Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kaubabetoon eeldab valukoha lõpetatust
"Ega seal muud kunsti olegi, kui pead enne tegema valmis valuvormid ja armatuuri, tagama ligipääsu ning omama vibraatorit," selgitab autoga kohale toodava kaubabetooniga valamise saladusi OÜ Ehitusekspert peaekspert Lembit Sõmer.
Betoonivalutöödega tegeleva ASi Betoonimeister tootejuhi Peeter Prangli sõnul peab majaomanik eelnevalt teadma, mida ta täpselt valada tahab.
Ettevalmistamisel peab peale raketise ja armeeringu olema ka ettekujutus valatava betooni projektijärgsest tugevusklassist. Üheltpoolt imelihtsat, kuid teisalt ilma projektita lausa hiromantiasse kalduvat väärtust peab ta esmatähtsaks.
"Tihti ei tea inimesed tugevusklassist suurt midagi ja soovivad mingit tavalist betooni," osutab Prangli valatud betooni hilisemate vigade võimalikule algpõhjusele. Samas kiputakse tihti tellima liiga kanget betooni, mis hoolimata raha liigkulutusest on aga lollikindlam lahendus. Olukorra optimaalseimaks lahenduseks peab ta ikkagi vastava valutöö projekti tegemist.
"Olukorras, kus kõik on järsku ehitajad, on tulemus ikka mäda," ohkab Prangli.
"Kui eramuehitaja teeb vundamendi valuvormi, siis las projekti autor või vähemalt ehitusinsener vaatab selle üle," paneb Sõmer tulevasele majaomanikule südamele.
Kui betoonitooteid turustava Rudus Eesti ASi müügijuhi Jaanus Järve kinnitusel käib firma spetsialist tulevast valukohta igaks juhuks alati üle vaatamas, siis Prangli pühib sellest käed puhtaks: "Meie toome vaid kohale, ülejäänu eest vastutab ehitaja!"
Järve sõnul tuleb tellimise käigus otsustada ka betoonipumba vajalikkus. Näiteks vahelae valamisel läheb vaja torude, vooliku ja pumbaga autot, keldri põranda valamisel piisab lihtsalt valamisrenniga ilma pumbata autost.
Ehkki betooniautode maht varieerub kuuest kuni kümne kuupmeetrini, saab vähima kogusena tellida pool kuupmeetrit kaubabetooni. Sellest vähemat ei suuda tehase mikser Järve tõdemusel enam korralikult segada.
Talviseks valamiseks soovitab ta majaomanikul vaadata enne töid valmis katted ja soojendusvahendid, külmalisandi paneb firma betooni sisse ise.
Sõmer soovitab ka eriti sügisel ja kevadel tagada tihti kuni kahekümnetonnistele betooniautodele kindel ratastealune pinnas. Minimaalse vooliku pikkusena soovitab ta firmale öelda alati kakskümmend viis meetrit.
Enne peab valmis olema valuvorm koos armatuuriga. Valmis peab olema ka vibraator värske betooni koheseks tihendamiseks. Kindlasti peab teadma betooni vajalikku survetugevust - see on väga tähtis!
Samuti peab tagama betooniautole ligipääsutee, muidu läheb auto koos trahvidega minema. Enne valamist tuleb veenduda, et betoon oleks plastiline, mitte liiga vesine ega tükiline.