Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Eksportijale kuni 1,5 miljonit abi
"Ettevõtted peavad omavahenditest investeerima vähemalt 50%, aga paljudel juhtudel on ettevõtete panus 70-80%," rääkis eile EASi juhatuse liige Ülari Alamets. "Me tahame, et ekspordi käibele lisanduks kogu toetusperioodi jooksul 50 miljardit krooni."
Et ambitsioonikat eesmärki saavutada, toetab EAS eelkõige ettevõtteid, kes juba müüvad välisturule. Kuni 1,5 miljoni kroonist ekspordi turundustoetust võivad saada ka need, kelle toodang või teenus omab tugevat ekspordipotentsiaali. Pakutavat ekspordi turundustoetust nimetas EASi tegutsevate ettevõtete divisjoni direktor Allar Korjas pigem katalüsaatoriks kui motivaatoriks välisturule minna.
"Samal ajal võib suurettevõte - näiteks mööblifirma, kes tahab välispartnerile atraktiivne olla ning mitu aastat järjest 100 ruutmeetrit messipinda rentida - mitme aasta jooksul maksta kokku miljoneid," rääkis EASi tegutsevate ettevõtete divisjoni direktor Allar Korjas.
Nüüd võtab EAS toetada ka toote vastavusse viimist sihtturu nõuetega, tootekatsetuste läbiviimist, uute pakendite ja brändi väljatöötamist ning kaubamärgi kaitsmist.
Kilepakkematerjalide tootja Estiko-Plastari juhataja Triin Anette Kaasik ütles, et EASi 300 000kroonine ekspordiabi oli neile välisturgudele minekul seemneks ning julgustuseks.
EASi 300 000kroonine eksporditoetus kulus Balti riikide juhtival kilepakendi tootjal väliskomandeeringutele ja reklaamkataloogide trükiks. Aastate jooksul investeeris Estiko-Plastar aga välismaal löögile pääsemiseks miljoneid.
"Oleme palganud kaks ekspordijuhti, kelle ainus ülesanne ongi uute välisklientide leidmine - kõigepealt sihtturu kaardistamine koos ohtrate komandeeringutega ning seejärel läbirääkimised kuni müügitellimuste vormistamiseni," rääkis Kaasik. "Arvestuslikult on ekspordiks suunatud müügitegevuste kulu ligikaudu 3 miljonit krooni aastas."
Peamiseks takistuseks pidas Kaasik umbusku, eriti Skandinaavias. "Meid seal keegi ju ei oota, kõigil on juba pikaajalised tarnijad olemas. Üldjuhul ollakse oma partneritega rahul," selgitas ta. "Raske on tõestada, miks nad peaksid oma hästi toimivad tarnijad meie vastu vahetama, isegi kui pakume samaväärset kvaliteeti ja tarnekindlust veidi parema hinnaga."