Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Pea kõik tööstus- ja kaubandusfirmad ostavad logistikateenuseid
Ulatuslikemalt ostavad Eesti ettevõtted sisse transporti ja transpordi korraldamisega seonduvaid tegevusi nagu veokorraldus ja ekspedeerimine ning korjelogistika.
Rahvusvahelist transporti ostab mingil määral sisse 97% vastanud tootmis- ja kaubandusfirmadest, 84% vastanuist ostab sisse üle kolmveerandi vajalikest rahvusvahelise transpordi mahtudest. Sisseostu mahult järgneb siseriiklik transport, seejärel transpordikorraldus ja ekspedeerimine ja korje ning tagastuste logistika.
Üle 40% vastanud firmadest ostab mingil määral sisse tellimuste täitmist ja logistilisi IT-süsteeme. Vähim ostetakse arvete saatmist ja varude haldamist.
Kõige ulatuslikumat sisseostu laienemist oodatakse aastaks 2010 logistiliste IT-süsteemide puhul - 26% firmadest, kes vastamishetkel logistilisi IT-süsteeme väljast ei tellinud, kavatsevad seda teha aastaks 2010. Laienemise ulatuselt järgnevad varude haldamine (21%), ladustamine (20%) ja toodete klientidele kohandamine/lõppkooste vastavalt klientide tellimustele (18%).
Oodatakse kõigi logistiliste tegevuste sisseostu laienemist, ühe erandiga - üle kolmveerandi rahvusvahelisest transpordist sisse ostvate kaubandusfirmade osakaal kahaneb aastaks 2010 seniselt 85 protsendilt 74 protsendile. Arvatavasti seondub see osal kaubandusfirmadel selliste mahtudeni jõudmisega, mille juures rahvusvahelisi vedusid teostavate veokite omamine muutub majanduslikult mõttekaks.
Milliseid kasutusvõimalusi on LogOnBalticu uuringutulemustele leidnud Tallinna linn, kes oli üks uuringu tellijatest?
Enamik Tallinna ettevõtteid puutuvad suuremal või vähemal määral kokku logistikaga.
Enne LogOnBaltic projekti puudus ülevaade kaubavoogudest ja eelistatud transpordikanalite kasutamisest eri materjalivoogude liikumisel. Teadmist saab kasutada transpordi infrastruktuuri ja linna ruumilisel planeerimisel, mis arvestab logistilisi sõlmpunkte ja lihtsustab ettevõtetel kaupade tellimist või vahendamist.
Olukord on kaardistatud ja see aitab antud valdkondades edasisi otsuseid ette valmistada. Lisaks võrreldi projekti käigus eri regioonide kompetentsust logistika alal.
Projekt LogOnBaltic andis logistika valdkonna arendamiseks tulemused, mis võimaldavad võrdlust Euroopa teiste regioonidega. Rohked külastused kodulehel kinnitavad, et projekti tulemused pakuvad üleeuroopalist huvi.
Autor: Ain Kiisler