Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Küsitlus
Kalle Läll, BPE Kinnisvaraeksperdi maakler
Kindlasti ei ole ainsaks teguriks hind. Esiteks on muutunud turukonjunktuur, mille negatiivset hoiakut on ajakirjandus pidevalt toetanud.
Teiseks on praegune ostja oluliselt teadlikum kui veel mõni aeg tagasi. Ei tormata enam ummisjalu ostma, vaid kaalutakse põhjalikult plusse ja miinuseid. Seda soosib ka turg, kus pakkumiste arv jätkuvalt suureneb, kuid nõudmine kahaneb.
Kolmandaks usun, et oluline märksõna on hinna ja kvaliteedi suhe, seda kõige laiemas mõistes - kõik saab alguse asukohast, kus tulevane eluase paikneb, milline on tema arhitektuur, ehituskvaliteet, materjalide valik, piirkonna infrastruktuur jne.
Kui pakutav objekt ei vasta aga mitme kriteeriumi poolest inimeste ootustele, saab nõudlust suurendada ainult hinna langetamisega või erakordselt õnnestunud marketingiga.
Hinna langetamise puhul sõltub palju sellest, milliselt tasemelt seda tegema hakatakse ja kui pikalt seda juba tehtud on.
Näiteks tavaline on olukord, kus müüja veendumus on, et tema viimane hind on 900 000 ning alla selle ta ei müü. Ja siis tuleb konkreetne pakkumine kliendilt, kes pakub 600 000. Lõpuks jääb kaup ikkagi tegemata. Sellisel juhul võiks leida ehk tasakaaluhinna 630 000-650 000 lähedal, mis vastaks ka turu hetkeootusele.
Mart Saa, Eri Elamispindade Kinnisvara tegevjuht
Müügiperioodid on tõesti pikaks veninud. Mina väidan aga, et turul on ostuhuvilisi päris palju ja päris tihti tehakse hinnapakkumisi ning kui need sobivad müüjale, siis tehakse ka kaup ära.
Mureks on see, et tihti tahetakse väga palju hinda alla saada ja müüjad sellega ei nõustu. Samas on arendusprojektide puhul nii, et inimesed käivad aktiivselt kliendipäevadel ja tutvumas ning jätavad projektid meelde, ent sageli kuuleb ütlemist, et ootame veel, siis tuleme uuesti vaatama ja hinnast rääkima. Tundub, et kellel on aega, jääb ootama, mida tulevik toob.
Seega toimib hinnalangus järelmüügis olevate objektide korral üldiselt hästi, arenduste puhul jäädakse tihtipeale ootama ja vaatama. Seda isegi juhul, kui projekt ise meeldis.
Peep Sooman, Pindi Kinnisvara juhatuse liige
Müügiperioodi suurim mõjutaja on küll hind, kuid on juhtumeid, kus isegi tugevalt alahinnatud objektide müük ei lähe.
Huvilisi justkui oleks, ent reaalse tehinguni ikkagi ei jõuta, kuna ostusoovijad ei saa pangas laenu või neil lihtsalt puudub piisav omafinantseering.
Selline probleem on eelkõige kallima vara puhul, kus laenu igakuine tagasimakse on kümnetes tuhandetes kroonides ning ka omafinantseering võib küündida miljoni kroonini.
Odavama vara puhul on hinnatase paika loksunud ning isegi mõnekümne tuhande kroonine hinnalangus turuhinnast madalamale tasemele kiirendab müügiperioodi märkimisväärselt.
Mika Sucksdorff, Uus Maa Kinnisvarabüroo tegevjuht
Müügiperioodi mõjutab lisaks hinnale mitu tegurit.
Äärmiselt oluline on siiski objekti atraktiivsus, mis eelkõige tuleneb asukohast.
Heas ja hinnatud asukohas paiknevale kinnisvarale leidub alati ostja, kuid siinjuures mängib olulist rolli ka hind, mis peab vastama keskmisele turuväärtusele.
Suur mõju müügiperioodile on pakkumise mahul konkreetses piirkonnas. Kui isegi kõrgelt hinnatud piirkonnas on müügis väga palju elamispindu, pikenevad nende müügiperioodid paratamatult, kuna ostjatel on suurem valik ning võimalus kaubelda eri müüjatega.
Loomulikult mõjutavad müügiperioodi ka objekti eripärad nagu seisukord või elamu arhitektuur, näiteks on turu praeguses olukorras mõnevõrra lihtsam müüa renoveeritud kortereid ning arhitektuuriväärtuslikes elamutes paiknevaid kortereid.
Nüüdsel turul määrab müügiperioodi siiski sageli hea hind.
Kui ostja on veendunud soodsas hinnas, jõutakse reeglina kiiresti tehinguni.
Maia Daljajev, Arco Vara Kinnisvarabüroo elamispindade maakler-projektijuht
Peale hinna ja seisukorra, mis on väga olulised kriteeriumid, peab kiiremini ja paremini müübival objektil olema mingi lisaväärtus.
Näiteks läheb hästi kaubaks hea hinnaga uus korter vanalinnas, millesse on juba paigaldatud köögimööbel ja garderoobikapid.
Uute objektide puhul ongi oluline, et peale hinnaalanduse või hoopis selle asemel pakutakse ostjale sisustust, sest ostes uut korterit minimaalse omafinantseeringuga, ei jätku paljudel enam vahendeid uue mööbli soetamiseks.
Autor: ÄP