• OMX Baltic1,52%298
  • OMX Riga0,02%868,54
  • OMX Tallinn1,95%1 877,9
  • OMX Vilnius0,37%1 147,82
  • S&P 500−0,95%6 025,99
  • DOW 30−0,99%44 303,4
  • Nasdaq −1,36%19 523,4
  • FTSE 100−0,31%8 700,53
  • Nikkei 225−0,15%38 727,99
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,97
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%100,75
  • OMX Baltic1,52%298
  • OMX Riga0,02%868,54
  • OMX Tallinn1,95%1 877,9
  • OMX Vilnius0,37%1 147,82
  • S&P 500−0,95%6 025,99
  • DOW 30−0,99%44 303,4
  • Nasdaq −1,36%19 523,4
  • FTSE 100−0,31%8 700,53
  • Nikkei 225−0,15%38 727,99
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,97
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%100,75
  • 11.01.08, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Saastemaks: kui head ideed otsas

Eestis võib tulla autodele saastemaks, mis sõltub auto vanusest, massist, mootori kubatuurist, süsihappegaasi päästust. Autode saastemaks on üks punkt üldisemas ökomaksude tõstmise kavas.
Äripäev ei toeta uut maksu.
Saastemaks on ebaõiglane nende eraisikute suhtes, kes omavad küll autot, ent sõidavad vähe. Paljudel on auto vaid üksikuteks sõitudeks - maakodus käimiseks, suuremate ostude transportimiseks jne. Tööl käiakse juba ühistranspordiga. Ülikallis parkimine ja ummikud on mõistuse pähe pannud.
Need, kes autot palju kasutavad, on juba kõrgemalt maksustatud: kütuseaktsiis pluss rohkem käibemaksu. Pealegi tõstis valitsus just kütuseaktsiisi. Kütusetarbimise maksustamisest peaks juba piisama.
Saastemaksu kehtestamine ei likvideeri kroonilisi ummikuid, millega on hädas eriti Tallinn. Ummikud tekivad ka päise päeva ajal, mil tehakse valdavalt töösõite, mida ei saa ära jätta. Ametiautodega.
Juhtub see, et töösõite vähemaks ei jää, aga kuna sõitmine tehakse kallimaks, tõusevad veelgi kaupade ja teenuste hinnad. Selle oleksime sunnitud kõik ühiselt kinni maksma. Inflatsioon saaks lisakiirenduse.
Mootorimahust sõltuv saastemaks sunnib mõtlema väiksema ja säästlikuma auto peale, mis on iseenesest õige suund. Linnas ei pea ringi sõitma maasturiga. Võrreldes Euroopa suurlinnu näiteks Tallinnaga, torkab silma siinne luksusautode ja maasturite rohkus. Las maksavad need rohkem, kel auto on uhkeldamise asi!
On veel üks aspekt - turvalisus. Suurem auto on teadagi turvalisem.
Suurema auto vahetavad väiksema vastu siiski teadlikumad eraisikud, kel auto ei ole töövahend. Paljud väikeettevõtjad, FIEd kasutavad sõiduautot, maasturit või kaubikut ka vedudeks. Nemad ei saa autot väiksema vastu välja vahetada.
Palju autosid on tänaval taksodena. Takso peaks olema siiski vähemalt suurema keskklassi auto.
Saastemaks paneks ilmselt paljusid autost üldse loobuma, mis polegi ehk halb mõte. Aga efekt saavutatakse siin n-ö pühapäevasõitjate arvel, kes liiklust palju ei koorma. Ja maasturid vuravad linnatänavail edasi.
Mis oleks lahendus? Autorodud lakkamatutes ummikutes, millega kaasneb ajakulu, parkimise võimatus/kallidus kesklinnas ja kütusehinna tõus ei soodusta Eesti edasist autostumist - tingimused on niigi ebasoodsad.
Uus maks näitaks üksnes seda, et maksu kehtestajad on agoonias, sest muude abinõudega ollakse jänni jäänud.
Autor: ÄP

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 07.02.25, 16:14
Revolutsioon Kinema hooldusmudelis annab tõstustele esmakordselt Eestis 5-aastat garantiid
Tööstuslikud tõstuksed on paljude ettevõtete igapäevaelu lahutamatuks osaks, tagades kaupade sujuva liikumise. Tõstuksed, nagu kõik töötavad ja liikuvad seadmed, vajavad töökindluse tagamiseks pidevat hooldamist.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Äripäeva TOPid

Tagasi Äripäeva esilehele