Mis võib sellel aastal koolitusturul juhtuma hakata?
Koolitusturu arengud on aeglased ja horisondiks oleks mõistlikum seada pigem kaks-kolm aastat. Ümber on saamas innovatiivsuseta ja siseturule suunatud kiire kasv tänu odavale laenurahale.
Ettevõtted struktureerivad ennast ümber, otsitakse uusi turge, tooteid ja teenuseid. Põhiline ei ole mitte niivõrd inimeste, kuivõrd organisatsioonide ja strateegiate arendamine, mistõttu koolituste asemel hakatakse rohkem kasutama konsultatsiooniteenuseid.
Metsa- ja muude lustikoolituste maht lähiajal väheneb. Selle asemele tulevad seminaridel, konverentsidel ja koolitustel inspireerivad teemad, mis otsivad uusi ideid, ärimudeleid ja strateegilisi valikuid ning nende nutikat elluviimist.
Kas inspireeriv on sarnane motivatsioonikoolitusele?
Inspireerimise põhiküsimus on unikaalsuse leidmine. Motivatsiooni põhiküsimuseks on inimeste õiglane tasustamine. Seda võib koolitada, aga tegelikult pole see mitte koolituse, vaid ettevõtte motivatsioonisüsteemi ülesehitamise teema.
Kas Teie arvates on oodata koolitajate liitumisi?
Vaevalt. Head koolitajad on kõigile teada ja mõistlikum on võtta inimesi ühest või teisest firmast. Mõned koolituspakkujad on mõni aeg tagasi ka liitunud, aga sünergiat pole sellest tekkinud.
Kuna kulud suurenevad, võib liitumisi ka toimuda, aga see ei loo brändi. Kui Peep Vain ja Invicta kokku läheksid, siis ma ei tea, mis sealt tekkida võiks, vaevalt et midagi tõsiseltvõetavat.
Kuna turg on pingeline ja konkurents suureneb, hakkab tugevama brändi ja soodsa hinnaga koolitajate vahel tekkima selgem eristumine. Praktikutest koolitajatel, kes paljuski soodsama hinnaga konkureerivad, on ees raskemad ajad.
Kas sisseostetavate koolituste maht võib muutub?
Ettevõtted märkavad, et koolitus pole kaugeltki kõige mõistlikum viis inimeste arendamiseks. Rahaliselt on palju mõistlikum inimesi maja sees ise arendada kui osta koolitusi sisse.
Koolituste arvu võivad üleval hoida Euroopa Liidu rahad. Teisalt saavad ettevõtted aru, et pole mõtet koolitada lihtsalt sellepärast, et koolitused on kättesaadavad. Koolitus võtab inimesed töölt ära ja nõuab aega. Isegi kui koolitus on päris tasuta, on ta organisatsiooni jaoks kulukas.
Mis võib toimuda koolitusturul aastal 2018?
Koolitusfirmadele on suurimad konkurendid ülikoolid. Tänapäeva "tegijad" õpivad ise, kuna info on kättesaadav, käiakse saamas just inspiratsiooni.
Tõenäoliselt oleks 21. sajandi inimestel põnevam minna ennast täiendama Tallinna ja Tartu ülikoolidesse kui mõnda koolitusfirmasse. Tüüpiline koolitusfirma on pigem 20. sajandi nähtus. E-õpe ja virtuaalkeskkonnas lisandväärtuse loomine eeldab tugevamaid mudeleid, kui on koolitusfirmadel.
Lihtoskuste koolitused võivad jääda, nagu enesekehtestamine ja läbirääkimised, aga selle trendi vastu töötab, et enamasti pole nende koolituste sisu muu, kui et ole viisakas. Pikas perspektiivis ennustan traditsioonilistele nn teemapaketi koolitusfirmadele vett ja vilet ning raskusi. Aga kohe see akendest ja ustest sisse ei mürise.
Koolitused muutuvad seega tõsisemaks?
Köidab ikkagi sisu. Põnevad on sisukad koolitused. Inimesel on vajadus tarkust juurde saada, leida uusi lahendusi. Positiivseid emotsioone annab, kui tunned, et võtad julgeid eesmärke ja liigud õiges suunas. Eduelamust saadakse ebamugavustsooni ületades. Sa tajud, et oled tegija, sest pingutasid.
Millised on koolitustrendid mujal maailmas?
Suured organisatsioonid on enda sisse ehitanud koolituskeskused. Muide, nii on ka Eestis, selle näiteks on Elion ja Hansapank. Väiksemad firmad võtavad mujal maailmas koolitusi näpuotsaga, nende edu aluseks on pigem omaenese tarkus, efektiivsus ja paindlikkus.
Mida peaks koolituste tellimisel arvestama?
Kui tahetakse koolitust peamiselt lõõgastuseks, oleks inimesed mõtet saata pigem teatrisse, mitte koolitusele. Hind oleks soodsam ja tulemus parem.
Inimkapitali sidumine organisatsiooniga tähendab, et inimeste oskused on seotud kriitiliste äriprotsessidega ning toetatud infosüsteemidega. Kui tahame inimestele paremate oskuste andmisega efektiivsust tõsta, on mõistlik upitada ka infosüsteemi, mida kasutatakse.
Seotud lood
Puhas töökeskkond tõstab inimeste motivatsiooni, mõjub hästi produktiivsusele ning jätab ka klientidele ning külalistele hea esmamulje. Tööruumides veedame väga suure osa oma ajast ning mitte keegi meist ei tunne end hästi ruumides, kus on üldine puhtuse tase madal.