Lennufirmad British Airways ja Virgin
Atlantic on kohustatud reisijatele tagastama raha Suurbritannias ning USA-s
kogusummas 100 miljonit naela (2,07 miljardit krooni), ka eestlastel on võimalus
raha tagasi saada.
Lennufirmad British Airways ja Virgin Atlantic jõudsid eelmise nädala reedel kokkuleppele kollektiivhagi rahuldamise tingimustes, millega British Airways ning Virgin Atlantic on kohustatud tagastama ühe kolmandiku kütusetasust reisijatele, kes ostsid nimetatud firmadelt pileteid ajavahemikul 11. august 2004 kuni 23. märts 2006.
Kütusetasu tagastamine puudutab umbes 11 miljonit BA ning Virgini reisijat. Kollektiivhagi tulemusel reisijatele jagatava raha kogusumma Suurbritannias ning USA-s ulatub £100 miljonini.
Lennufirmad tagastavad reisijatele osa lennupileti hinnast. Soraineni advokaadibüroo advokaatide sõnul võivad ka Eestist pärit reisijad saada tagasi lennuraha.
Tagastatav summa ulatub ühe otsa piletite eest pikemate lendude puhul 250 kroonini (lühemate lendude puhul vaid 25 kroonini). Seega 4 liikmeline pere võib ühe edasi tagasi reisi eest tagasi saada Virgin Atlantic’ult või British Airways’ilt kuni 2000 krooni.
British Airways ning Virgin Atlantic on kohustatud reisijatele raha tagastama, kuna nad leppisid omavahel seadusevastaselt kokku kütusetasu tõstmises. Avalikkusele põhjendasid lennufirmad piletihindade tõusu kütusehinna tõusuga maailmaturul, kuid tegelikkuses küsiti reisijatelt kõrgemat piletihinda suurema kasumi teenimise eesmärgil. Kui 2004. aastal pidid reisijad maksma piletihinnale lisatud kütusetasu £5, siis 2006. aastaks oli BA kütusetasu tõusnud juba £60.
Taolise kartellikokkuleppe eest määras Suurbritannia konkurentsiamet British Airways’ile trahvi £121,5 miljonit ning USA justiitsministeerium $300 miljonit. Virgin Atlantic vabastati täielikult trahvi tasumisest, kuna ta teatas võimudele kartelli olemasolust ning aitas igati uurimisele kaasa. Taoline leebusprogramm on Euroopas palju populaarsust kogunud ning kaasa aidanud enamike kartellide avastamisele.
Soraineni advokaadibüroo advokaatide sõnul on see ka signaaliks Eesti ettevõtete juhtidele, et kartelli osalisel on võimalik pääseda trahvidest, kui ta teavitab vastavaid ametkondi kartellis osalemisest. Eestis on kartellis osalemine kriminaalkorras karistatav ning esimene kohtuotsus kartelli loomise katses Eestis on tehtud (süüdimõistev).
Eestis hetkel sellisel kujul leebusprogrammi ei eksisteeri ja seetõttu on ka kartellide avastamine raskendatud. Samas on ka Eestis viimasel ajal arutatud võimalust taoline programm kasutusele võtta. See peaks oluliselt tõstma avastatavate kartellide hulka. Advokaatide sõnul on sellise olukorra tekkimist võimalik vältida kui ettevõtted lasevad teha konkurentsiauditi.
"Justiitsministeeriumis välja töötamisel oleva nn. leebusprogrammi põhialused peaksid valmima 2008. aasta keskpaiku või hiljemalt 2008. aasta lõpuks," märkis advokaat Ivar Kurvits.
Estraveli kommunikatsioonijuhi Mari-Liis Rüütsalu sõnul ostab Estravel büroo vahendusel pileteid Virgin Atlanticu ja British Airwaysi lendudele nädalas keskmiselt 2-3 reisijat. "Täpseid numberid, kui palju eestlase sel ajavahemikul nende lennufirmadega lendas, kahjuks pole. Kuid Estraveli kui Eesti suurima reisibüroo vahendusel ostab pileteid Virgin Atlanticu ja British Airwaysi lendudele nädalas keskmiselt 2-3 reisijat. Hetkel ei ole kliente selle murega meie poole pöördunud, kuid kindlasti leiame vajandusel lahenduse," märkis Rüütsalu.
Seotud lood
Inglismaa lennufirma British Airways kaotas
supermoodsas Heathrow' lennujaama 5 terminalis ära supermodell Kate Mossile
kuulunud pagasi. Nüüd ähvardab lennufirmat suurevaluraha maksmine, õbluke neiu
võib ettevõttelt nõuda 8500 naela ehk 165 750 krooni.
British Airways on hoiatanud reisijaid, et
täna tühistatakse tõenäoliselt üks lend viiest terminalis 5, põhjuseks
lennufirma suutmatus pagasiprobleemi lahendada.
Olen veendunud, et tehisintellekt (AI) on saamas meie elu lahutamatuks osaks, kuigi selle juurutamine ja kasutuselevõtt võib võtta kauem aega, kui paljud eeldavad. Oleme juba näinud, kuidas AI suudab tõhusalt lahendada äärmiselt keerukaid ülesandeid. Samas on see tehnoloogia veel üsna kaugel täielikust äriprotsessidesse integreerimisest, mis nõuab põhjalikku tööd ja aega.