Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
SCOR väljub tarneahelate juhtimisest ärijuhtimise standardiks
SCORi (Supply-Chain Operations Reference Model) mittetundmine tekitab raskusi saada aru oma rahvusvahelistest partneritest ja jätab ettevõtte ilma võimalusest teha õigeid prognoose vähese ajakuluga.
Üleilmselt kasutatav tarneahelate juhtimise standard SCOR on arendatud universaalse, kõigi ettevõtete kõiki tarneahela põhiprotsesse (planeeri, hangi, tee/tooda, tarni ja tagasta) hõlmava, diagnostika- ja ümberkorraldamise tööriistana. See seob ühtseks tervikuks strateegilise juhtimise, ostu-, müügi- ning tootmistegevuse ja logistika.
SCOR hõlmab ettevõtte kõiki tarnija- ja kliendikontakte tellimuste esitamisest arvete maksmiseni, kõigi kaupade ning teenuste liikumist. Samuti turukäitumist nõudluse olemuse mõistmisest kuni iga üksiku tellimuse täitmiseni. Keskendudes terviklikule tarneahelale, mis ühendab lõpptarbijat toorainega, hõlmab mudel ka kõiki tarnijate tarnijaid, klientide kliente jne. SCORi põhjal standardiseeritud tarneahelad ei hõlma ainult neid väärtusahela osi, mis seonduvad tootearenduse (R&D) ja müügijärgse teenindusega.
Sobib kasutamiseks kõigil. SCOR sobib kasutamiseks sõltumata organisatsiooni tegevusalast, suurusest ja protsesside keerukusest nii lühikeste kui ka väga pikkade tarneahelate kirjeldamiseks, mõõtmiseks ja arendamiseks. Tegemist on eelkõige vahendiga, mille abil saab arusaadavale loogikale tuginedes visualiseerida laiaulatuslikke tervikuid nende soorituse hindamiseks ja vajadusel täiustamiseks. Moodsa globaliseerunud majanduse, protsessijuhtimise ning tarneahelate integreerumise ajastu nõue on SCORi tundmine hiljemalt keskjuhi tasemest alates. Põhjus on lihtne - ilma selleta ei pruugi te rahvusvahelises professionaalide keskkonnas lihtsalt saada aru, millest räägitakse. Näiteks võib teil klientidega jutu tulla ettevõtte tarneprotsessi D.1 (tarni toode prognoosi põhjal soetatud varudest) asendamisest D.2ga (tarni tellimuse põhjal ostetud toode), mille tulemusena paranevad tarnekindlus ja paindlikkus, võimaldades samal ajal alandada tarneahela kogukulusid ning lühendada firma raha konversioonitsüklit. Lisaks mainitud kahele tasemele on SCORis ka kolmas, mis keskendub tellimuse alusel arendatavate toodete tarneahelaid. Siia alla kuuluvad näiteks kinnisvaraarendus, laeva- ja lennukiehitus, samuti unikaalsed ehted ja rätsepakostüümid.
Mudel võimaldab tänu standardiseeritud definitsioonidele erinevate ettevõtete protsesse omavahel integreerida ja kõigil tarneahela osapooltel neid üheselt mõista. See on oluline, kuna protsesside integreerimine väljendub eelkõige IT-süsteemide omavahelises ühendamises, kus ERP (ettevõtte ressursiplaneerimise majandustarkvara) hakkab suhtlema teiste ERPdega. Et sellisest integratsioonist tõuseks ka tulu, on oluline kõigi protsesside defineerimine ja mõõtmine ühtse standardi alusel. Vastasel korral avastatakse end olukorras, kus tarnija räägib aiast, klient aiaaugust, ent tegelikult peavad mõlemad silmas väravat. Standardiseerimise vajalikkus on kindlasti enamikule arusaadav, sest isegi elementaarsena tunduvad tootekoodid ja nimetused pole tihtipeale ka ühe ettevõtte raames standardiseeritud. Nii on ülimalt keerukas analüüse teostada ja otsuseid langetada, kui näiteks kaupluse A andmebaasis esineb toode nimetuse all Seemnetera - leib 240 g ja kaupluses B Leib Seemnetera - 240 g.
Reaalselt on küll tegemist sama tootega, aga IT-süsteem seda ei mõista.
SCORi praktiline kasutusala organisatsioonis on kasutamine ettevõtte kvaliteedisüsteemi koostamisel, organisatsiooni ümberstruktureerimisel funktsionaalsest protsessipõhiseks, protsesside kirjeldamisel ning mõõtmiskriteeriumite määramisel.
SCORi kasutamine võimaldab säästa hulgaliselt väärtuslikku aega ning hoiduda tulistest vaidlustest teemal "Kelle ettepanek on parim?". Standard pakub välja sadade firmade enam kui kümne aasta vältel praktikas järele proovitud õiged vastused. Erilise preemia saavad aga firmad, kellel on näiteks SAP, Microsoft Business Solutions, IBS või mõni muu SCORi sisaldav majandustarkvara. Teie süsteem hakkab andma õigeid vastuseid kohe, kui olete õppinud õigeid küsimusi esitama ning tellinud ka vastava juurutuse. See eeldab omakorda protsesside SCOR-kaardistamist ja kohalike juurutajate pädevust SCORi tõlgendamisel. Kahjuks kohtab veel tänapäevalgi juhtivate ERPide kohalikke litsentseeritud esindajaid, kes kliendile uut süsteemi juurutades jätavad kogu senise ajaloo ning andmevaramu ümber tõstmata, kuna klient pole seda nõuda osanud. Mis kasu on aga miljoneid maksnud planeerimistarkvarast, mille baasides puuduvad prognoosimiseks nõutavad andmed ja aegread?
SCORi olulisust tippjuhtimise tasandil selgitab kõige ilmekamalt mudeli rakendamine äristrateegiate valikul. Otsustamisel hinnatakse viite kriteeriumit, millest esimesed kolm - tarnekindlus, reageerimiskiirus ja paindlikkus - omavad väärtust klientidele, ülejäänud kaks - tarneahela kogukulud ja varade juhtimise efektiivsus - aga otsest mõju ettevõtte enda majandustulemustele. Klienditeeninduse tase ja ettevõtte kasumlikkus on seeläbi väga näitlikult kaalu erinevatesse kaussidesse asetatud. Lubades kliendile kindlamat, kiiremat ja paindlikumat tarnet, hakkab ettevõte selle eest rohkem maksma ning seob enam kapitali. Paraku müügihinda ja -mahtu see üldiselt ei mõjuta.
Autor: Illimar Paul