Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Logistikakulud paisuvad
Ehkki majanduskasv on pidurduma hakanud, ei pääse siiski tulevalgi aastal asjaolust, et paljud teenusehinnad näitavad tõusutrendi. Et aga transpordisektor on otseses sõltuvuses nafta hinnast ning tööjõust, tuleb suurem osa hinna kerkimisest just nende süüks kirjutada.
Näiteks tõusis eile nafta hind 93,20 dollarini barrelist. Oktoobris on nafta hind tõusnud 16%, kogu 2007. aasta jooksul 52%.
Ka ASi Eesti Raudtee turundusdirektor Rene Varek tõdeb septembri Logistika kuukirjas, et tuleva aasta algusest kehtestatakse karmimad nõuded vedurikütusele, mis tõenäoliselt suurendab kütuse hinda. "Peame korrigeerima tariifi ja vagunite kasutustasusid," ütleb Varek.
Ehkki tänavu küsitud meretranspordi eest on märgatavalt kõrgemat tasu, hoiatab rahvusvaheliste laevakompaniide ja transpordifirmade esinda ja ekspedeerija Roman Doroshenko Cargomasters Eesti OÜst, et hoolimata laevaliinide veomahu võimekuse tõusust, on laevaliinide sihiks tõsta ekspordihindasid, mis võib tähendada koguni 100protsendilist hinnatõusu.
Logistikakulude tõusu tuleval aastal möönab ka ASi Rubla (endine Tere) logistikajuht Rein Jõgiso. Tõusu absoluutnumbreid Jõgisoo ütlema ei soostu, ent prognoosib kasvuks 7,5-10 protsenti. "Põhilised tegurid, miks kulud kasvavad, on kütuseaktsiisi ning tööjõukulude kasv," sõnab Jõgisoo. Vähemal määral mõjutab kulude kasvu ka remondi ja ehituse hinnatõus.
Henkel Makroflexi tegevjuht Sirje Aal märgib teemat kommenteerides, et logistikakulusid tõstavad põhiliselt probleemid Venemaa piiril.
Täpset transpordikulude tõusu Aal ennustada ei oska, ent rõhutab, et kulud tõusevad kindlasti. "Kliendid ise veavad peamiselt välja, seetõttu tööjõukulude kasv meid väga palju ei mõjuta," märgib Aal. Probleemid Venemaa piiril AS Rublat ei mõjuta, kuna Venemaale mineva kauba maht on Jõgiso hinnangul tühine.
Kodu- ja sisustuskaupade jaemüüja JYSK Linnen'n Furniture OÜ regioonijuht Marek Järak nimetab logistikakulude kasvu põhjuseks samuti kütuse.
"Põhiline on ikkagi kütusekulu ja meil siin kasvab järgmisel aastal poodide arv," pajatab Järlak, et Jyski logistikaosakond Lätis ning tema otseselt logistikaeelarve koostamise juures ei viibi.
Elcoteqi peamised koostööpartnerid on globaalsed logistikaettevõtted nagu Schenker, TNT, DHL, UPS jne. Igal aastal korraldatakse korporatsiooni tasemel suuremate teenuse pakkujate vahel vähempakkumine, mis tagab ka konkurentsivõimelise hinna. Me eeldame, et meil õnnestub säilitada ka järgmisel aastal sama hea hinna ja kvaliteedi suhe kui siiani.
Siseriikliku teenuse osakaal üldpildis on väike, lepingud on sõlmitud mitmesuguste kohalike partneritega. Suurema osa transpordikuludest moodustavad lennutransport, maantee- ja mereveod.
Võrreldes eelmiste aastatega kulutused logistikale ei kasva, pigem väheneb. Selle peamiseks põhjuseks on eelseisvad muudatused tooteportfellis - kasvab keerulisemate ja kallimate, kuid väiksemates kogustes toodetavate sidevõrguseadmete osakaal.
Suuremaid investeeringuid logistika valdkonda ei ole algaval aastal plaanis teha. Põhirõhk on olemasoleva laohaldustarkvara veelgi põhjalikumal kasutamisel. WMS ehk Warehouse Management System juurutati Tallinna tehastes 2004. aastal.