Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Linn elustab pargi ja reisi reklaamikampaania
Tallinn asus eelmisel aastal liiklusummikutega võitlemiseks autojuhte teedelt ära meelitama ja lõi pargi ja reisi süsteemi. Paraku on autode enne kesklinna parklasse jätmine ja sealt edasi bussiga liikumine jäänud oodatust tunduvalt tagasihoidlikumaks. Mõju liiklusummikute vähenemisele ei ole.
Inseneribüroo Stratum juht Dago Antov esitas eelmises Logistika numbris mitmeid ideid Tallinna liiklusummikute leevendamiseks. Ettepanekuid on tulnud ka pärast artikli ilmumist. Esitatud ideid ja ettepanekuid kommenteerib Tallinna transpordiameti juhataja asetäitja Tiit Siimon, kes tasuta bussisõitu ei luba, kuid on nõus, et P&R-süsteem vajab rohkem reklaami ning osa suurte teede-ehitusrahadest võiks suunata ühistranspordi arendamisse.
Tiit Siimon: Liiklus- ja parkimiskoormuse vähendamiseks Tallinna kesklinnas on Tallinna volikogu kehtestanud tasulised parkimisalad ja parkimistasu. Sama määrusega on sõidukijuht P&R-süsteemi parklas parkimistasu maksmisest vabastatud, kui ta omab kehtivat Tallinna ühtse ühistranspordi piletisüsteemis kasutatavat perioodipiletit. Esimese etapina rakendas linn P&R-süsteemi Pirita-kesklinna suunal. Süsteemi toetab ühistranspordirada Pirita teel.
P&R-süsteemi kasutajatele tasuta bussisõidu võimaldamisega rikuks aga linn võrdse kohtlemise printsiipi.
P&R-süsteemi on meedias kajastatud, autojuhtidele on välja jagatud tuhandeid asjakohaseid infovoldikuid. Samas nõustume ettepanekuga - infot P&R-süsteemi eeliste kohta on olnud vähe.
Lähinädalatel alustab linn pargi ja reisi reklaamikampaaniaga.
Tallinna linna, Inseneribüroo Stratum ja Tallinna Tehnikaülikooli väljatöötatud lähtekohtades P&R-süsteemi rakendamiseks Tallinnas on ette nähtud süsteemi kehtestamine ka Mõigu-Ülemiste-kesklinna suunal. P&R-süsteemi rakendamine Tartu maantee suunal on kavas lähiaastatel.
Nii Tallinna trammiprojektis kui ka Tallinna tänavate ja kergliiklusteede teemaplaneeringus on arvestatud Estonia puiestee peaasjalikult ühissõidukitele jätmisega. Teoks saab see siis, kui Eesti valitsus siiski võtab nõuks suunata Euroopa Liidult saadavat toetust Tallinna trammiprojekti elluviimiseks. Sellisel juhul on Estonia puiestee sulgemine tavaliiklusele kavandatud aastasse 2013.
Tallinna transpordiamet rajab 2008. a juuniks ca 10 km ühistranspordiradasid, koos ühistranspordi prioriteedisüsteemiga fooriristmikel, kesklinna suunas. Ühe raja äravõtmine tavaliikluselt ei vähenda küll liiklusummikuid tavaliiklejatele, kuid muudab samal ajal ühistranspordi kiiremaks ja mugavamaks. See vähendab kindlasti autokasutajate hulka.
Ühistranspordiradadelt tavasõidukite äratoomine sisaldub juba nende radade nimetuses ja nendel radadel liikumise korras. Küsimus on kontrolli tõhustamises. See on käesoleval ajal politsei pädevus. Seadusemuudatused, mis võimaldaksid kasutada ka elektroonset järelvalvet bussiradade kasutamise üle (analoogselt kiiruskaameratega), on praegu valitsuses ja riigikogus menetluses.
Kindlasti mõjub see positiivselt liiklusummikute leevendamisele. Tallinna kommunaalamet tegeleb väikese ringtee võimalike variantide väljatöötamisega.
Seejärel saab arvutada ringtee rajamise maksumused ning alles siis, arvestades vahendite olemasolu, rääkida ringtee valmimise tähtaegadest.
See on põhimõtteliselt ka Tallinna transpordiameti seisukoht. Samal ajal tuleb Tallinna transpordisüsteemi siiski arendada kui tervikut.