Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Harjumaa Liinid kaotab suure osa käibest
Viimased neli aastat on dotatsioon andnud Harjumaa Liinide käibest poole. Ka mullu oli veidi üle 50 miljoni kroonisest käibest riigi- ja omavalitsuste toetus 26,5 miljonit krooni. Firma teenis 300 000 krooni kasumit.
Harjumaa Liinide juhatuse liige, Sarapuu väimehe Margo Tomingase sõnul ei tule käibe vähenemine siiski nii võimas, sest sellel aastal on lisandunud uusi tegevusi, mis Harju dotatsioonist sõltuvust vähendavad. Dotatsioon moodustab selle aasta käibest tema sõnul vaid viiendiku.
Harjumaa Liinid sõidab praegu ka Kuressaare ja Põlva liine ja teeb kommerts- ja tellimusreise. Lisaks võib talle jääda Harjumaa idasuuna teenindamine, sest sinna pole uut vedajat leitud. Harjumaa Liinid jätkab ka kahte õpilasveolepingut Harjumaal ja Saue kommertsliini.
Harjumaa Liinide asemel võivad Harjumaal riigi toetusel bussireise tegema tulla Hansabussile kuuluv Mulgi Reisid AS ja OÜ Mauman Reisid. Oktoobri lõpus, kui keegi hanget ei vaidlusta, sõlmitakse lepingud.
Tomingase sõnul ei kavatse nad hankeid vaidlustada, kui lepingutingimused jäävad samaks, mis neilegi pakuti. Ta avaldas isegi mõningast kergendust, et enam seda rasket piirkonda teenindama ei pea. "See ala on tugevalt alarahastatud," lausus ta. "Harjumaa on ka tööjõu osas keeruline. Tallinna Autobussikoondis saab pidevalt suuremat dotatsiooni omanikult linnalt ja seal on bussijuhtide palgad 1000-2000 krooni kõrgemad." Majandusaruande põhjal tõstis Harjumaa Liinid mullu bussijuhtide palka 80%.
Harjumaa lõuna- ja läänesuuna võitnud ASi Mulgi Reisid emafirma Hansabussi omanik Neeme Tammis rääkis, et senine vedaja oskab olla mitmepalgeline, ilmutades kergendust Harjumaalt pääsemise üle.
Tammise sõnul on neil tekkinud üks hüpoteetiline probleem, mida nad äriplaani koostades ei osanud arvestada: plaan luua Harjumaa teenindamiseks ühisfirma Tallinna Autobussikoondisega. Kuigi seda lubatakse viie aasta pärast, on poliitilisi realiteete arvestades oht, et see tuleb varem, jätkas ta. Tema sõnul on neil plaanis järgmisel nädalal enne lepingu sõlmimist eraviisiliselt Harjumaa Ühistranspordikeskuse juhtidega kohtuda, et see asi endale selgeks saada.
Edelasuuna hanke võitud vedaja OÜ Mauman Reisid värske omanik Martti Penu ei kartnud midagi. Tema on seni tegutsenud vaid marsruuttaksodega ja peab nüüd suured bussid ostma.
Harjumaa Ühistranspordikeskuse juht Ago Kokser sõnas, et uuest aastast hakkab riigi dotatsioon teisiti käima. Piletitulu hakkab koguma Ühistranspordikeskus ja hakkab sellest ja riigi dotatsioonist maksma vedajale liinikilomeetri tasu. Kokseri sõnul tähendab see ilmselt ka pileti hinna tõusu järgmisel aastal. Bussivedu on tema sõnul kordades alarahastatud.
Atko Gruppi kuuluva Harjumaa Liinide üks omanik ja riigikogu liige Arvo Sarapuu on seni silma paistnud ägeda suhtumisega bussiliinide konkurssidesse, vaidlustades pea kõike.
Augustis süüdistas Atko Grupp, kelle tütarfirma Harjumaa Liinid teenindab Kuressaaret, maakonnaliinidel reisijaid vedavat GoBusi väljapressimises. Atko väitel tegi GoBus maakonnaliinide riigihanke võitmiseks liiga madala pakkumise ega suuda nüüd toime tulla, kirjutas Meie Maa.
Sarapuu on korduvalt väitnud, et mõnes piirkonnas eelistatakse hanke võitjana teatud bussifirmat. Tartumaa bussihanke tingimused oli maavalitsus näiteks tema hinnangul koostanud nii, et seal sai osaleda ja võita põhimõtteliselt vaid GoBus. Vastutava ametniku tegevust hakkas uurima politsei. 2006. aasta mais toimus kohtuistung, kus arutati Atko Liinide kaebust otsuse peale anda Paide-Türi liin GoBusile. Atko Grupp on vaidlustanud riigihanke Viljandimaal, Tartumaal ja Valgamaal.
Harjumaa Liinid ei pidanud võimalikuks sõlmida lepinguid, sest situatsioon Harju maakonna ühistranspordi arendamise ja planeerimise vallas on pakkuja jaoks muutunud võrreldes pakkumiste esitamise hetkega.
BNSi teadete kohaselt on Harju maavalitsus maavanema Värner Lootsmanni kaudu asunud asutama uut ühisfirmat, mis hakkaks teenindama avaliku teeninduse lepingu objektiks olevaid bussiliine Harjumaal.
See seab juba kahtluse alla sõlmitava lepingu ajalise kehtivuse ning annab tellijale võimaluse viivitamatult erakorraliselt "mis tahes põhjusel" juba sõlmitud leping lõpetada ennetähtaegselt talle sobilikul ajal.
Tellija on võtnud endale õiguse kohaldada lepingu lõpetamisel nn lahtist kataloogi, milleks on ükskõik milline lepingut rikkuv tegevus.
Lepingu lõpetamisega "mis tahes põhjusel" kaasneb lisaks muudele sanktsioonidele ka leppetrahv. Harjumaa Liinide hinnangul moodustab kolme lepingu sanktsioon kokku suurusjärgu 40 miljonit krooni.