Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
GPS-seadmete liider liigub edasi hüpetega
Me muutume mugavamaks ja maksame selle eest. Teadlike autojuhtide ja matkajate elu on juba aastaid lihtsustanud elektroonilised navigatsiooniseadmed, mis joonistavad ekraanile kaardi ja juhised, kuidas liikuda punktist A punkti B, näitavad sinu asukohta, liikumiskiirust, läbitud teekonda, lähimaid bensiinitanklaid või koguni liiklusummikuid. Traditsiooniliste paberist atlastega võib tulevikus nagu ajalehegagi, tõenäoliselt vaid ahju kütta.
Alates 2000. aasta talvest, mil navigatsiooniseadmete lipulaev Garmin avalikuks firmaks sai ning oma aktsiad Nasdaqi börsile viis, on väärtpaber teinud läbi kaheksakordse tõusu. Tõus oleks kõvasti võimsamgi, kui ettevõtte poleks viimase viie kuuga enam kui poolt oma väärtusest kaotanud.
Väärtpaberi kiire langus on muutnud aktsia fundamentaalsemalt odavamaks ja vähem riskantseks ning see tõukas mind ka veebruari lõpus aktsiat ostma.
Garmini kasv on olnud muljetavaldav. Kui 2000. aastal oli ettevõte võrdne ühe suuremapoolse Tallinna börsi firmaga (aastakäive 346 miljoni dollarit), siis selleks aastaks peaks käibenumber ulatuma juba üle 4 miljardi dollari. Samas suurusjärgus on kasvanud ka ettevõtte kasuminumbrid.
Garmin on siiani olnud rahamasin. Aastaid on ettevõte teeninud iga kümne dollari pealt üle 3 dollari kasumit.
Kiire kasv kindlasti jätkub, kuid investorid peavad arvestama, et navigatsiooniseadmete hinnad alanevad märkimisväärse kiirusega. Garmin prognoosis märtsi alguses, et kasvav konkurents langetab autode navigatsiooniseadmete hinda sel aastal umbes 20 protsendi võrra. Korralik kasumlikkuse langus tabas ettevõtet juba möödunud aasta viimases kvartalis, mil kasumimarginaal langes 25 protsendile. Garmin soovib oma juhtivat turuosa USAs hoida ning Euroopas kasvatada. See sunnib odavamalt tooteid müüma ja mõjub enne kulude kokkutõmbamist esialgu negatiivselt ka marginaalidele.
Samas aga võivad investorid arvestada, et GPS-seadmed on jõudmas massidesse ning turg kasvab lähiaastatel tõenäoliselt tohutu kiirusega. Garmini peamine konkurent TomTom prognoosib, et sel aastal müüakse USAs kuni 20 miljonit auto GPS-seadet, mida oleks kaks korda enam kui mullu. Sel juhul pole toodete hinnalangus kuigi suur kaotus. Ehkki lisaks autodele toodetakse GPS-seadmeid laevadele, lennukitele, matkajatele-sportlastele või kasvõi koerte jälgimiseks, annavad lõviosa tulust siiski auto GPS-seadmed (neljandas kvartalis 82% Garmini käibest).
Kui siiani võttis kiiresti kasvavalt GPS-seadmete turult koore Garmin koos TomTomiga, siis navigatsiooniseadmete massidesse liikumisel soovivad ka mobiiltelefonide tootjad (Nokia, Motorola) jalga ukse vahele saada. See on investoreid viimase poole aasta jooksul kõige enam hirmutanud.
Mis saab siis, kui ettevõttest kümme korda suurem Nokia oma telefonidele GPS-seadmed külge liidab? Kas turg killustub ja marginaalid tõmbuvad kokku? Mõningal määral kindlasti. Teisalt oleks see aga ka Garminile võimalus, kuna kasvab tõenäosus, et oma ala liider mõne suure ja kõlava nimega tehnoloogiagigandi poolt üles ostetakse.
Kindlasti pole ka veel selge kuivõrd võimsalt mobiilidesse ehitavad GPS-seadmed turu segamini löövad. Inimesed võivad soovida kasutada navigatsiooniseadmeid ka eraldiseisvana. Mobiiltelefonidesse sisseehitatud fotokaamerad ja muusikapleierid pole peatanud digifotokate ja mp3-mängijate buumi. Arvan, et GPS-seadmete tootjate võidukäik jätkub.