Tegelikult aga on hoopis vastupidi!
Metall on üks kõige suurema taaskasutusväärtusega materjale, mille õigel käitlemisel saab säästa loodust väga olulisel määral. Ühe tonni vanametalli taaskasutamisel saab hoida ära umbes kolme tonni maagi kaevandamise. Vanametalli taaskasutusel on tootmisprotsessi energiakulu maagi tootmise protsessiga võrreldes kuni 95% väiksem.
Otsesele keskkonnaalasele kasule lisaks on vanametallil ka reaalne rahaline väärtus. Metalli hinna määrab metalli liik. Enne kogumispunkti viimist on kindlasti kasulik eraldi sorteerida must ja värviline metall. Alates ühetonnistest kogustest tasub eelsorteerida ka musta metalli. Musta metalli kuuluvuse määrab ära metalli paksus ja mõõtmed.
Värvilisi metalle on kahekümne ringis. Eelsorteerida tasub ka päris väikeseid koguseid, sest väärtuslikumate värvilise metalli liikide hinnad võivad ulatuda isegi üle 60 000 kroonini tonni kohta. Samas ei tasu sorteerimise pärast muretseda, sest vastu võetakse ka eelsorteerimata metalli. Eelsorteerimata metalli puhul saab klient tasu toodud metallide keskmise hinnaga.
Samas aga teatud metallist esemeid eraisikutelt vastu ei võeta. Sellisteks levinumateks asjadeks on kaevuluugid, liiklusmärgid, teeviidad, elektrijuhtmed, -kaablid ja ilmse kunsti- või ajalooväärtusega kunstiesemed. Põhjuseks varaste teenitav hõlptulu.
Paratamatult satub vanametalli kokkuostu varastatud metallist esemeid, mille algupära ja õiget omanikku vastuvõtja tuvastada ei suuda. Varaste vastu võitlemise nimel salvestatakse iga metalli tooja nimi, isikukood ja kontaktandmed. Vastavasse programmi märgitakse toodud esemed (kui tegu on suuremate ja äratuntavate asjadega). Hiljem on võimalik programmist teha väljavõte ja varas tuvastada. Kuusakoski on teinud juba aastaid koostööd politseiga ja väljastanud politsei päringute peale kahtlaste isikute andmeid.
Metalli ära tuues vormistatakse inimesega üleandmis-vastuvõtuakt. Seadusest tulenevalt peab lepingu vormistamiseks inimesel kaasas olema pildiga isikut tõendav dokument - näiteks autojuhiluba või ID-kaart. Maksupettuste ja kahtlaste tehingute vältimiseks ei toimu vastavalt jäätmeseadusele sularahas arveldamist. Seega kantakse raha inimese kontole pärast akti vormistamist. Seepärast on kindlasti vaja teada ka oma isikliku konto numbrit.
Juhul kui metallese on sõiduauto või väikese bussiga transportimiseks väga suur ja raske või on metalli kogus liiga suur, siis saab kuni poole tonni metalli toomiseks tasuta laenutada sõiduautodele haagiseks sobiva vanarauakäru.
Ühetonnistest kogustest alates on mõistlik tellida vanarauatakso.
Vanarauataksol on kaks teenuseliiki. Ühel juhul arvestatakse äraveoteenuse hind maha metalli hinnast ja selleks, et metalli hind kataks veokulusid ning metalli eest saaks veel raha ka, peab inimesel olema ära anda vähemalt üks tonn metalli.
Näiteks keskmine malmvann kaalub 0,1 tonni, sõiduauto ca 0,8 tonni. Metall kaalutakse ja tehing vormistatakse lähimas Kuusakoski osakonnas.
Teine võimalus on, et vanarauatakso kaalub metalli ja vormistab tehingu inimese juures kohapeal. Sellisel juhul makstakse metalli eest nn fikshinda, millest teenuse osutamisega seotud kulud on juba maha arvestatud. Raha kantakse inimese kontole pärast seda, kui autojuht on metalliga jõudnud lähimasse Kuusakoski teeninduspunkti.
Vanametalli saab taaskasutusse anda peaaegu kõikides Eesti maakondades. Eesti suurima metallikäitleja ASi Kuusakoski teeninduspunktid asuvad peale Tallinna ka teistes riigi linnades.
Autor: Kaido Aettik