Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ummikuist päästavad autojuhi uued valikud
Tallinn autostub kiiresti. Koos autode arvuga kasvavad ka ummikud.
Teedeehitus kesklinnas ummikuid ei lahenda. Päästa võib autokasutajate harjumuste ja valikute muutus.
Ristmike ümberehitamise mõju linnaliiklusele on üllatavalt tagasihoidlik. Ehitades umbes olevat ristmikku laiemaks, liigub kogu sealne autode hulk järgmise ristmikuni ja seisab seal edasi. Kõiki ristmikke korraga me aga paraku laiemaks ehitada ei suuda.
Ummikute vähendamine eeldab muutusi mõtlemises. Linn on ehitanud hulga korralikke jalgrattateid. Paraku näitab viimane teadaolev uuring, et rattaga käib tööl vaid 1% tallinlastest. Logistika tehtud küsitlus näitab ka ühte põhjust - kolmandikus ettevõtetes puudub töötajal igasugune võimalus oma ratta hoidmiseks. Veelgi hullem - tööandja teatab, et ei kavatse neid tingimusi ka luua, kuna ei näe vajadust. Samas oleks investeering imeväike, eelkõige paar tuhat krooni maksev rattahoidja maja ees.
Suurim leevendus oleks vedada inimesi üle ristmike bussidega. Korralikult töötava Pargi & Reisi süsteemi (tihe graafik, tasuta sõit, eelissõidurada) kasutajana nähakse tipptunnil paari tuhandet inimest. Ülemiste ristmiku liiklusele oleks tuntav, kui tipptunnil kaob sealt tuhandeid autosid.
Kuidas saada inimesi istuma ratta selga ja bussi? Stratumi juhil Dago Antovil on selleks šokiteraapia - teeme kesklinna liikluspiiranguid juurde. Paneme liikluseks kinni näiteks Estonia puiestee. "Las läheb liiklus kesklinnas rohkem umbe, siis hakatakse tegema valikuid," leiab Antov.