Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kõrge kütusehind pankrotistab lennufirmasid
Hongkongis pani pillid kotti vaid 17 kuud tegutseda jõudnud odavlennufirma Oasis. See oli üks väheseid pikki vahemaid katnud odavlennukompaniisid, enamasti teevad odavlennufirmad paaritunniseid otsi.
Oasis alustas Boeing 747ga liinil Hongkong-London, aasta eest hakati lendama ka Kanadasse Vancouverisse. Plaanis olid liinid Saksamaale ja Austraaliasse.
Oasise surusid põlvili aastaga 73% tõusnud kütusehind ja konkurents Hongkongi lennufirmaga Cathay Pacific. Viimast peetakse üheks maailma parimaks lennukompaniiks. Oasis müüs pileteid neist mitu korda odavamalt, pakkudes samal ajal pardal tasuta toitu.
Märtsi lõpus peatasid tegevuse ka kolm USA lennufirmat. Neist Indianapolises paiknev ATA tühistas kõik reisid ja teatas pankrotistumisest juba teist korda viimase kolme aasta jooksul. Põhjuseks tõi USA suuruselt kümnes lennufirma kaotatud tellimused sõjaväevedudele ja kütuse kallinemise.
Samuti pankrotistus üle 60 aasta Hawaii saarte ja mandri-USA vahet lennanud Aloha Airlines. Tegevuse lõpetamisest teatas ka alles mullu mais alustanud Ohio lennufirma Skybus Airlines, mis püüdis USAs kopeerida Iiri Ryanairi ärimudelit.
240 lennufirmat ühendav rahvusvaheline lennutranspordi assotsiatsioon IATA ennustas mullu septembris lennundusäri tänavuseks kasumiks 7,8 miljardit dollarit. Nüüdseks on numbrit juba kahel korral alandatud, hetkeprognoos on 4,5 miljardit dollarit (45 mld kr).
Seejuures peaks Euroopa lennufirmade kasum langema mulluselt 2,1 miljardilt 1,8 miljardile dollarile.
Autor: ÄP